Gå til innhold

Sliter med å instalere lydkort driver i ubuntu

Noiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt bra ut akkurat. Som nevnt har disse X-Fi kortene inntil veldig nylig vært totalt ubrukelige i Linux, og selv om Creative nå åpnet døra på gløtt med en beta-driver for 64bit er man foreløpig langt unna enkel bruk.

En HOWTO jeg fant på Ubuntuforums.org sier at driveren ikke kan kjøre på dagens Ubuntu-kjerne og at man må rekompilere kjerna på egenhånd for å få den til å virke, noe som langt fra er en nybegynneroperasjon selv om det i teorien bare er å lime inn en del kommandoer.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=571656

Lenke til kommentar
kan jo vær gøy med ein utfordring.. siden eg er heilt ny, men er det ikkje noko sånt at andre folk kan ta kotroll over PC-en og gjer da?

Eh, nei. Det er det siste du burde bekymre deg over. Positivt at du tar utfordringer. :)

Husk at det her er Creative som er kjip. De har hatt produktet X-Fi ute på markedet i over 2 år nå, og har så vidt gitt ut 64 bit beta-drivere. Og de driverne er ikke akkurat lett for en nybegynner å begi seg ut på. Kompilering av kildekode skal man ikke trenge gjøre i Linux i dag hvis man ikke vil, og det er ikke det eneste man må gjøre for å få de driverne til å fungere en gang. Hadde de i stedet gitt specsene til kortet til ALSA (de som står får åpne drivere til lydkort i Linux) for 2 år siden, hadde det eksistert stabile drivere integrert i kjernen for lenge siden (dvs. kortet ville fungert perfekt uten driverinstallasjon). Nei, jeg er så skuffet over Creative at jeg har ikke ord. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...