Archeron Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) I januar drar jeg på en to måneders tur til Afrika, nærmere bestemt Tanga i Tanzania, for å jobbe med forbyggende helsearbeid ute i landsbyer i "bushen". Jeg har lenge tenkt på å kjøpe et digitalt speilrefleks, og når denne turen endelig er spikra og bankers så er det på tide å gjøre alvor av det. Jeg ser for meg det er mye som må dokumenteres og festes på film. Blant annet på den 5dagers avsluttende campingsafarien i Serengeti Budsjettet mitt er ikke stort, derfor blir det et av de billigere kameraene (jeg er tross alt student enda ). Jeg er og helt fersk, så i den grad jeg vil fortsette å ta mye bilder i fremtiden så blir nok dette mitt treningskamera. Jeg har imidlertidig overtatt et 20år gammelt Canon AV-1 av min far, med en Canon 55mm 1:18, en Vivitar 28mm 1:2.8 og en Canon 100-200mm 1:5.6 tilhørende (uten at jeg vet helt nøyaktig hva alle tallene betyr). Jeg har lekt meg såpass med dette at jeg tror det er noe jeg kan ha lyst å drasse med meg rundt og ha det gøy med på fritida. Jeg regner forresten med at jeg neppe kan bruke disse objektivene på et nytt dSLR-kamera, Canon eller ikke-Canon? Jeg har sett på Nikon D40. Lefdal selger det for tiden for 3990kr med det vanlige 18-55-obj., og det er jo en helt overkommelig pris. I tillegg ser jeg for meg at jeg må så skrapt sammen litt til en dugende tele-linse før turen. Vil ikke nødvendigvis ha løvene på kloss hold for å ta bilde av dem Jeg har sett litt på pris på Nikons 55-200mm VR-linse som jo har fått endel skryt. Den finnes til litt over to stor-lapper i Norge, og enda billigere på ebay osv. Et par minnekort og et ekstra batteri eller to må vel og med. Det eneste jeg tenker på et følgende: jeg har lest endel tester og forskjellig om D40. "Bare" 6mp (jeg vet dette er tidenes mest oppskrytte mål på hvor bra kameraet er), manglende AF-motor og VR/bildestab., tre fokus-punkter og noe dårlig autofokus-karakterer generelt, ingen auto-cleaning. Er dette ting som vil plage meg som nybegynner? Er det godt utvalg av AF-obj. til kameraet, eller er dette en sjeldenhet? Trenger jeg auto-cleaning, eller kan jeg "vaske" det selv? Vet at kameraet ikke støtter alle mulige objektiver, men klarer jeg meg? (det støtter "DX", som objektiver jeg har sett på, ja?) Eller er disse den slags ting man ikke savner om man ikke har prøvd bedre? Noen andre forslag som kan sammenlignes til samme type bruk og pris? Er det andre ting å ta hensyn til i forbindelse med Afrika? Endret 21. oktober 2007 av Archeron Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Dette er ikke noe du kommer til å irritere deg over i Afrika. Der er det uansett smartest med færrest mulige objektivskifter, så zoom er nesten ikke til å komme utenom. Med den telezoomen du nevner er du godt dekket til den turen. Lenke til kommentar
Formann1 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hei er nybeynner selv og kjøpte mitt første digitale speilrefleks i går. Valget falt på D50 med 18/70 objektiv og scandisk ekstrem 111 2gb minnekort. Dette kostet meg nytt kr 5300. Da får du ett bedre kit objektiv enn på D40 kameraet. Samtidig synes jeg grepet passet meg MYE bedre. Har jeg forstått riktig har det flere muligheter med objektiv etc enn D40 Her er min tråd her inna ang hjelp til kameravalg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=849649 Hvis det er intresant kan jeg fortelle deg hvor jeg handlet. Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Hei er nybeynner selv og kjøpte mitt første digitale speilrefleks i går.Valget falt på D50 med 18/70 objektiv og scandisk ekstrem 111 2gb minnekort. Dette kostet meg nytt kr 5300. Da får du ett bedre kit objektiv enn på D40 kameraet. Samtidig synes jeg grepet passet meg MYE bedre. Har jeg forstått riktig har det flere muligheter med objektiv etc enn D40 Her er min tråd her inna ang hjelp til kameravalg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=849649 Hvis det er intresant kan jeg fortelle deg hvor jeg handlet. du kan jo gjerne fortelle hvor du handlet har ikke helt bestemt meg for om jeg liker grepet enda, men det heller absolutt mot dette. kan vel ikke være så stor forskjell, når man først er på trangt budsjett og er avhengig av telelinse i tillegg uansett? både D40 og D50 er vel i grunn å regne som "billig-kameraer"? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 du kan jo gjerne fortelle hvor du handlet har ikke helt bestemt meg for om jeg liker grepet enda, men det heller absolutt mot dette. kan vel ikke være så stor forskjell, når man først er på trangt budsjett og er avhengig av telelinse i tillegg uansett? både D40 og D50 er vel i grunn å regne som "billig-kameraer"? D40 er storebroren til D50, på en måte. Jeg kjøpte selv D40, og er kjempe fornøyd. Pluss ved D40: +Lite og lett +Billig +Bedre ved høyere ISO enn D50. Minus ved D40: -Manglende autofokusmotor i kamerahus (dette er ikke et stort minus da det finnes objektiver nok. Siden du har sett på 55-200mm så vil ikke dette være noe problem uansett). D40 kan bruke Nikkor AF-S, AF-I og Sigma HSM objektiver. Alle "billig"kamera har sånn nogen lunde samme kvalitet og det burde derfor være kameraets grep som avgjør hva du kjøper. Som sagt valgte jeg D40 pga den passer meg bra, det er lite og lett (~500gram) og er billigere enn D50. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) D40 er storebroren til D50, på en måte. tja, eg ser på D40 som den bittelitt yngre kusina til D50. Du har en del finesser på D50 som er kjekke å ha.(som statusskjerm på toppen og fleire fokuspunkt) D40 blir på en måte litt som eit Point & Shoot-SLR-sort-off. Endret 21. oktober 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Point-and-Shoot-SLR? har en følelse av at den kommentaren kunne kosta deg noen kudos hos endel folk Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Point-and-Shoot-SLR? har en følelse av at den kommentaren kunne kosta deg noen kudos hos endel folk ikkje gløym ''sort-off'' var vel kansje å ta litt sterkt i, men det er no fortsatt mi formeining om saka Lenke til kommentar
Formann1 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Klippa bare ut æ, må lær mæ derre her har ikke helt bestemt meg for om jeg liker grepet enda, men det heller absolutt mot dette. kan vel ikke være så stor forskjell, når man først er på trangt budsjett og er avhengig av telelinse i tillegg uansett? både D40 og D50 er vel i grunn å regne som "billig-kameraer"? Personlig så merka æ himmelhøy forskjell på grepet på D40/EOS400 og D50èn som æ kjøpt. Men det e med mine hender. Prøvd naboen sitt EOS400 igjen nå etter at æ har klådd masse på min D50 og æ angre i alle fall ikke på mitt valg når æ vælgt ett større hus. Takk Til alle som legg grepet som ett kjempeviktig punkt og anbefaler folk å prøve de forskjellige husene:-) Æ e fersk og kan ikke det her, men ut ifra det æ har lest på foruman og testan e 18/70 objektivet æ fikk med ett vesentlig bedre objektiv enn standard objektive (kankje tar æ feil?? ) Personlig trur æ att kvalitet koster og ihverfall i følge testan æ har lest, koste vel 18/70 objektiver ett par tusen mere enn standard kit objektivet. Ska selv kjøpt ei bra telelinse når æ får råd, men ser ingen feil i å få med ett kurrant 18/70 objektiv "på kjøpet" når æ omtrent betalt d samme som ett D40 kamera koste. Sendt deg PM ang hvor jeg handlet Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 ser ingen feil i å få med ett kurrant 18/70 objektiv "på kjøpet" når æ omtrent betalt d samme som ett D40 kamera koste. med tanke på at D40'en er 13-1400kr billigere så har du vel ikke akkurat fått det på kjøpet men jeg skjønner hva du mener. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Æ e fersk og kan ikke det her, men ut ifra det æ har lest på foruman og testan e 18/70 objektivet æ fikk med ett vesentlig bedre objektiv enn standard objektive (kankje tar æ feil?? ) Nikkor AF-S 18-70mm er kitobjektivet til D70(s) og D80(tror jeg). Og skal visst nok være et stjerneobjektiv. Prøvde det på min D40 (søstra mi har D70) og det ble svært, men ganske festlig :!: For min del så funker 18-55 (D40kit) veldig bra, men skal snart oppdatere med enten 55-200mm eller 70-300mm Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 godt å høre at folk ikke angrer over kjøpet! legger egentlig ikke så vannvittig mye vekt på kit-objektivet. billigste pris jeg har funnet på huset alene er 3500kr (japan foto), så dermed koster jo 18-55 bare 500kr, slik jeg ser det. og jeg vet jo jeg skal ha flere objektiver med tiden, så dette holder sikkert ei stund... Lenke til kommentar
Formann1 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 archeron, Godt poeng, men trur vi skjønner hverandre ja har foresten ikke funne D40 billigere enn 3990,- eller hva det var, så da snakke vi 1000;-) billigere for min del da. Men leite man leng nok finn man det sikkert enda billigere også Kankje det e unødvenig, ikke vet æ, men til innebruk under feks. feslige lag, vil æ tru det e mere praktisk med ett mindre objektiv, enn å gå med teleobjektivet, og det får forsvar de 1000kr æ betalt ekstra for å få med ett godt objektivet. Bjohansen, kan se for mæ at det blei svært på D40 ja, men nå egne jo D50 sæ bedre for mannehender enn D40 gjør da, så der e det ikke så svært Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 godt å høre at folk ikke angrer over kjøpet! legger egentlig ikke så vannvittig mye vekt på kit-objektivet. billigste pris jeg har funnet på huset alene er 3500kr (japan foto), så dermed koster jo 18-55 bare 500kr, slik jeg ser det. og jeg vet jo jeg skal ha flere objektiver med tiden, så dette holder sikkert ei stund... 18-55mm koster 1000,- Bjohansen, kan se for mæ at det blei svært på D40 ja, men nå egne jo D50 sæ bedre for mannehender enn D40 gjør da, så der e det ikke så svært Ehm, så jeg har jente hender da? Jeg har ganske store hender, men jeg er vandt til å holde et lite kompakt kamera, så overgangen til D40 ble knall. Lenke til kommentar
HetrTiXc Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Japanfoto selger D40 med 18-70 objektivet(evt 18-135) til 4999, dersom man er interessert i et bedre kitobjektiv Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Skulle til å nevne det samme, da jeg leste gjennom tråden. For min del faller det sannsynligvis på 18-70 som du nevnte Er det mulig å få bilder av 18-70 på en d40? Svært ble det sagt...? Er det upraktisk, feil, mispassende til kameraet? Eller skal jeg bare kline til å gå for 18-70mm som sies at skal være et langt bedre kit objektiv :!: KsG Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Skulle til å nevne det samme, da jeg leste gjennom tråden. For min del faller det sannsynligvis på 18-70 som du nevnte Er det mulig å få bilder av 18-70 på en d40? Svært ble det sagt...? Er det upraktisk, feil, mispassende til kameraet? Eller skal jeg bare kline til å gå for 18-70mm som sies at skal være et langt bedre kit objektiv :!: KsG 18-70mm passer fint til D40, da det er et AF-S objektiv. Selv om det er større enn 18-55mm'eren, så er det ikke så voldsomt. Tom Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 har vært på butikken og funnet en info-brosjyre på D40 idag, og er nå litt forvirra... ikke at det spiller all verdens rolle, men i Nikon-brosjyra mi står det at den har infrarød sensor for fjernkontroll ML-L3 som er ekstrautstyr, men jeg var sikker på fra før at noen hadde sagt at det ikke funka med fjernkontroll på D40'en. men brosjyra må vel være fasiten her? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det er mulig at de tenkte på blitz-styringen? Tom Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Her står det at ml-l3 er en fjernutløser som fungerer blant annet på d40... Japanphoto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå