mrkorsnes Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Finnes det klare krav til "tilkomstvei" for bolighus ? Jeg forstår det slik at en tilkomstvei skal kunne brukes av vanlig personbil, men har en boligeier rett på en standard som tillater kjøring av store tankbiler ? Min nabo krever å kjøre fram til boligen sin med tankbil for å fylle olje for sin olje-fyring. Teknisk sett kunne han vel nå fram med en 30 m lang rør-ledning (tror jeg). Men er dette et argument mot hans rett til høy standard ? Det er leire i det aktuelle området og det må gjøres tiltak mot utglidninger dersom det skal kjøres med virkelig tunge kjøretøy, så derfor er spørsmålet aktuelt. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hvis denne boligen som bruker adkomstveien over din eiendom har f.eks: septikktank, med tømming ved hjelp av slamsugingsbil, så har som oftest kommunene en del krav til veien som må oppfylles. Jeg vet at en del kommuner krever fri høyde på minst 4.00 m høyde. Veiens kurvasjon og stigninger skal være innenfor gitte grenser osv Det er også enkelte kommuner som krever at veien skal tåle en aksellast på minst 10 tonn (gitt at det skal kjøre renovasjons-/slambiler der) Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Hvis denne boligen som bruker adkomstveien over din eiendom har f.eks: septikktank, med tømming ved hjelp av slamsugingsbil, så har som oftest kommunene en del krav til veien som må oppfylles. Jeg vet at en del kommuner krever fri høyde på minst 4.00 m høyde. Veiens kurvasjon og stigninger skal være innenfor gitte grenser osv Det er også enkelte kommuner som krever at veien skal tåle en aksellast på minst 10 tonn (gitt at det skal kjøre renovasjons-/slambiler der) Men er det krav til "skulder" på slike adkomstveier ? Eller kan veien ligge kloss inntil langs en nabogrense hvor det f.eks. er en skråning/avsats ned ? Endret 24. oktober 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå