Gå til innhold

Hvilket system bruker sony?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.jsp står ganske enkelt for Java Server Pages. Med litt leking i konfigurasjonfilene på webserveren kan man parse filer med endelsen .jsp som PHP-filer. Ang. hva slags CMS det er tviler jeg på at det er som er kommersielt tilgjengelig for allmennheten. Tenk på sikkerhetsrisikoen om det blir funnet et hull et sted i selve CMS-et ;)

Lenke til kommentar
.jsp står ganske enkelt for Java Server Pages. Med litt leking i konfigurasjonfilene på webserveren kan man parse filer med endelsen .jsp som PHP-filer. Ang. hva slags CMS det er tviler jeg på at det er som er kommersielt tilgjengelig for allmennheten. Tenk på sikkerhetsrisikoen om det blir funnet et hull et sted i selve CMS-et ;)

Ok :)

tja, det hadde jo ikke tatt seg ut...

mye som tyder på at det har utviklet dette fra scratch selv da ?

Lenke til kommentar
.jsp står ganske enkelt for Java Server Pages. Med litt leking i konfigurasjonfilene på webserveren kan man parse filer med endelsen .jsp som PHP-filer.

Hva er det egentlig du mener med dette? Er det et forsøk på å forklare hva JSP er, eller noe annet?

Om det ikke har skjedd store endringer de siste årene er ikke JSP noe man "parser som PHP ved litt leking i konfigurasjonsfilene på webserveren". JSP kjøres på egne spesialservere (resin, tomcat, etc) og fungerer svært ulikt PHP. JSP er en metode for enkelt å bruke java servlets. Mens PHP parses fra A-Å hver gang filen vises, vil JSP ved førstegangskjøring parses og gjøres om til servlets som blir liggende i minne. Dermed vil statisk innhold være cachet og kun dynamisk innhold vil måtte kjøres ved en request.

Fordelen med jsp fremfor php er

a) Kjappere respons

b) Man har hele java biblioteket å benytte seg av.

PS! JSP står for Javaserver pages ikke Java server pages :)

Lenke til kommentar
.jsp står ganske enkelt for Java Server Pages. Med litt leking i konfigurasjonfilene på webserveren kan man parse filer med endelsen .jsp som PHP-filer.

Hva er det egentlig du mener med dette? Er det et forsøk på å forklare hva JSP er, eller noe annet?

Om det ikke har skjedd store endringer de siste årene er ikke JSP noe man "parser som PHP ved litt leking i konfigurasjonsfilene på webserveren". JSP kjøres på egne spesialservere (resin, tomcat, etc) og fungerer svært ulikt PHP. JSP er en metode for enkelt å bruke java servlets. Mens PHP parses fra A-Å hver gang filen vises, vil JSP ved førstegangskjøring parses og gjøres om til servlets som blir liggende i minne. Dermed vil statisk innhold være cachet og kun dynamisk innhold vil måtte kjøres ved en request.

Fordelen med jsp fremfor php er

a) Kjappere respons

b) Man har hele java biblioteket å benytte seg av.

PS! JSP står for Javaserver pages ikke Java server pages :)

Man kan sette opp f.eks. Apache til å parse filer med endelsen .jsp gjennom f.eks. PHP (Selvfølgelig vil fila "side.php" kun inneholde PHP. Det vil da bare være filnavnet som har noen tilknytning til JSP.). Det blir på samme måte som man kan gjøre bildet "http://domene.tld/bilde.jpg" dynamisk ved å parse .jpg som PHP. Var veldig dårlig forklart av meg i forrige innlegg, så ikke rart det ble missforstått. Det var vel og litt ut av kontekst.. Takk for rettelsen på hva JSP står for =)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Men det vil jo ikke ha noen hensikt? Og vil dessuten skape problemer om man f. eks. skal flytte systemet over på en server som faktisk kjører JSP.

PS! JSP og servlets er genialt. Jeg tror jammen meg jeg må sette meg inn i det igjen. Terskelen for å komme i gang med JSP er høyere, og det tar lengre tid å komme igang, men når du først har kommet i gang, er det sukk så kraftig (java biblioteket er ikke noe å fnyse av). Dessuten er caching genialt :thumbup:

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...