Gå til innhold

Dårlig lyd når og etter jeg har spilt høyt - Sliden kondensator?


Anbefalte innlegg

På mitt 16 år gamle Nesco stereoanlegg (fra 1991) har jeg ganske god lyd. Men når jeg begynner å spille høyt hører jeg ganske skurrete lyd. Lyden er fortsatt skurrete en stund når jeg skrur ned, men lyden er fin igjen når forsterkeren har stått og "hvilt" litt. Som jeg sa er stereoanlegget 16 år gammelt. Kan det være at kondensatoren i strømforsyningen har blitt "sliten" og bør byttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er strømforsyneren, men man vet jo aldri.

Har du sjekka om det er varmgang? trenger den kjøling?

 

Det kan være du får dårlig lyd, og ikke får tilbake den gode lyden før den har kjølt seg ned litt

Det kan også være at den klipper når du spiller høyt, men da skulle den ikke bruke tid på å komme tilbake til vanlig lyd etter du har skrudd ned.

Lenke til kommentar

Definer "skurrete". Høyfrekvent eller lavfrekvent? Tilfeldig støy, enkeltfrekvenser eller forvrenging?

 

Siden forsterkeren går tilbake til normal etter å hvile en stund, er nok fenomenet knyttet til varmgang i en eller annen form. Er forsterkeren beregnet for å brukes med de høytalerene du kjører? Enkelte forsterkere er ganske kresne på dette og kan oscillere (og som følge av det overopphetes) av vanskelige laster.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg åpnet forsterkeren i går og fjernet kondensatorene. Det så ut til at elektrolytt hadde lekket ut av kondensatorene. Jeg målte kondensatorene og begge to var like hele bortsett fra at den største (4700uF) så ut til å ha sunket med 200uF.

 

Ko_deZ:

Forsterkeren bruker transistorer.

 

NorthWave:

Høyttalerene fulgte med forsterkeren.

 

 

Skal prøve å få satt en vifte inni forsterkeren og se om det hjelper litt.

Lenke til kommentar
Jeg åpnet forsterkeren i går og fjernet kondensatorene. Det så ut til at elektrolytt hadde lekket ut av kondensatorene. Jeg målte kondensatorene og begge to var like hele bortsett fra at den største (4700uF) så ut til å ha sunket med 200uF.

 

Ko_deZ:

Forsterkeren bruker transistorer.

 

NorthWave:

Høyttalerene fulgte med forsterkeren.

 

 

Skal prøve å få satt en vifte inni forsterkeren og se om det hjelper litt.

 

Har noen av kondensatorene lekket så bytt de. Å måle så store kondensatorer kan gi usikre resultater, men skal ihvertfall aldri vise mindre enn angitt verdi.

Lenke til kommentar
Den ene kondensatoren er merket 4700uF og den andretror jeg er merket 2200uF. Begge to er merket 35V.

 

Hvor mye koster et par nye kondensatorer som duger? (ikke sånne som sprenger ved minste belastning)

 

4700uF:

34,30 pr stk hos elfa

http://www.elfa.se/elfa-bin/inforuta.pl?textfield=6752406#

Eller søk på artikkelnr: 67-524-06, og artikkel 67-523-80 på 2200uF; kr 20,70

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...