Gå til innhold

Hvordan slette partisjon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan nok fjerne C:, men ikke sånn helt uten videre. Du har mye data der som må over til en annen disk først, og deretter må du generere en mbr på D:

Kan være ganske trøblete. Enkleste er reinstall.

Enkleste vil kanskje være å krympe C: og overføre plassen til D:

Har ikke selv erfaring med Vistas dm for dette. Bruker vanligvis Partition Magic til slikt.

Endret av RulleRimfrost
Lenke til kommentar

Jeg vil si enkleste er: Skaffe seg 300 GB ekstern disk (låne av noen feks). Føre over alt du vil ta vare på(med 300 GB får du plass til alt du har lagret) og så sette opp disksystemet på nytt ved å slette alt og legge inn windows på nytt. Det med endring av systemdisk kan lage store problemer.

Men jeg har ingen erfaring fra Vista, kun litt XP.

Lenke til kommentar
... deretter må du generere en mbr på D:

Nei, her går det litt i ball for deg. Alle disker har jo MBR.

Her er det D: partisjonen som er Aktiv, altså den som booter.

Som wiberos allerede har sagt, man kan ikke fjerne System partisjonen. Og her er C: den med Windows på så du ønsker vel ikke å fjerne den heller.

Lenke til kommentar

Sett inn WinXP CD-en og slett alle partisjoner derfa. Du får muligheten ved valg av installering. Om CD-en ikke starter opp automatisk må du endre boot rekkefølgen i BIOS.

Hvis du bare har en harddisk anbefaller jeg at du deler den opp i 2. En for windows, programmer o.l. og en for personlige data. Hvis operativsystemet plutselig går i stykker er det bare å slette parisjonen der den lå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...