Matteus256 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Jeg kan ikke si at jeg finner kompaktkameraer som støtter 16:9 bilder. Jeg trenger å skifte ut min gamle IXUS 400 med noe nytt og tenkte da at et kamera med 16:9 måtte være mer framtidsrettet. Noen som har informasjon om hvordan 16:9 utviklingen går for kompaktkameraer. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Ser Sony sine kameraer har Klar 3,0-tommers (7,62 cm) Clear Photo LCD plus-berøringsskjerm, skjermforhold på 16 : 9 Cyber-shot T75 – Kamerasett leveres med: adapterkabel for High Definition-visning på en HDTV Stillbildestørrelse (8.0 Mega, 3264 x 2448) Stillbildestørrelse (5,0 MB, 2592 x 1944) Stillbildestørrelse (3,1 MB, 2048 x 1536) Stillbildestørrelse (VGA, 640 x 480) Stillbildestørrelse (16 : 9-modus, 1920 x 1080) Stillbildestørrelse (3:2-modus, 3264 x 2176) Håper noen kan svare litt mer på dette. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Tror Rioch R6 har vidvinkel... Mitt kamera kan ta bilde i vidvinkel også men da kapper den bare vekk litt oppe og nede, Sånn som kameraet du nevner Arve... Lenke til kommentar
Releazme Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Leica d-lux3 har vidvinkel (ordentlig vidvinkel. ikke noe som kuttes). Det har også panasonich ekvivalenten som jeg ikke husker navnet på i farta. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Vidvinkkel har vel ikke noe med 16:9 formatet å gjøre? Vanligvis er forholdet på kompaktkamera 4:3. Jeg liker best 3:2 som man har på speilrefleks. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Panasonic Lumix LX2 er samme kamera som Leica d-lux3, og sammen er de eneste kamera med ekte 16:9 sensor. Alle andre kutter over og under, slik at du mister oppløsning. På Leica d-lux3 og Panasonic LX2 mister du imidlertid oppløsning om du velger 3:2 eller 4:3 format, da bildene kuttes på sidene. Ellers er det riktig som Arve28 sier... vidvinkel har ikke noe med 16:9 å gjøre. I tv-verdenen kalles 16:9 widescreen. Vidvinkel (wideangle) sier noe om brennvidden, ikke om sideforholdet. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Vil bare nevne at forgjengern til LX2, ergo LX1, også kjører ekte 16:9 sensor.. Og jeg er veldig fornøyd med dette kameraet Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har LX2 og tar mye bilder i 16:9-format. Men om du vil få bildene fremkalt i en fotobutikk, så kan de slite litt med formatet. Men med Lx2'en (og Leicas D-Lux 3) kan man fort endre formatet med en knott på linsa. Veldig praktisk når man tar bilder man vet at skal fremkalles. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har LX2 og tar mye bilder i 16:9-format. Men om du vil få bildene fremkalt i en fotobutikk, så kan de slite litt med formatet.Velger man en seriøs fotobutikk (og ikke bare disse billig-billig-fremkallingsstedene) så får man faktisk bildene i det formatet man har tatt dem. Og kvaliteten er bedre enn hos de billigste også Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Velger man en seriøs fotobutikk (og ikke bare disse billig-billig-fremkallingsstedene) så får man faktisk bildene i det formatet man har tatt dem. Og kvaliteten er bedre enn hos de billigste også Har du noen konkrete butikker du tenker på? Har du selv erfaring med det, og hva er målene på bildene du får? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Har du noen konkrete butikker du tenker på? Har du selv erfaring med det, og hva er målene på bildene du får?Der jeg jobber kan du få de størrelsene du ønsker, bare det passer med papirbreddene vi har (10, 13, 15, 20 og 25cm papir, evt vilkårlig bredde på plotter (vesentlig dyrere). 16:9-bilder er standard APS-H-format, og det burde ikke være noe problem å få i absolutt alle fotobutikker med respekt for seg selv, i hvert fall på forespørsel (ikke alltid bildekioskene støtter alle tenkelige muligheter). Lenke til kommentar
Evakb Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg kan ikke si at jeg finner kompaktkameraer som støtter 16:9 bilder. Jeg trenger å skifte ut min gamle IXUS 400 med noe nytt og tenkte da at et kamera med 16:9 måtte være mer framtidsrettet. Noen som har informasjon om hvordan 16:9 utviklingen går for kompaktkameraer. Begge mine Panasonic kameraer tar bilder i 16:9 format Panasonic Lumix TZ3 Panasonic Lumix FZX18 (ultrazoom) Har bestilt noen av disse bildene hos fotoforretning og de ble veldig bra på utskrift Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Velger man en seriøs fotobutikk (og ikke bare disse billig-billig-fremkallingsstedene) så får man faktisk bildene i det formatet man har tatt dem. Og kvaliteten er bedre enn hos de billigste også Har du noen konkrete butikker du tenker på? Har du selv erfaring med det, og hva er målene på bildene du får? Har ikke lov til å nevne butikken jeg tenker på, da jeg jobber der selv Men vi har papirbredde i 10, 13 og 20cm. Så lenge man aksepterer en kortside på et av disse målene, kan langsiden være over 30cm. 10x30cm er altså ikke noe problem, og selvsagt da heller ikke 16:9 format. Det maskinen vi bruker gjør, er at den leser sideforholdet i bildet, og skriver ut tilsvarende uten å verken kutte, beskjære eller lage hvite rammer. Kunden behøver ikke be om det, da det gjøres som standard. Men kunden kan selvsagt be om å få bildene beskjært til 10x15, samme om det er 4:3 eller 16:9 format. Det er ikke noe problem. K-ryeng: Sikker på at dere har papir i 15 og 25cm bredde? Vi kan lage 15x20 og 20x25 der jeg jobber, men til disse målene bruker vi faktisk 20cm papiret da det har riktig bredde en av veiene uansett (de fleste gjør det). Men der blir det litt vanskeligere med panorama, selvsagt. Begge mine Panasonic kameraer tar bilder i 16:9 formatPanasonic Lumix TZ3 Panasonic Lumix FZX18 (ultrazoom) Disse kameraene har ikke ekte 16:9 format. Det vil si at den beskjærer bildet til 16:9, slik at man ikke får benyttet hele sensoren. På LX2 har selve sensoren 16:9 format, mens den på dine (og "alle" andre kamera) har 4:3 eller 3:2 format. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) K-ryeng: Sikker på at dere har papir i 15 og 25cm bredde?Vi bruker 15cm papir til 10x15 prints, tar kortere tid (mindre lengde av rullen pr print). 25cm har vi også, leverer print i opptil 25x38 som standardformat. Endret 1. november 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg ble ihvertfall fornøyd med Japan Photos utskrifter av bildene mine.. Husker ikke størrelsen dog, men de hadde ingen problemer med å fyre ut 16:9 bildene mine. Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 K-ryeng: Sikker på at dere har papir i 15 og 25cm bredde? Vi kan lage 15x20 og 20x25 der jeg jobber, men til disse målene bruker vi faktisk 20cm papiret da det har riktig bredde en av veiene uansett (de fleste gjør det). Men der blir det litt vanskeligere med panorama, selvsagt. Der jeg jobber har vi også 15 og 25cm papir, men ikke 13. For å få mine 16:9 bilder, må jeg bestille 10x20 i kiosken, og velge takkekortformatet 10x18 i programmet vi kjører bildene ut fra. Det er i hvert fall den beste løsningen vi har kommet med hittil. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Dere som jobber i slik butikk, er det mange 16:9-bilder som kommer innom? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 K-ryeng: Sikker på at dere har papir i 15 og 25cm bredde?Vi bruker 15cm papir til 10x15 prints, tar kortere tid (mindre lengde av rullen pr print). 25cm har vi også, leverer print i opptil 25x38 som standardformat. Fører ikke det til problemer om en kunde skal ha 10x13 eller 10x18 (Panorama, 16:9, APS H) eller sågar APS-P format (10x25 tror jeg). Eller bytter dere til 10cm bredde da? Det er litt for mye styr der jeg jobber. Blir mange bytter av papiret pr. dag da, ettersom vi får inn digital express og 135 film express om hverandre Ellers er vel 15cm papiret dyrere pr. kvadratmeter så vidt jeg har forstått. 10cm er ganske billig i forhold fordi det er det det brukes mest av. Eller så kommer det ann på hva man selv kjøper mest av? Ikke jeg som har innkjøpsansvar av papir, så jeg er ikke sikker på hvordan dette fungerer. Men 20cm papiret er rådyrt ihvertfall. Dere som jobber i slik butikk, er det mange 16:9-bilder som kommer innom?Ikke så mye nei. Det meste vi lager av "lange" 10cm bilder, er APS-H og APS-P formatet fra APS filmer. Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Dere som jobber i slik butikk, er det mange 16:9-bilder som kommer innom? Har kun hatt en annen kunde som ved et uhell hadde stilt inn kameraet sitt på "widescreen". Ellers er det bare meg som tar bilder i det formatet med vilje Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) K-ryeng: Sikker på at dere har papir i 15 og 25cm bredde?Vi bruker 15cm papir til 10x15 prints, tar kortere tid (mindre lengde av rullen pr print). 25cm har vi også, leverer print i opptil 25x38 som standardformat. Fører ikke det til problemer om en kunde skal ha 10x13 eller 10x18 (Panorama, 16:9, APS H) eller sågar APS-P format (10x25 tror jeg). Eller bytter dere til 10cm bredde da? Det er litt for mye styr der jeg jobber. Blir mange bytter av papiret pr. dag da, ettersom vi får inn digital express og 135 film express om hverandre Vi har plass til to papirkassetter samtidig, så normalt står det én 10cm og én 15cm inne. Hvordan prisene er, aner jeg ikke, men kvadratmeterprisen kan jo variere fra merke til merke også. Vi bruker Fujifilm-papir, forøvrig. Ang. 16:9-bilder, er det ikke mange som bestiller, det er fortrinnsvis APS-film-brukere som skal ha en del i 10x18 (APS-H). Noen synes tydeligvis det er stor stas (eller er veldig distré), for det hender vi har hele filmer i APS-H... Endret 3. november 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå