Gå til innhold

WinXP H/E har "mistet" CD og lyd ???

Anbefalte innlegg

Heisann...

Av en eller annen grunn så har Windows "mistet" eller glemt CD-spilleren og lyden på av maskinene mine. Jeg *tror* dette skjedde etter en Windows Update :shrug: som "hang seg" etter 70% av install og reset var eneste løsning... (testet WU igjen etter reboot men windows rapporterte ingen feil eller oppdateringer...)

Det tok en stund før jeg oppdaget dette men nå er både lyd og CD-spilleren "ødelagt" i Windows.. Jeg har prøvd å oppdatere/installere driver men får ikke det til da Windows ikke ser CD'n... Har også prøvd å de-installere/fjerne CD-spilleren fra Windows uten særlig hell... (+ nye Via 4-1 drivere og flashing av bios.. - stil no luck :evil: )

Hvordan kan jeg få fixa dette?

Noen som vet hvor jeg finner "standard" CD-drivere? (Så på sidene til Aopen (Spillere'n) men der fant jeg kun firmware..)

Jeg kunne sikkert brukt XP's "fallback" dings - men jeg har ikke peiling på hvordan den virker... Samme går vel for reinstall/repair av XP fra CD (spiller'n viker jo i Dos)

Noen hjelp å få der ute?

--

ed_

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært borti akurat detta men det hender at cd-spilleren forsvinner fra windows etter en feil eller lignende... du kan jo prøve og Åpne kabinettet dra ut alle ledningene til cd spilleren og putte dem inn igjen pleier og funke(vis jeg har forstått problemet ditt rett)...

Lenke til kommentar

Det kan jo skyldes en irq-konflikt, hvilket jeg betviler siden du kjører xp. Gå inn i kontroll-panelet og dobbelklikk på system. Velg hardware=> device-manager. Hvis du har noen ekle utropstegn ved noen av komponentene dine, tyder dette på irq-konflikt.

Men uansett vill jeg prøvd å plassere lyd-kortet i en annen pci-slot. Hvis du har nettverkskort, kan du også prøve å omplassere det. Omplassering av kort bør du prøve, uavhengig av om du har irq-konflikt eller ikke. Jeg hadde en tilnærmet lik opplevelse, og ved å omplassere nettverks-kortet, ble plutselig CD-brenneren min tilgjengelig igjen.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Jeg er 1002% sikker på at det ikke er noe IRQ konflikt etc. Ingenting fysisk har blitt forandret, fjernet eller ny-installert på maskina. Windows rapprtere feil i DM men sier kun at Driveren ikke er installert eller fungere ikke som den skal...

Både Lyd og Lan sitter på Hovedkortet.

Å fjerne HW etc. fra maskina (eller Windows for den saks skyld) hjelper ingen verdens ting da Windows ikke finner noen ny driver den kan bruke for å installere HW på nytt igjen... MAO Windows finner HW når jeg fjerner/legger den til igjen - Windows kan bare ikke installere noen driver så dritten fungerer for den "har jo ingen CD-spiller" (Driveren ligger på Win CD'n :p) :roll::grumpy:

--

ed_

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...