Gå til innhold

Kvinner tjener mer enn menn!


Anbefalte innlegg

Min kilde er en artikkel i papirutgaven av Kapital.

 

Utfra lønnsstatistikk tjener heltidsansatte menn 15% mer enn kvinner, i rene penger.

Men det er noe som heter ubetalt overtid. Det vil si at man har fastlønn, og ikke får ekstra for overtid.

Når man da blander inn tidsbrukstatistikk, også fra SSB, viser det seg at fastlønnede menn tilbringer 1963 timer på jobb, mens tilsvarende for kvinner er 1633.

Når man så deler lønn på antall timer har kvinner faktisk 2% høyere lønn.

 

Personlig kan jeg ikke se annet enn at faktisk lønn delt på faktisk antall timer er eneste korrekte måten å regne på.

 

Hva tror dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kan forsvare tallene dine, så syntes jeg det er en "riktig" vinkling du har på saken, eller rettere sakt, en bør ta utganspunkt i denne regnemetoden.

Jeg ser alt for ofte tall/statestikker som kun gir deler av det totale bilde, slik som muligens "menn tjener mer en kvinner" gjør.

Lenke til kommentar
Hvis skal være så enkelt å finne fram til forskjellige tall så må det være en grunn til at de bruker "15% mer for kvinner"...

Grunnen er veldig enkel. Det er at 15% er forskjellen i ren lønn, uten hensyn til annet.

Kapital spurte og gravde på likestillingsministeren, og hun kunne rett og slett ikke svare for seg.

 

Da de spurte "hvorfor bruker dere ikke denne regnemetoden? Du er enig i at det er mest riktig?"

svarte hun:

"Jeg synes det er vanskelig å regne slik. Uansett er ikke det det viktigste, det viktige er at far må komme hjem! far må bidra mer hjemme. Man skal jo egentlig ikke jobbe mer enn det som står i arbeidsavtalen sin."

 

MAO fullstendig svadasvar, eller ikke svar i det hele tatt. Helt tydelig at hun fikk problemer da hun klart skjønte at vi faktisk har likelønn og mer til.

Lenke til kommentar
Det er jo synd at mange menn jobber mye ubetalt overtid da :(

Ikke nødvendigvis. I mange jobber, særlig i salg hvor man ofte jobber utover 8-16, særlig med kjøring til-fra, har man dette i arbeidsavtalen, og derfor også en høyere fastlønn enn man ville hatt om overtid skulle vært utenom. Man har på en måte overtid/risiko for overtid inkludert i lønna. Også veldig vanlig i lederstillinger. :)

Lenke til kommentar

Hehe artig. Vel og merke at statistikk kan vris og vrenges på til det uendelige.

 

Jeg har alltid lurt på hvor de er alle de kvinnene som påstås å få betalt mindre fordi de (simplifisert) er kvinne. Kanskje fordi jeg alltid har jobbet i det offentlige (frem til nylig). Der er det fint lite forskjell å finne, da alt er tariffestet.

 

Håper ikke menn gjør opprør nå :wee:

 

 

post-15355-1193055651_thumb.gif

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke noen kvinnesaksforkjemper, men artikkelen i Kapital står i såfall i sterk kontrast til tidligere forskning, som f.eks. utdraget fra denne artikkelen viser:

 

Timelønnsforskjellen har utviklet seg fra rundt 23 prosent i 1973 til i underkant av 15 prosent i 2001, men opphentingen her skjedde så og si utelukkende frem til midten av 1980-tallet. Følgelig kan vi slutte at opphenting i inntekt fra 1973 til midten av 1980- tallet i all hovedsak skyldes reduserte timelønnsforskjeller, men den videre opphentingen i årsinntekt som foregår fra og med 1986, i all hovedsak skyldes opphenting i arbeidstid.

Den norske likestillingsloven ble vedtatt i 1978, omtrent midt i den perioden hvor utjamningen av timelønnen mellom kvinner og menn skjer. Vi ser små forskjeller i utjamningstakten før og etter innføring av loven. Nielsen, Høgsnes og Petersen (2003) viser at lønnsforskjellene mellom kvinnelige og mannlige funksjonærer innen samme stilling og virksomhet har avtatt fra 10,2 prosent i 1980 til 3,9 prosent i 1997. Vi kan fra vår analyse ikke slutte at loven ikke har fungert etter hensikten, men kun konstatere at utjamningstendensen fantes allerede før lovens ikrafttredelse. Det er derfor grunn til å tro at avtalefestingen av likelønn, som skjedde allerede tidlig på 1960-tallet, har betydd mer enn likestillingsloven.

 

Barth, E og Dale Olsen, H. (2004) "Lønnsforskjellene mellom kvinner og menn i et 30 års perspektiv". Søkelys på arbeidsmarkedet, 1/2004, s. 65 - 74.

 

Undersøkelsen tar for seg menn og kvinner med samme utdanningsnivå.

 

Et paradoks her er at i denne perioden har kvinners utdanningsnivå økt relativt til menns utdanningsnivå samtidig som forskjellene i timelønn har stått stille. Barth og Olsen mener at dette kan skyldes at høyt utdannede kvinner i større grad velger seg inn i offentlige stillinger hvor lønnen er lavere enn i det private. Det kan derfor være slik at store deler av forskjellene i timeslønn kommer av at kvinner i større grad velger seg inn i lavtlønnede yrker enn menn.

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar

 

 

Hadde vært fint om noen fikk scannet ut den artikkelen hvis det er lov smile.gif

Finnes den ikke på nett også da? smile.gif

Ikke som jeg har funnet.. Den burde ligget på Hegnar.no isåfall, men tror ikke de har for vane å duplisere papir-utgaven på nett..

Uansett, hvis dette var fakta er det rart om det er den eneste avisen som har skrevet om det tongue.gif
Er det ikke? smile.gif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...