Noiz Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hei. Lydkorte mitt heiter X-Fi XtremeMusic. Eg fant ein driver og lasta ner. Når eg hadde lasta ferdig fila. fekk eg ikkje instalert den.. filnavnet er XFiDrv_Linux_US-1.04.tar.bz2.. hjelp Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Har du 32 bit eller 64 bit Ubuntu? Har du forsøkt å installere, eller bare vet du ikke hvordan du bruker filen? Endret 21. oktober 2007 av miceagol Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 har 32 bit Da må jeg skuffe deg med at det bare finnes drivere for dette lydkortet til 64 bit Linux. Enten må du installere 64 bit (dersom du har 64 bit CPU), skaffe deg et nytt lydkort eller vente til Creative gir ut 32 bit-drivere. Lenke til kommentar
Noiz Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 begynnte med linux i dag, taper ikkje masse viss eg laster ned 64 bit funker 64 bit på dinna: Intel® Core2 CPU 6600 @ 2.40GHz Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 funker 64 bit på dinna: Intel® Core2 CPU 6600 @ 2.40GHz Jepp, det er en 64 bit-CPU. Lenke til kommentar
Noiz Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 da må eg skaffe meg ein brenne plate.. eller kan eg fikse det uten? skal opp kl 06:00 i måro. so eg må stikke, men eg trenger sikker hjelp til den fila for eg forsto meg ikkje på den. Lenke til kommentar
Haventh Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Tenker du på iso filen du lastet ned eller driver pakken/filen? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Ser ikke helt bra ut akkurat. Som nevnt har disse X-Fi kortene inntil veldig nylig vært totalt ubrukelige i Linux, og selv om Creative nå åpnet døra på gløtt med en beta-driver for 64bit er man foreløpig langt unna enkel bruk. En HOWTO jeg fant på Ubuntuforums.org sier at driveren ikke kan kjøre på dagens Ubuntu-kjerne og at man må rekompilere kjerna på egenhånd for å få den til å virke, noe som langt fra er en nybegynneroperasjon selv om det i teorien bare er å lime inn en del kommandoer. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=571656 Lenke til kommentar
Noiz Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 ka gjer eg då? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Bruker et annet lydkort (som du forhåpentligvis har) eller tar utfordringen og prøver guiden, er jo greit å prøve med en gang isåfall så det ikke er så surt å reinstallere viss ting skjærer seg helt. Lenke til kommentar
Noiz Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 kan jo vær gøy med ein utfordring.. siden eg er heilt ny, men er det ikkje noko sånt at andre folk kan ta kotroll over PC-en og gjer da? Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 kan jo vær gøy med ein utfordring.. siden eg er heilt ny, men er det ikkje noko sånt at andre folk kan ta kotroll over PC-en og gjer da? Eh, nei. Det er det siste du burde bekymre deg over. Positivt at du tar utfordringer. Husk at det her er Creative som er kjip. De har hatt produktet X-Fi ute på markedet i over 2 år nå, og har så vidt gitt ut 64 bit beta-drivere. Og de driverne er ikke akkurat lett for en nybegynner å begi seg ut på. Kompilering av kildekode skal man ikke trenge gjøre i Linux i dag hvis man ikke vil, og det er ikke det eneste man må gjøre for å få de driverne til å fungere en gang. Hadde de i stedet gitt specsene til kortet til ALSA (de som står får åpne drivere til lydkort i Linux) for 2 år siden, hadde det eksistert stabile drivere integrert i kjernen for lenge siden (dvs. kortet ville fungert perfekt uten driverinstallasjon). Nei, jeg er så skuffet over Creative at jeg har ikke ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå