Herr Brun Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 1 prosessor har vel også 1 minnekanal vanligvis? Altså 4 enkeltkjerneprosessorer vil ha 4 minnekanaler, kontra 1 for en firekjerneprosessor. Eller? Vet dog ikke hvilke fordeler/ulemper dette medfører, men noe må det vel være. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hva er den store forskjellen på: 4x1 kjerners CPU og 1x4 kjerners CPU? Hvis du tenker på 4 stk 1-kjerners CPUer fordelt på 4 sokler vs. 1 stk 4-kjerners CPU på en sokkel så er det en vesentlig programvaremessig forskjell: Lisenskostnadene på programvare som teller sokler. Kommer Barcelona for socket AM2? Det kan godt hende. Barcelona er server-varianten av K10 og har fått navnet Opteron (23xx-serien og 83xx-serien). Tidligere har Opteron kommet til sokkel 939 og sokkel AM2 i form av 1xx-serien og 1xxx-serien. Det kan godt hende det kommer en tilsvarende Opteron basert på barcelona til sokkel AM2+. Ellers så venter nok mange på den konsument-rettede versjonen av K10: Phenom. Brikken er nok identisk med Barcelona men konsumentrettet gjennom bruk av navn, markedsføring, priser og valg av sokkel. Selger de disse med tap óg? Jeg tror Barcelona er med på å trekke opp gjennomsnittlig salgspris vesentlig. Selv med en såpass stor kjerne tror jeg de tjener på samtlige Barcelona-prosessorer. Her er Barcelona-prisene 1 prosessor har vel også 1 minnekanal vanligvis? Altså 4 enkeltkjerneprosessorer vil ha 4 minnekanaler, kontra 1 for en firekjerneprosessor. Eller? Vet dog ikke hvilke fordeler/ulemper dette medfører, men noe må det vel være. Nå for tida er det normalt med to minnekanaler per AMD CPU-sokkel uansett antall kjerner (1-4). Intel har ingen minnekanaler per sokkel. All kommunikasjon med omverden skjer via FSB. De fleste brikkesett til Intels LGA775-prosessorer har i dag to minnekanaler, uansett antall kjerner i prosessoren. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Et godt eksempel på programvare som teller sokler vs kjerner. Oracle, eller VMWare, ja selv MS om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå