Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavprofildekk er noe herk


Mythos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal snart kjøpe meg bil, og om det hadde blitt en liten crx, så hadde det ikke hindret meg i å sette på 16-17" med lavprofil.

 

Store felger og lavprofil ser jo helt herlig ut. Mye bedre en den a6 vi har i garasjen nå.

Dekkdimensjon 205/55-16. Ser jo helt latterlig ut på en så stor bil. Men så er fattern over middels opptatt av komfort.

 

Jeg driter i at veigrepet blir litt bedre, det er utseende som gjør det for meg.

 

Edit: Her har dere eksempler på noen gamle, stygge biler.

*bilder*

 

Jeg vet hva jeg syns er finest.

Golf II er da pen den, i hvert fall med skikkelige felger - ikke de risfelgene du linket til.

 

AchterzonFO.JPG

Lenke til kommentar
*snip*

I F1 bruker de dekkene til støtdemping, da det ikke er støtdempere og fjærer på bilene.

*snip*.

F1 biler har nok fjærer og støtdempere men de er ikke synlige da de er montert i senter av bilen og er koblet til hjulopphenget via stag. Dekkene vil selvfølgelig ta opp noe bevegelse.

 

 

Ha en fin dag. :)

 

Der fikk jeg min lærepenge for å viderefortelle ting som andre folk har sagt uten å sjekke kilder.

 

For å gjøre det godt igjen, tok jeg en googlerunde og fant følgende utsagn fra Hisao Suganuma som jobber for Bridgestone.

 

Q: Why do high performance road tyres have very low profiles, while F1 tyres have very tall sidewalls?

 

A: The ringside of F1 is decided by regulations, we have to use 13 inch diameter rim. From a tyre point of view, it's not necessary to be a low profile tyre. Low profile tyres provides some good change of direction but even with a F1 tyre we can give some good performance into the tyre

Lenke til kommentar
Jeg skal snart kjøpe meg bil, og om det hadde blitt en liten crx, så hadde det ikke hindret meg i å sette på 16-17" med lavprofil.

 

Store felger og lavprofil ser jo helt herlig ut. Mye bedre en den a6 vi har i garasjen nå.

Dekkdimensjon 205/55-16. Ser jo helt latterlig ut på en så stor bil. Men så er fattern over middels opptatt av komfort.

 

Jeg driter i at veigrepet blir litt bedre, det er utseende som gjør det for meg.

 

Edit: Her har dere eksempler på noen gamle, stygge biler.

*bilder*

 

Jeg vet hva jeg syns er finest.

Golf II er da pen den, i hvert fall med skikkelige felger - ikke de risfelgene du linket til.

 

 

Nå er jeg fan av Eurolook selv. Grunnen til at jeg viste det bilde var bare fordi det var det første jeg fant. ;)

 

Drømmen er en helt strøken Golf II Gti med eurolook. Da snakker vi førstebil da :p

Lenke til kommentar
Her er dekka på bilen min, er Yokohama AVS Sport 225/35-18 på 8.5" felg, det er lavprofil det hehe...

Har i tillegg veldig stivt understell + at dekka har stivere sidevegg en vanlige dekk, så her kjenner man hver eneste lille hump i veien både i ræva og langt oppvover ryggraden hehe.. :!:

 

Har selv 2001 Celica, og kjører med 215/45/17 og skiftet nettopp til vinterdekkene, 195/50/16 og merker stor forskjell.

Celicaen er jo temmelig stiv, og kan ikke tenkte meg hvor godt du må kjenne humper med de dekka. Veimerkingen fører jo hos meg til at bilen rister. Men fint er det... det skal sies :)

Lenke til kommentar

Har 215/45-17 på sommerhjula mine og 205/65-15 på vinterhjula mine, bilen er hverken mer bårkete eller stivere med lavprofil, kan være at det er fordi hjula er skrudd fast til en vannseng.. :p

 

Har lavprofil hovedsaklig fordi det ser barskt ut!

Edit: bilde..

 

Kunne vurdert å vaska bilen og felga da.. Kjørt ca 60 mil og da ser de sånn ut med bremsestøv :p

post-30995-1194174256_thumb.jpg

post-30995-1194174271_thumb.jpg

Endret av pc^2007
Lenke til kommentar

Vil bare komentere at det faktisk finnes dekk med normal profil, som ikke føles som tyggegummi i svingene. Typiske dekk med god komfort, lite sporing og lavt støy har rette kraftige skuldre. De er ikke bredere enn nødvendig. De har nok lufttrykk. Slike dekk er ordentlig kjørbare og herlige..

Lenke til kommentar
Vil bare komentere at det faktisk finnes dekk med normal profil, som ikke føles som tyggegummi i svingene. Typiske dekk med god komfort, lite sporing og lavt støy har rette kraftige skuldre. De er ikke bredere enn nødvendig. De har nok lufttrykk. Slike dekk er ordentlig kjørbare og herlige..

Michelin Pilot Pro er et godt høyprofil/komfortdekk.. syns nå jeg, hadde det før... Fram til jeg ramla på taket.. Da gikk felga i stykker.

Lenke til kommentar

225/40-17, 235/35-18 osv. er hjul som hører hjemme på tilhengere og campingvogner (som en bekjent som solgte felger og dekk pleide å si) Skal du ha noe på bilen din, så er 19" minimum! :!:

Hehe, neida, det er self tull. Men alt under 16/17 (kommer ann på bilen)

er i mine øyne lite trafikk sikkert)

 

Men hvor lav profil, og hvor bredt dekket skal være kommer selfølgelig ann på bil, hvor man bruker bilen, og hva man selv føler seg fortrolig med.

 

Det som blir nevnt litt tideligere i tråden ang. forsjellige slipp grenser på "standard" dekk og mere ekstreme brede lav profil dekk, så er det mye sant i dette, når det først slipper, så slipper det hardt og brutalt. Her er det stor forskjell på om du kjører den framhjulsdrevne bilen til mor, eller den heftige sportsbilen til far. En bakhjulstrekker (med høy motor effekt) har stor mulighet til å kunne hente seg inn igjen, om man klarer å holde hodet kaldt. Gi gass, og ta kontra`n.

Da KAN det ordne seg.

 

Har selv: Supra Twin Turbo, R33 Skyline GT-S, R32 Skyline GT-R(4wd), RX7 RS Twin Turbo, EVO IV GSR (4wd), og 3 stk. 200SX S14. Og jeg kan med hånden på hjerte si at disse bilene må ha brede lav profil dekk for å kunne å være i nærheten av å kunne utnyttes skikkelig og være trafikk sikkre. Disse bilene blir "halv farlige" med standard dekk.

Når det er sagt, det kommer også ann på sjåføren, jeg hvet om flere som er så forsiktige bak rattet at det hadde holdt med standard dekk på hvilken som helst bil.

MEN i en unnamanøver; Her kan dekkets egenskap være forskjell på død og liv, om du er familie far i en Skoda, eller om du er en 18 åring i mor sin Golf II, så vil lav profil dekk i 90% av situasjonene være langt tryggere.

 

Jeg har selv erfart dette i en gammal 1991 P10 Primera med 215/40-17, en elg kom ut i veien, og den unnamanøveren jeg gjorde, hadde jeg ALDRI overlevd på standard dekk. Ikke sjangs. Den sikkre død!

 

Min påstand: Gi F i komfort, lavprofildekk redder liv!

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...