Kent Touch This Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 45 lavprofil? :o Haha. Lavprofil er herlig. Kjører selv på 235/35-19 med strekk. Nå er det ganske nøyaktig 1 cm mer gummi mellom felg og bakke på 205/45 som på 235/35, så jeg ser ikke helt hvorfor du ler av at vedkommende kaller 205/45 lavprofil. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Kjører selv på 235/35-19" dekk med min bil. Jeg skal være ærlig og innrømme at det er 70% utseende, og 30% kjøreegenskaper som ligger til grunn ved mitt valg av slike hjul. Man mister mye komfort ved hjelp av hjulstøy og risting i bilen. Ved siden av senkesettet mitt som er smidde fjører fra Cobra som senker 50mm. så blir ikke akkurat komforten forbedret. Men gud så tøft det blir! Den ligger også myyye bedre på veien! Men praktisk er det altså ikke. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 45 lavprofil? :o Haha. Lavprofil er herlig. Kjører selv på 235/35-19 med strekk. Nå er det ganske nøyaktig 1 cm mer gummi mellom felg og bakke på 205/45 som på 235/35, så jeg ser ikke helt hvorfor du ler av at vedkommende kaller 205/45 lavprofil. Strekken på dekket har lite å si i følge deg da? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) 45 lavprofil? :o Haha. Lavprofil er herlig. Kjører selv på 235/35-19 med strekk. Jeg har 205/45 uten strekk forran og 215/40 med strekk bak, og det er ikke mange mm som skiller profilen på 205 dekka og 215. Lavere profil enn 45 på et 205 dekk ser jeg ikke noen grunn til å ha. Da går usende forran kjøreegenskaper. Et 205/45 flyter ikke i det hele tatt, og det beskytter fremdeles felgen litt og gjør bilen kjørbar. Det er en grunn til at de ikke bruker 35 profil i motorsport. Endret 25. oktober 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 [Lavere profil enn 45 på et 205 dekk ser jeg ikke noen grunn til å ha. Da går usende forran kjøreegenskaper. Et 205/45 flyter ikke i det hele tatt, og det beskytter fremdeles felgen litt og gjør bilen kjørbar. Minimal forskjell på 40 og 45 da.... 40 ser myye tøffere ut også Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 [Lavere profil enn 45 på et 205 dekk ser jeg ikke noen grunn til å ha. Da går usende forran kjøreegenskaper. Et 205/45 flyter ikke i det hele tatt, og det beskytter fremdeles felgen litt og gjør bilen kjørbar. Minimal forskjell på 40 og 45 da.... 40 ser myye tøffere ut også Vet at det er minimal forskjell. Med de breddene jeg har, er det bare noen millimeter som skiller dem i høyden. Det jeg prøvde å få frem i mitt innlegg var at strekken til Mauro har så godt som ingenting å si på høyden på dekket. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 45 lavprofil? :o Haha. Lavprofil er herlig. Kjører selv på 235/35-19 med strekk. Nå er det ganske nøyaktig 1 cm mer gummi mellom felg og bakke på 205/45 som på 235/35, så jeg ser ikke helt hvorfor du ler av at vedkommende kaller 205/45 lavprofil. Strekken på dekket har lite å si i følge deg da? Du mener også at 205/45 er en høy profil altså? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hva menes med strekk på dekka? Aldri hørt det uttrykket før Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hva menes med strekk på dekka? Aldri hørt det uttrykket før At felgen er bredere enn dekkene slik at dekkene må strekkes for å få plass over felgen. Ser helt idiotisk ut. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 At felgen er bredere enn dekkene slik at dekkene må strekkes for å få plass over felgen. Ser helt idiotisk ut. Det er også en smakssak. Noen biler&felger ser dritbra ut med strekk, andre ser helt forjævlig ut.. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 At felgen er bredere enn dekkene slik at dekkene må strekkes for å få plass over felgen. Ser helt idiotisk ut. Det er også en smakssak. Noen biler&felger ser dritbra ut med strekk, andre ser helt forjævlig ut.. Jeg har ikke påstått at det ikke er en smakssak. