YBD Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hei, fredag ble IP-telefoni fra IPLink aktivert i huset, og det fungerer helt fint å ringe og snakke med. Men når jeg prøver å ringe fra mobiltelefonen min og til hjemmenummeret vårt, hører jeg at det ringer 2-3 ganger i mobilen før telefonen begynner å ringe her hjemme. Forsinkelsen gjelder også når jeg deretter legger på med mobilen - telefonen fortsetter å ringe hjemme et par ganger. Dette gjør at folk gir opp og legger på nesten før vi rekker å ta telefonen, veldig irriterende. IP-adapteren er koblet til en SpeedTouch 546i (ADSL-modem inkl. 4 porters ruter), og telefonene jeg bruker er trådløse Philips SE430. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få bort forsinkelsen? Åpne porter på SpeedTouch, koble på en annen måte, etellerannet..? Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Er vel dessverre ikke uvanlig med en viss forsinkelse i en analogovergang, spesielt mot trådløse telefoner er min erfaring, har du en vanlig ikke-trådløs telefon du kan teste med og se om det er mindre forsinkelse da? Har du hørt med IPLink? Lenke til kommentar
YBD Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Har ingen ikke-trådløs telefon å teste med dessverre, men det burde da være mulig å få fikset det på en måte slik at forsinkelsen ikke ble så mye som to-tre ring. Har tenkt på om det kan være en ulempe at ADSL-modemet har innebygget ruter, ettersom det ofte anbefales at IP-adapteren kobles mellom modem og ruter. Men har sendt e-post til IPLink support nå i helgen, så satser på å få svar i morgen. Om noen flere har forslag så er jeg takknemlig Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 dette er neppe forårsaket av datautstyret ditt, men heller måten leverandøren din har valgt å oversette analge signaler til digital. Jeg tviler du kan gjøre så mye for å fikse det selv, utover å gjøre leverandøren obs på problemet. -Stigma Lenke til kommentar
batman79 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Er ikke kjent med 546i, men på 546t fungerer QOS (quality of service) funksjonen best når den er koblet fra port 1 fra ditt rutermodem. QOS er en måte for bredbåndstelefoni å prioritere tale når IP-telefonen benyttes, slik at den allokerer det den trenger av båndbredde slik at kvaliteten på IP telefoni ikke blir dårlig hvis f.eks det er flere PC-er som benytter linja samtidig, eller at dere har crappy linje i utganspunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå