Gå til innhold

Ny TV, 37" 720p eller 1080p?

Anbefalte innlegg

Hellois, tenkte jeg skulle kjøpe en TV til stua som da vil brukes til film og konsoll for det meste. Har enda ikke kjøpt konsoll da jeg ikke helt er sikker på om jeg skal ha PS3 eller Xbox 360. Anywayz, tenkte først på en Samsung LE37M87BD med 1080p, men fikk høre at jeg aldri i verden vil klare å se forskjell på 1080p og 720p på 37".

Så da tenkte jeg at jeg da må få en bedre TV til samme pris bare med 720p? Tenker da sånn rundt 10K for TVen.

Jeg er ekstremt pirkete når det kommer til detaljer, så bildekvalitet vil være uhyre viktig. Samme med sortnivå og fargenivå. Derfor lurte jeg på om det er noen som har gode tips angående TV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er ute etter bildekvalitet vil en 720p TV være vel så bra som en 1080p TV. Om ikke bedre på alt annet enn 1080p signaler. Og på 1080p signaler vil du ikke se forskjell ved mindre du sitter 1 meter fra TVen. Og da vil du se forskjell hvis du ser etter pixler, og ikke følger med på hva som skjer på skjermen.

Er ikke helt oppdatert på hva som finnes nå etter at jeg har slått meg til to med en 40D3000 fra sony. - Som er 720p, og meget bra.

Lenke til kommentar

Var akkurat innom HiFi-klubben og så på noen TVer der. Så da på to Metz-TVer ved siden av hverandre, begge var 37", men kun dene ene var på 1080p og jeg synes forskjellen var stoor.

Da satt jeg kanskje 1.5 m unna bildet. Den som var på 720p synes jeg hadde noe etterslep på bildet, men det har kanskje med selve TVen å gjøre og heller ikke særlig med oppløsning å gjøre.

Men uansett, noen som vet hvilke panel Metz Talio 37" bruker? Fordi det var nemlig denne jeg så på og bildet var suverent bra! Men prisen var litt stiv (26k)

Derfor tenkte jeg kanskje at noen vet om en TV som er en del billigere, men som kanskje har omtrent lik kvalitet som denne? Eller er dette umulig?

Lenke til kommentar

Ja, tror jeg bare skal gjøre det. Så på enda flere skjermer i går fra bl. a Sony og Panasonic. Så god forskjell der også. Men kan noen anbefale en 37" som er skikkelig god? Hvordan er egentlig bildekvaliteten på Samsung LE37M87BD? Jeg kikket på en slik en i går bare at det var 40" istedet for 37" og det stod på en HD-DVD-film, men jeg synes bildet hang etter en del.. Vet ikke hva dette kan skyldes, men har noen erfaringer her?

Lenke til kommentar

Etter det jeg ser, så vil du helst ha LCD. Har en venn som bruker plasma til både filmtitting og spilling. Jeg ble litt skeptisk til det når han sa hva han brukte, men den fungerte strålende til spill. Han bruker en Panasonic Viera 37'', full HD og den har ekstremt bra svartnivå. Spillinga gikk knall.

Se en del tester når det gjelder LCD og svartnivå. Alt på papiret kan ikke stemme overens med hva TV-en leverer i praksis. :)

LCD har bedret seg sterkt på svartnivå (slet før med mye baklys) i det siste. Med det kan jeg nevne Sony Bravia-skjermene (Bravia = Best Resolution Audio Visual Integrated Architectur). Både forrige generasjon og generasjonen som har kommet er gode, sistnevnte skal ha noe bedre svartnivå.

Se her.

De med merkinga ''Ny!'' er da de nye skjermene. Du ser at rammen rundt de nye er mørkere, sikkert pga. ny lakk ser det ut som.

Så det jeg ville gjort var å vente til en av de kom på lager. :)

Tips: Gå for 40(46)D- eller 40(46)V-serien. Den nye generasjonen har nå også 100Hz på panelet og støtte for 1:1 pixelmapping via HDMI.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...