OlaDunk2001 Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Etter å ha erget meg grønn over at CPU vifta bråket som et uvær begynnte jeg å se på hva som kunne gjøres: 1. Kjøpe ny vifte 2. Endre spenningsnivået så viften ble stillere 3. Annet Hadde ikke lyst til å bruke ennå mere penger så 1 var ikke aktuelt, 2 hadde jeg heller ikke særlig lyst til så jeg surfet litt og leste litt på news. Fant frem til et lite kjekt program FanSpeed: http://www.almico.com/speedfan.php Dette lar deg på de fleste nyere hovedkort overvåke temperatur og viftehastighet, samt regulere hastigheten på vifta etter temperaturen. Etter tuning og innstilling av programmet overvåker den nå CPU temp, Case temp, HD temp, spenninger og CPU vifte RPM. Så lenge maskinen er mer eller mindre idle minker programmer vifta til 5% og maskinen blir nærmest lydløs i forhold til det den var før. Tempen har økt fra 41 til 47 grader på min AMD XP 1600+, men det kan jeg leve med. Gjør jeg noe annet enn å surfe, skrive i word og tempen nærmer seg 50 grader som jeg har satt som grense øker programmet rotasjonen på vifta automatisk. Genialt og gratis ! [ Denne Melding var redigert av: OlaDunk2001 på 2002-01-04 21:04 ] Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Hei! Leste litt på den siden du posta, men fungerer dette på case-fans osv? Henning Lenke til kommentar
OlaDunk2001 Skrevet 5. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2002 Ikke på min da case fan'en min kun har to ledere, men i følge doc'en som medfølger skal du kunne regulere alt dersom viftene rapporterer RPM og hovedkortet støtter dette. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Jeg får den ikke til å virke. Den reduserer ikke hastigheten selv om pilene er blåe og peker nedover. Jeg har satt hastigheten til 5% i vinduet. Den leser viftehastigheten til å være ca 3100 uansett hva jeg gjør. Har VIA KT266A med VT8233 så det skal funke. :/ _________________ My stupid website [ Denne Melding var redigert av: tahustvedt på 2002-01-06 16:56 ] Lenke til kommentar
eskraut Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Er ikke så dyrt å endre spenniga heller da..... Bare få tak i et par molex-kontakter, spleis de slik at du bruker 5volten (standby strømmen) på minus-siden (er ikke så inne i elektrikerspråket) koble til viften og vips --> 7volt og stille vifte... Har gort d selv med meget godt resultat! Lenke til kommentar
eskraut Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Sorry, leste ikke godt nok... Lenke til kommentar
ozon Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 virker dette programmet på et hovedkort med kt133a chipsett Lenke til kommentar
OlaDunk2001 Skrevet 6. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2002 Quote: On 2002-01-06 16:48, tahustvedt skrev:Jeg får den ikke til å virke. Den reduserer ikke hastigheten selv om pilene er blåe og peker nedover. Jeg har satt hastigheten til 5% i vinduet.Den leser viftehastigheten til å være ca 3100 uansett hva jeg gjør.Har VIA KT266A med VT8233 så det skal funke. :/ Bruker den på et Via K7T266 Pro 2, har du lest den vedlagte bruksanvisningen ? 1. Definer dine maks/min RPM for viftene 2. Slå på "allow automatic adjustment" for hver av viftene 3. Definer maks/min temp for CPU / Case / SMART IDE osv 4. Definer hvilke vifter som påvirker hvilke temperaturavlseninger 5. Slå på global "automatic fan speed" Funker fint hos meg. Som en test kan du jo slå på alle "fans" og justere manuellt via GUI. Da ser du raskt om programmet har noen effekt. Lenke til kommentar
OlaDunk2001 Skrevet 6. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2002 Quote: On 2002-01-06 18:35, ozon skrev:virker dette programmet på et hovedkort med kt133a chipsett 1. Les liste over testede kort på den angitte hjemmesiden 2. Prøv Er så dødsens lei av late folk som aldri gidder å prøve noe selv.... Lenke til kommentar
ozon Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Jeg har prøv programmet og jeg kan ikke få det til og virke. Er det noen andre som har fått det til og virke med kt133a chipsett? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 På mitt KT133 funker det ikke. Det står på siden der at det ikke funker med VIA82C686-chipsett. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Quote: Bruker den på et Via K7T266 Pro 2, har du lest den vedlagte bruksanvisningen ? Bruksanvisningen funker ikke. Jeg ville bare prøve det så jeg pluggeet den ene vifta i hovedkortet. Har kobla alt tilbake på strømforsyningen nå. Jeg kjører 5V på inntaksvifta, 6V på hver av eksosviftene (i serie), 7V på PS-vifta og 6V på hver av Noise Control Silverado-viftene. :smile: trenger egentlig ikke programmet, men jeg ville teste det. Jeg har sendt en rapport til han som lagde det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå