Black Star Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Vær vennlig å bruk et godkjent skriftspråk, så blir det lettere å lese innleggene. Dialekt og SMS språk (f. eks "d" i stedet for "det", "e" i stedet for "er") er ikke godkjente skriftspråk. Slike innlegg kan man risikere at slettes. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 har vært på butikken og funnet en info-brosjyre på D40 idag, og er nå litt forvirra... ikke at det spiller all verdens rolle, men i Nikon-brosjyra mi står det at den har infrarød sensor for fjernkontroll ML-L3 som er ekstrautstyr, men jeg var sikker på fra før at noen hadde sagt at det ikke funka med fjernkontroll på D40'en. men brosjyra må vel være fasiten her? http://www.imaging-resource.com/PRODS/ND40...ONTBEAUTYLG.JPG Den lille svarte prikken under den røde pila er infrarødsensoren på D40. Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 sitter og kikker på minnekort nå. har hastigheten på minnekortet mye å si her egentlig? skjønner jo at bildene må lagres på kortet, men hvor mye har dette egentlig å si? ser det finnes noen minnekort som e rått mye dyrere enn andre pr GB. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det som er viktigst er å kjøpe minnekort av god kvalitet, som SanDisk eller Lexar. De mellomraske er ofte raske nok; som f.eks SanDisk Ultra II. Tom Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 gå for kvalitet for å hindre tap av data fremfor hastighet liksom? høres forsåvidt logisk ut... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) gå for kvalitet for å hindre tap av data fremfor hastighet liksom? høres forsåvidt logisk ut... Det er det. Pluss du får mer GB per krone... Min erfaring er at du kun trenger de ekstreme kortene hvis du tar mange bilder i serie; og da trenger du vel også et mer ekstremt kamera En fordel med de raske kortene, er at det går raskere å kopiere de over til PC-en. Jeg heller også til den filosofien at det er bedre å kjøpe f.eks. 2 stk 2GB kort istedet for et 4GB. Det er mindre surt å miste halvparten av bildenene, av en eller annen grunn Tom Edit - litt opprydding Endret 26. oktober 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg heller også til den filosofien at det er bedre å kjøpe f.eks. 2 stk 2GB kort istedet for et 4GB. Det er mindre surt å miste halvparten av bildenene, av en eller annen grunn Tom husk også: med to kort er det dobbelt så stor sjanse for at ett av dei streiker. - dilemma Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Vanlige minnekort er like raske som Extreme ||| på vanlige bilder, mens i seriemodus tror jeg extreme kortene har overtaket pga rask lagring over lengre tid. Selv merker jeg ikke forskjell på vanlig SD kort, Ultra || og extreme |||. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Vanlige minnekort er like raske som Extreme ||| på vanlige bilder, mens i seriemodus tror jeg extreme kortene har overtaket pga rask lagring over lengre tid. Selv merker jeg ikke forskjell på vanlig SD kort, Ultra || og extreme |||. Litt feil. Extreme III kortene er i seg selv raskere enn Ultra II. Men på grunn av et innebygget buffer i kameraene, blir kameraet klart til å ta neste bilde like raskt om du bruker det tregeste minnekortet på markedet, som om du brukte det kjappeste. Derfor er det hovedsaklig ved seriemodus, eller med overføring til PC at man merker forskjell. På kompaktkamera er det ikke alltid et slikt buffer, men her er det stort sett skrivehastigheten på selve kameraet som begrenser fordelen du ville fått med et Extreme III kort fremfor Ultra II. Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 oy! jeg hadde nesten bestemt meg for å stikke på Japanphoto og kjøpe D40 med 18-70 til 4999kr, og bestille 55-200VR til ca $230 fra usa iløpet av en måned. men nå ser jeg Japan selger D40 med 18-135 til samme prisen som 18-70, 4999kr! dilemma! men det blir vel en 18-70 og en 55-200VR, etter å ha lest denne testen av Nikkor 18-xx Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 oy! jeg hadde nesten bestemt meg for å stikke på Japanphoto og kjøpe D40 med 18-70 til 4999kr, og bestille 55-200VR til ca $230 fra usa iløpet av en måned. men nå ser jeg Japan selger D40 med 18-135 til samme prisen som 18-70, 4999kr! dilemma! men det blir vel en 18-70 og en 55-200VR, etter å ha lest denne testen av Nikkor 18-xx 18-70mm og 18-135mm har normalt vært solgt til samme pris (ihvetfall i kit). Jeg hadde valgt helt klart 18-70mm. Tom Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Beklager at jeg fortsatt maser. Har ikke funnet noe bilde av en 18-70mm på en d40. Blir det for stort? Hvor mye veier forresten 18-70mm VS. 18-55? Utifra filmen/testen på cameralabs faller nok valget på 18-70mm uansett, men jeg er fortsatt ørlitegrann i tvil. Overbevis meg om at 18-700mm er et godt valg KsG Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg heller også til den filosofien at det er bedre å kjøpe f.eks. 2 stk 2GB kort istedet for et 4GB. Det er mindre surt å miste halvparten av bildenene, av en eller annen grunn Tom husk også: med to kort er det dobbelt så stor sjanse for at ett av dei streiker. - dilemma Med ett kort mister du ALLE bildene om det streiker. Jeg ville heller hatt flere små kort enn ett stort kort med meg på tur. Da kan du ha de på litt forskjellige steder, så om du møter på en kjeltring får han ikke med seg alle bildene dine. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Beklager at jeg fortsatt maser. Har ikke funnet noe bilde av en 18-70mm på en d40. Blir det for stort? Hvor mye veier forresten 18-70mm VS. 18-55? Utifra filmen/testen på cameralabs faller nok valget på 18-70mm uansett, men jeg er fortsatt ørlitegrann i tvil. Overbevis meg om at 18-700mm er et godt valg KsG En 18-70mm på en D40 blir ikke sfor stort. Jeg har prøvd D40 med 18-135mm; som veier omtrent det samme, og det var helt fint. Jeg selv har en Sigma 17-70mm på min EOS 350D; den er litt større og tyngre, men forsatt helt flott. Tom Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 det ble en D40 idag! med 18-70 og superforsikring på japan foto! sekk, ekstra minnekort og fjernkontroll er også bestilt fra ebay og amazon minnekort er det forresten idiotisk å kjøpe i norge! får et 2gb SanDisk-kort til $12 fra amazon. betalte 249kr for et 1GB (Extreme 3 riktignok, men han hadde ikke annet) på japan.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå