Gå til innhold

Digital HD-kamera til 7000,-

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe videokamera, og vil maks bruke 7000,- på det. Hadde håpt å få det med HD-kvalitet, og vil helst ha rett på harddisk. Men er litt usikker på om det er smart å gjøre eller ikke? Sett på Canon HV10 og Hv20, og på et par Sony-kameraer. Lurer på om noen har et forslag? Vet at noen Sonykameraer ikke fungerer mot Mac, og det må det jeg kjøper gjøre.

Fint om noen kommer med forslag! Skal brukes mest privat, men kanskje også noe til enkel filmskaping

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe videokamera, og vil maks bruke 7000,- på det. Hadde håpt å få det med HD-kvalitet, og vil helst ha rett på harddisk. Men er litt usikker på om det er smart å gjøre eller ikke?

HD er smart, da har du sannsynligvis en oppløsning du ikke behøver å være flau over om 20år. bank i bordet. om du mener kamera med harddisk så er jo det lettvint, men du betaler litt i form av dårligere bildekvalitet, HDV (dvs tape basert) er visstnok per i dag fortsatt bedre enn AVCHD (harddisk og dvd) på høyeste bitrate. ikke se på det at du filmer på

tape som et problem, opptaket kan likevel lagres på hardisken. eneste ulempen med tape slik jeg ser det er at det tar tid å

finne egnet sted å ta opptak på om du har spolt litt. ellers er tape et stabilit, vel utprøvd og robust medium. litt som film egentlig.

Sett på Canon HV10 og Hv20, og på et par Sony-kameraer. Lurer på om noen har et forslag? Vet at noen Sonykameraer ikke fungerer mot Mac, og det må det jeg kjøper gjøre.

hv10 gir mye for pengene, men har mer støy enn andre i dårlig lys. mange er likevel fornøyd, mest fordi den overlegne oppløsningen til HD i sum gir bildene litt mere "wow" enn SD kamera på en stor flatskjerm.

hv20 er et godt kjøp; det har mye funksjonalitet, god bildekvalitet i de fleste situasjoner. ulempene er litt motorstøy og "plastfølelse" mange ikke liker. selve byggekvaliteten er helt grei dog. veldig gode tilkoblingsmuligheter.

sony kamera med samme funksjonalitet som hv20 vil koste deg 2000 ekstra. de kan nok være hakket bedre å bruke, men

bildekvaliteten er ikke bedre enn hv20. personlig synes jeg ikke det er verdt det, men andre liker "holdefølelsen" tilstrekkelig

mye til at de kjøper sony.

går du en 1000lapp opp fra hv20 får du en canon hg10, ifølge tester kanskje det beste harddiskbaserte kameraet i forbrukerklassen i dag, samme funksjonalitet som hv20, men ikke like godt bilde.

der du vil se forskjell i bildekvalitet på AVCHD vs HDV er bilder hvor du får støy.. i rolige scener er de to formatene vanligvis jevnbyrdige, men blir lyset dårlig eller bevegelsene raske vil du få artifakter i begge format, og siden AVCDH komprimerer

mer er også artifaktene mye tydligere, typisk store firkanter. filmer du mye idrett eller "raske barn" kan det være verdt å sjekke ut et kamera med vanlig SD oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...