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg nevnte bare tidligere i tråden at om folk ville kjøre på 205/40 var en smakssak.. Det samme med dekkstrekk, vil man ikke ha det kjøper man breiere dekk.. Enkelt og greit. Du sa det så forjævlig ut, kan delvis være enig med deg, men det ser bra ut på noen biler og felger.. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Tydeligvis mange her som ikke har anelse om hva tallene på dekket betyr.. "45 lavprofil?? haha!" Fakta er at 205/45 er lavere enn f.eks 235/40. De to siste sifrene oppgir høyde/profil, ja, men i prosent av bredden! Noen vanlige størrelser og deres faktiske profil/høyde i mm: 195/65=126,75mm 205/45=92,25mm 225/45=101,25mm 235/40=94,0mm 235/35=82,25mm For å svare på topic: Jeg kjører 225/45/17 på sommerdekkene, og syns det er fantastisk. Nå har jeg nettopp byttet til piggfritt, 195/65/15. Det er helt forferdelig de første ukene, jeg føler som noen sa, at dekkene vrenges når jeg svinger. Det vagger og seiler og flyter og krenger så man kan bli sjøsyk. Lite er så herlig som første dag etter bytte til sommerhjul, kjøre litt aktivt på svingete vei og kjenne det ligger klistret, og man får konkrete tilbakemeldinger i rattet. Endret 26. oktober 2007 av toth Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg har en følelse av at denne diskusjonen kommer til å bli like lang og fyldig som bensin vs diesel diskusjonen... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Tydeligvis mange her som ikke har anelse om hva tallene på dekket betyr.. "45 lavprofil?? haha!"Fakta er at 205/45 er lavere enn f.eks 235/40. De to siste sifrene oppgir høyde/profil, ja, men i prosent av bredden! Noen vanlige størrelser og deres faktiske profil/høyde i mm: 195/65=126,75mm 205/45=92,25mm 225/45=101,25mm 235/40=94,0mm 235/35=82,25mm Du har rett i det du sier der... Men jeg har 235-35 dekk og disse er ikke så mye som 82,5mm... Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Om felgen er bredere eller smalere enn dekket har selvsagt noe å si, men strekking kan like gjerne gjøres med et 205/45 som et 235/35. Så å konstatere at noe ikke er lavprofil utfra kun de to siste tallene blir fortsatt feil. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Du har rett i det du sier der... Men jeg har 235-35 dekk og disse er ikke så mye som 82,5mm... 35% av 235 millimeter er 82,5 millimeter UANSETT hvordan du snur og vender på det... Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Tydeligvis mange her som ikke har anelse om hva tallene på dekket betyr.. "45 lavprofil?? haha!"Fakta er at 205/45 er lavere enn f.eks 235/40. De to siste sifrene oppgir høyde/profil, ja, men i prosent av bredden! Noen vanlige størrelser og deres faktiske profil/høyde i mm: 195/65=126,75mm 205/45=92,25mm 225/45=101,25mm 235/40=94,0mm 235/35=82,25mm Du har rett i det du sier der... Men jeg har 235-35 dekk og disse er ikke så mye som 82,5mm... Samme her.. Mine er ikke 82,5mm.. Det må isåfall være hvis man tar dekket på begge ytterkanter. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Så må vi også huske på at dette er høyden på dekkSIDEN (sidewall) og ikke dekkHØYDEN. Har man strekt dekket på en bred felg, vil dekkHØYDEN være lav fordi dekkSIDEN står skrått. En strek som er tegnet 8cm rett opp er høyere enn en strek på 8cm tegnet 45 grader. Litt småteit forklart, men dere skjønner vel hva jeg mener.. Dere matematikere kan vel regne den egentlige høyden. Endret 26. oktober 2007 av TomasK Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Dekksiden starter ikke der hvor felgkanten slutter, bare for å minne om det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå