buzz1 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hei Jeg går nå første året på vidregående og går allmenn, eller studiespesialisering, som det så fint heter nå. Kjenner at det er en del mer lekser enn på ungdomsskolen, noe som kanskje ikke er så rart da jeg egentlig ikke gjorde så veldig mye lekser der. Er foreløpig ganske usikker på hva jeg vil bli, men har tenkt litt på blant annet sivilingeniør og siviløkonom da jeg er veldig glad i matte og synes begge yrkene høres ganske spennende ut. Det jeg lurer på er hvilke fag og hvor mye lekser er det egentlig på NTNU/BI og disse skolene som tilbyr ingeniørutdanning og siviløkonom-utdanning? Har også hørt at det ikke lenger vil være studiepoeng når jeg er ferdig på vgs om 3 år, og jeg finner ingenting om hvilke karakterer som er snittet for å komme inn på disse studiene. Noen som vet det? Lenke til kommentar
TWA Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Ang. NTNU: Du kan gjøre så mye lekser du vil med andre ord, du gjør så mye du trenger, i tillegg til de mer eller mindre obligatoriske øvingene i hvert fag. Det er vanlig med en øving i uka i hvert fag, og det tar noen timer å gjøre hver av dem. Man har fire fag. Uansett, lekser/arbeidsmengde er ikke noe du bør legge mye vekt på når du skal velge studie. Velg det du liker. Når det er gøy å jobbe med et emne, gjør det ikke noe at man må jobbe mye... Angående karakterer: Om du klarer å få over 5 i snitt, skulle det ikke være noe problem å komme inn på de aller fleste siv.ing-linjene. Endret 21. oktober 2007 av TWA Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hei Jeg går nå første året på vidregående og går allmenn, eller studiespesialisering, som det så fint heter nå. Kjenner at det er en del mer lekser enn på ungdomsskolen, noe som kanskje ikke er så rart da jeg egentlig ikke gjorde så veldig mye lekser der. Er foreløpig ganske usikker på hva jeg vil bli, men har tenkt litt på blant annet sivilingeniør og siviløkonom da jeg er veldig glad i matte og synes begge yrkene høres ganske spennende ut. Det jeg lurer på er hvilke fag og hvor mye lekser er det egentlig på NTNU/BI og disse skolene som tilbyr ingeniørutdanning og siviløkonom-utdanning? Har også hørt at det ikke lenger vil være studiepoeng når jeg er ferdig på vgs om 3 år, og jeg finner ingenting om hvilke karakterer som er snittet for å komme inn på disse studiene. Noen som vet det? Man har ikke lekser i den forstand du er vant til. Du er overlatt til deg selv, og gjør du ikke det du skal går det shait på eksamen. Det er ofte innleveringer og denslags, det er vel det nærmeste man kommer lekser. Arbeidsmengden er naturlig nok voldsomt mye større enn på VGS. Siving NTNU vaker vel som regel rundt 50 poeng i opptakskrav, samme med BI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå