creaT Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) har en AMD athlon 2.8 ghz cpu.. som ikke er så veldig gammel. ny data å. alt er kjøpt på juni 2007. skjermkor HIS radeon x1950 512 mb msi k9n diamond hk 2 gb ram samsung spinpoint 250 gb harddisk seagate barracuda 320 gb harddisk hiper 530 V strømforsyning har vista opratyrsystem er ikke så veldig flink me data å ting der. men ska prøve å forklare problemet. problemet er at når jeg starte cs, eller andre spill/ programer så skjer d at bege dual corene brukes 80- 100% bare jeg siter på msn så brukes det 10- 40 %. når jeg spiller cs så ligger cpun på 90 %. mn når datan står på og ikke brukes da ligger cpun på 0 % - 25 %. dette problemet skjede en dag da jeg slo på PC-en, begynte å spille cs. spillte det en stund så begynte det å lagge veldig mye. skjønte ikke va problemet var så jeg spurte en kompis om hjelp å han sa at cpuen min brukte 100 %. å han viste ikke va problemet var.. dette problemet ble plutselig sån. har prøvd å formatere men funka ikke. dette ble bare sån for ikke så mange uker siden. trenger svar fort!! lei av dette problemet takk for alle svar Endret 22. oktober 2007 av creaT Lenke til kommentar
BigWhig Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Har du sjekket hvilke(n) prosess(er) som bruker CPU-tid? Sjekk i task-manager. Ville sjekket dette først uten at noen spesielle programmer kjører, altså etter oppstart av maskin. Deretter ville jeg sjekket igjen når du bare sitter med MSN. Så kan du sjekke mens CS kjører (ALT-TAB). Rams opp de prosessene som tar mye prosessor-tid... Lenke til kommentar
Zarachas Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg hadde det samme problemet en stund tilbake, da var det windows autooppdater som sørge for at det skjedde, du kan finne link til et sted der du kan nullstille autoopdatern, er ikke sikkert det fungerer, men kan jo hende? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 kan hende du har fått uønsket spyware på PC-en. eller at indexing service har startet.. eller at det er no krøll med windowsregister. lagt inn noen nye programmer i det siste? kjører du Norton? fjern det og legg inn noe annet, det bruker altfor mye systemressurser. ellers har du alltids format c: og legg inn alt på nytt, hehe Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 har du lasta ned siste CPU driveren fra AMD's sider? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 wild guess? varme? Lite trolig, en CPU bruker 100% kraft om det enten er noe feil i videocodec, feil prosessor driver eller software ikke støtter dualcore. Lenke til kommentar
CWH Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Sjekk taskmanageren din først: Ctrl+Alt+Delete. Se i listen hvilken prosess som suger CPU kraft. Gjør dette gjennom flere oppstarter hvor du prøver de forskjellige programmene du nevnte. Post resultatene her, ikke bare CPU, men hva oppgavene heter som suger kraft. Siden han har kjørt reformat kan det neppe være mallware eller buggy videostreams. Lenke til kommentar
creaT Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 kan hende du har fått uønsket spyware på PC-en. eller at indexing service har startet..eller at det er no krøll med windowsregister. lagt inn noen nye programmer i det siste? kjører du Norton? fjern det og legg inn noe annet, det bruker altfor mye systemressurser. ellers har du alltids format c: og legg inn alt på nytt, hehe har vista ultimate jeg da å ikke xp ^^ jeg har prøvd å formatere, men det hjalp ikke noe, så jeg har ikke virus eller no sånt. kjører avast. hva er indexing service?? takk for svar! har du lasta ned siste CPU driveren fra AMD's sider? ja har gjorde det med engang jeg kjøpte datan. men synes at det er rart at d plutselig ble spån for noen dager siden., Jeg hadde det samme problemet en stund tilbake, da var det windows autooppdater som sørge for at det skjedde, du kan finne link til et sted der du kan nullstille autoopdatern, er ikke sikkert det fungerer, men kan jo hende? vil du sende link? kan hende du har fått uønsket spyware på PC-en. eller at indexing