Gå til innhold

dele bredbånd over 100meter?how?


Eragon

Anbefalte innlegg

Vi kan dessverre ikke få bredbånd fordi det ikke er nok kapasitet på linja der vi bor.

Derfor har vi nå bredbånd fra 'ICE'... om kveldene har jeg 30Kbit/s ned og opp... kjempebredbånd!

derfor håper vi at vi kan dele med en nabo.

 

Naboen vi skal dele med:

110meter unna

en rekke med hus imellom + noen trær.

litt høydeforskjell (han står høyere)

om høsten, når det ikke er blader på trærne kan vi se hustoppen han fra pipa vår..

3000/1000... men mulig vi kan oppgradere til 20000/1000 kbps (får vi med gratis ruter da?)

levrandør; nextgentel

 

 

MEN

han vil IKKE ha noe antenne på taket, pga redsel for lyn. (ikke vist å argumentere på dette, sånn må det bli, ikke jeg som har bestemt.)

 

har sett litt på denne her:

http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...&VareID=232

om det kan være noe som kan funke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke en ide og lete fram spaden og kjøpe inn en kvalitetskabel som er beregnet til å legges rett i jorda for selv om den teoretiske lengden på en kabel er 100 meter så er det praktisk ikke noe problem siden vi uansett ikke snakker om ett tap i kabelen på slike lave hastigheter som i beste fall 20megabit .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det ikke en ide og lete fram spaden og kjøpe inn en kvalitetskabel som er beregnet til å legges rett i jorda for selv om den teoretiske lengden på en kabel er 100 meter så er det praktisk ikke noe problem siden vi uansett ikke snakker om ett tap i kabelen på slike lave hastigheter som i beste fall 20megabit .

 

 

Det er nå litt vanskelig å grave igjennom asfalten som nylig har blitt lagt.

det er en rekke med hus, en vei og noen trær imellom.

så det går nok dårlig.

 

fra

Eragon (låner brukeren til en på skolen)

Lenke til kommentar

Vil sikkert fungere greit det så lenge dere vinkler boksene rett mot hverandre. Du nevner at huset står litt høyere oppe enn ditt. Så sørge for at dette blir rettest mulig. kommer selvfølgelig ann på om det er mye som blokkerer. Men noen blader bør ikke være noe stress.

 

Du kan jo evt kjøre parabol på ditt hus, og en mindre sak på hans hus.

Lenke til kommentar
For det første så er det et brudd på avtalevilkårene (Vet ikke hvor mange som bryr seg om det?)

For det andre så er det vanskelig å få til, men er jo verdt et forsøk.

Forstår ikke helt det med kapasitet på linjen?

Har du sjekket på kapaks om det er noe annet?

 

 

Her er det jo ikke snakk om at han ikke VIL betale, men at bredbånds selskapet slik jeg har forstått det ikke kan levere eller tar seg kostnaden med å oppgradere sentralen slik at han også kan få bredbånd. Da må de jo selv ta noe av skylden for at han heller deler linje med en som faktisk kan få...

 

Rent teknisk tror jeg imidlertid det kommer til å bli vanskelig å få til uten bruk av eksterne antenner. Men lynnedslag?

Er vel noen i nabolaget som har en vanlig TV-antenne, har aldri hørt om at lynet har slått ned i slike, så hvorfor skulle det slå ned i en liten antenne til et bredbånd.

 

Hva med denne: http://www.ps.no/ps.asp?it=101832&mlevel=181002

 

 

Denne kan fint henges høyt oppe på en vegg uten at det ser stygt ut, passer du samtidig på at den ikke er det høyeste punktet på huset skal det usanssynlig mye til for å få et lynnedslag i den....

 

Alternativet må jo bli å forsøke å flashe ruteren hans med DD-WRT eller noe slikt dersom han har linksys, mulig at det kan virke dersom den står plassert nærme et vindu i 2 etasje og at du har en retningsbestemt antenne på ditt hus til å plukke opp signalet. Det som er kjedelig er at du fort kan komme til å svi av noen lapper uten at du er sikker på å få et bra resultat...

 

Det første jeg ville gjort var å sjekke muligheten for alternative løsninger, som bla bredbånd via radio-link, det er noen selskaper som tilbyr slikt (er ikke så dyrt heller), eller via satelitt. Satelitt koster nok noe mer enn vanlig bredbånd, men det blir nok ikke dyrere...

 

Du har ogå en annen mulighet dersom det er dekning for 3G der du bor. Da må du kjøpe et 3G kort til laptopen din (vet ikke om slike finnes til vanlig PC), koster noe mer men fungerer helt greit. Tror Netcom har noen abb, til rundt 500 kroner mnd....

 

Håper noe av dette var til hjelp....

Lenke til kommentar

Takker for godt svar Bilbo.

og ja, jeg KAN ikke få. har prøvd i et par år å kjøpe bredbånd

Resultat av validering:

(442) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE PÅ.

 

Har nå 'bredbånd' fra ICE, men dette er jo så gruuuusomt treigt. får ikke sett noe film, musikk eller lignende på nettet. kun sider som funker, og selv bilder der går ganske treigt.

 

men nå var det denne pakken da..

http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...&VareID=232

trenger jeg hele?? kan jeg bruke noe annet??/mindre? sånn som Bilbo foreslo:

http://www.ps.no/ps.asp?it=101832&mlevel=181002 men hva annet trenger jeg da?? en router? noe mer? extern antenne?? dette har jeg. fulgte med ICE 'bredbåndet'.

så altså;

det jeg spør om er vel egentlig en utstyrsliste for å dele bredbånd over 110m..

trenger jeg alt som er i den pakka? mer?mindre? Noe annet?

er det vanskelig å sette opp noe slikt (innstillinger, ikke montering).

 

og en ting til

Alternativet må jo bli å forsøke å flashe ruteren hans med DD-WRT eller noe slikt

? hva er en DD-WRT? eller lignende?

Endret av Eragon
Lenke til kommentar

Heisann=) Jeg anbefaler å kjøpe et trådløst aksesspunkt, sette den på veggen, mot huset ditt. Det finnes også to forskjellige typer antenner, og dette har noe å si for overføringshastigheten. Her er en link til en onlineserie som tar for seg ulike tekniske ting, denne gangen wifi over lange hopp. Hovedcluet er at de er stilt mot hvertandre, og også at følsomheten til mottakeren er høy.

Lenke til kommentar
Heisann=) Jeg anbefaler å kjøpe et trådløst aksesspunkt, sette den på veggen, mot huset ditt. Det finnes også to forskjellige typer antenner, og dette har noe å si for overføringshastigheten. Her er en link til en onlineserie som tar for seg ulike tekniske ting, denne gangen wifi over lange hopp. Hovedcluet er at de er stilt mot hvertandre, og også at følsomheten til mottakeren er høy.

tror ikke den linken ble med gitt..

skal jeg da ha noen spesiel sender på hans hus? noen forslag?

Endret av Eragon
Lenke til kommentar

Samcki : En del ISP er bryr seg ikke om folk deler på internettlinjen, deriblant Nextgentel, hvorfor skulle du bry deg om det?

 

 

Så til saken.

 

Skal dette fungere MÅ du ha fri sikt, ingen fri sikt glem hele greien, det vil da bli ustabilt.

 

Les litt her om WDS; http://teknokratkunst.no/WDS.html

 

Jeg ville ha kjøpt 2 stk Linksys WRT54GL, to stk retningsbestemte antenner som dette;

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307815

 

Pek disse antennene mot hverandre, voila, nettverk.

 

Forøvrig er det cirka 100 tråder om det samme temaet, søk og lær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...