Gå til innhold

Bør jeg gå over til linux?

Anbefalte innlegg

Jeg har et hjemmenetverk bestående av:

- Server med XP (Fil lagring og deling av dette)

- Gamebox med XP (Spilling, surfing.)

- MediaCenterPC med Vista (TV, film, musikk og bilder)

- Laptop med XP (Surfing,email, remote desktop til Server)

Er interresert i å installere Linux på Server og Laptop.

Finnes det et remote-desktop alternativ i noen av Linux distroene? Denne snakker vel uansett ikke med windows regner jeg med?

På laptoppen kan det være greit å kunne se diverse snutter og småtteri fra nettet, da også diverse kodeker.

På Serveren trengs det kun en torrent og download klient. Bruker et fildelings program for en radio jeg har, men den er webbasert så regner ikke med at det skaper trøbbel. Ellers trenger jeg bare å dele diskene, med Mediacenter PC-en, PS3'n, Kiss-Network DVD spiller og kanskje X360 (denne kan mediacenteret ta seg av igrunn)

Hvilke distro bør jeg velge på hvilke maskin? (Har ikke brukt Linux før)

Endret av Totte-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 0 problem å gå over til Linux på laptop og server hvertfall. Siden du ikke har brukt Linux før er vel det greieste å bruke Ubuntu/Kubuntu. Remote desktop er innebygd og trenger bare aktiveres, samme med ssh tilgang. Installer og bruk Samba, så skal alle maskinene dine kunne få tilgang til filene. her har du en guide for dette.

Lenke til kommentar
Finnes det et remote-desktop alternativ i noen av Linux distroene? Denne snakker vel uansett ikke med windows regner jeg med?

Å joda, det finnes. Her er prosjektet sin side. Om du velger en *buntu/Debian-basert distro vil du med sudo aptitude install rdesktop kunne installere det programmet. (Brukte det selv mot en Windows 2003 server for kun få minutter siden. Fungerte ypperlig!)

Ang. hva du vil ha på serveren_ Hva er en "download klient"? Til torrents vil jeg anbefale Transmission (om du har tilgang til maskina lokalt) eller TorrentFlux (om du vil ha tilgang til torrent-programmet gjennom nettleseren din.)

Det å dele disker gjøres ofte via Samba. Det fungerer finfint sammen med Windows!

Det finnes mange gode "nybegynnerdistroer" der ute, men uansett hva valget ditt faller på må du regne med å sette deg inn i nye måter å gjøre ting på.

Ubuntu, openSUSE, Fedora, Mandriva og PCLinuxOS er alle gode distroer, som er relativt lette å ha med å gjøre. Selv bruker jeg Ubuntu, Fluxbuntu og Ubuntu Server på mine maskiner :)

----

Håper dette hjalp deg noe. bare å fyre løs om det er mer du tenker/lurer på =D

Endret av clvn
Lenke til kommentar
----

Håper dette hjalp deg noe. bare å fyre løs om det er mer du tenker/lurer på =D

Det gjorde det definitivt.

Med download klient mener jeg ala getright og download express og liknende. (disse går vel mer og mer hånd i hånd med torrent-klienter om dagen har jeg sett)

Kan jo bli spennende å se åssen kona fikser det (laptoppen)...:) Jeg er forholdsvis lei XP, takker for raske svar. Litt lettere å komme på spørsmål etterhvert som man kommer igang og får installert.

Har holdt på med data sin DOS4.0, og noen av kompisene begynte å bruke linux den gangen, før x-windows i redhat (eller hva det het) ogsånn. Da hang jeg ikke med så lenge. Men etter å ha lest testene her på Hardware. Så ser det ut til at hvermann kan begynne å bruke det.

Er keen på å legge det inn på PS3 etterhvert som det kommer noen fornuftige distro'er.

Kan begynne med laptop i allefall. (Det er en acer ferrari 4000 fra 05 så den burde vel være god nok). Ettersom jeg har skjønt er Linux snill på maskinvare krav.

Endret av Totte-
Lenke til kommentar

getright og lignende : wget :)

wget <url> - henter ned url'en

Når det gjelder remote admin mot linux server vil jeg anbefale deg å lære deg cli. Tungt å lære helt i begynnelsen, men du tjener MYE på det senere. Anbefaler også webmin for generell oppsett av services og lignende. (Tror den vil dekke 80-90% av det du måtte trenge ;) )

Husk en ting. Linux er IKKE windows. Mye gjøres annerledes i linux, og i første perioden vil du av gammel vane prøve å løse problemer på windows vis. Det hjelper skjeldent, og gjør ofte ting verre ;) Første installasjonen bør du enten prøve å ha slik den er som standard, eller forberede deg på en reinstall om en liten stund hvis du begynner å "herje".

Min erfaring er at man må bruke et annet system i minst en måned før man virkelig begynner å forstå det.

Lenke til kommentar

Linux skal være i stand til å erstatte dette også, med LinuxMCE.

Hvilke funksjoner som eksisterer i det ene eller andre alternativet vet jeg ikke så mye om, siden jeg ikke har testet dem. Hva som passer deg best kommer vel ann på ditt behov og hvilke funksjoner de forskjellige applikasjonene har, men går jo ann å teste og se.

Lenke til kommentar

Linux skal være i stand til å erstatte dette også, med LinuxMCE.

Hvilke funksjoner som eksisterer i det ene eller andre alternativet vet jeg ikke så mye om, siden jeg ikke har testet dem. Hva som passer deg best kommer vel ann på ditt behov og hvilke funksjoner de forskjellige applikasjonene har, men går jo ann å teste og se.

Dette er absolutt interessant. Først føler jeg jeg må bli komfortabel med linux i det store og hele. Dette kan jo også være noe for PS3 kanskje....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...