service har startet..eller at det er no krøll med windowsregister. lagt inn noen nye programmer i det siste? kjører du Norton? fjern det og legg inn noe annet, det bruker altfor mye systemressurser. ellers har du alltids format c: og legg inn alt på nytt, hehe har vista ultimate jeg da å ikke xp ^^ jeg har prøvd å formatere, men det hjalp ikke noe, så jeg har ikke virus eller no sånt. kjører avast. hva er indexing service?? takk for svar! har du lasta ned siste CPU driveren fra AMD's sider? ja har gjorde det med engang jeg kjøpte datan. men synes at det er rart at d plutselig ble spån for noen dager siden., Jeg hadde det samme problemet en stund tilbake, da var det windows autooppdater som sørge for at det skjedde, du kan finne link til et sted der du kan nullstille autoopdatern, er ikke sikkert det fungerer, men kan jo hende? vil du sende link? kan dette problemet løse seg ved å restarte bios? eventuelt hvordan restarte jeg bios? Lenke til kommentar
kristovs Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Tviler egentlig på at biosen har stort med problemet å gjøre. I ytterste konsekvens dersom du har foretatt en ufullstendig update av den tidligere da selvfølgelig (noe det ikke virker som om du har gjort)... Et råd du ikke har svart på her: Har du trykket ctrl-alt-del & sjekket under Prosesser/Processes? Evt. høyreklikk på menylinjen (ikke på et program) & valgt task-manager. Og videre gått inn på Prosesser/Processes... Her ser du hvor mye last hver prosess krever. Husk at IDLE er 'tomgang', dvs ledig kapasitet & ikke en prosess. Dersom du finner en prosess som suger 100% - høyreklikker du på denne & velger avslutt oppgave/end task. EDIT: Indexing service er forøvrig Vista's nye søkefunksjon. Denne indekserer/registrerer alle filer på alle disker & lager en hurtigliste over plasseringer & innhold av disse. På denne måten kan man kjappere finne ønskede filer ved et søk. Denne bruker uendelig lang tid dersom du har store disker med mye innhold. Men bruker nok langt fra 100% av cpu'ene... Er mest disk-jobbing! Krstjn Endret 22. oktober 2007 av kristovs Lenke til kommentar
creaT Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Tviler egentlig på at biosen har stort med problemet å gjøre. I ytterste konsekvens dersom du har foretatt en ufullstendig update av den tidligere da selvfølgelig (noe det ikke virker som om du har gjort)... Et råd du ikke har svart på her: Har du trykket ctrl-alt-del & sjekket under Prosesser/Processes? Evt. høyreklikk på menylinjen (ikke på et program) & valgt task-manager. Og videre gått inn på Prosesser/Processes... Her ser du hvor mye last hver prosess krever. Husk at IDLE er 'tomgang', dvs ledig kapasitet & ikke en prosess. Dersom du finner en prosess som suger 100% - høyreklikker du på denne & velger avslutt oppgave/end task. Krstjn takk for svar. men innpå der så brukes bare prossesene 0-50% har ikke sett 100% ennå så er nettpe det som gjør det. men ikke vet jeg er ikke filnk me data greier^^ så det kan jo være det som er problemet.. Lenke til kommentar
IP Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Har du en dobbelkjerneprosessor vil du ikke se at noen prosesser bruker mer enn 50 %. Sorter prosessene etter cpu-bruk og rapporter hvilke prosesser som bruker mest. IP Lenke til kommentar
3.14 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Har faktisk hatt det samme selv med at CPU'n står på fult når jeg sitter å surfer eller ikke gjør noe spes, men for meg så gikk det bort av seg selv etter en liten stund... Lenke til kommentar
creaT Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Har faktisk hatt det samme selv med at CPU'n står på fult når jeg sitter å surfer eller ikke gjør noe spes, men for meg så gikk det bort av seg selv etter en liten stund... ok vilken prossesor hadde du da? Lenke til kommentar
creaT Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 innstalerte xp i dag, spillte litt cs der, der lå faktisk cpuen på rundt på% på vista ligger den på 90% hva kan gjøre dette?? creaT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå