Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Holde auksjon på nettet, hvordan gjøre det riktig?

King-Nothing

Anbefalte innlegg

Jeg skal avholde en online auksjon på et diskusjonsforum. Det er kun snakk om èn gjenstand. Flere av brukerene på forumet er under 18år, og jeg lurer litt på hvordan jeg best mulig kan avholde selve auksjonen med tanke på bindende kjøp, kjøpere som trekker seg osv. Jeg ser for meg (skrekkscenario) at vinneren trekker seg fordi han kommer med en håpløs unnskyldning og nummer to på lista (med det nest høyeste budet) heller ikke vil gjennomføre kjøpet av en eller annen grunn.

Hva gjør man da?

Må jeg lage en skriftlig avtale med de? Kan jeg sende en kontrakt på mail som de må godta, og om de trekker seg, kan jeg da kreve at de betaler i henhold til kontrakten? Eller må dette da eventuelt godkjennes av foreldre / foresatte fordi de ikke er 18 år?

Takker for gode løsninger! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg ikke si at jeg har drevet med nettauksjoner selv, men her er sånn jeg ser saken.

Du må være 18år for å kunne by på en nettauksjon.

Det betyr at budgiver må anerkjnne at han/hun er over 18år for å legge inn et gjeldende bud.

Hvis personen er under 18år men utgir seg for å være atten år, da vil dette i særskillte tilfeller få følger for personen.

Å sende inn et bud er juridisk bindende uansett hvordan avtalen inngås. Det vil si at muntlig avtaler er like gjeldende som en 100-siders kontrakt. På en annen side vil du stå igjen uten håndfast bevis hvis personen snur og nekter for det hele.

Men helt ærlig. Det burde ikke være et problem hvis du gjør det på den gode gamle måten. Alle som byr, skriver budet sitt i tråden, og sender PM med personalia, evt. melding/mail.

Det burde ikke by på noen problemer, men om det er snakk om veldig høye summer, da burde du strengt talt ikke bruke et forum som auksjonsarena.

- Daehli

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg tror ikke det blir noen problemer, men ville uansett sjekke. Det er nok snakk om 3-5000 vil jeg tro uten at jeg vet det helt sikkert. Det er snakk om en custom laget tromme så de som byr vet jo veldig godt hva den består av siden de selv har vært med på å velge hvordan den skal lages.

Så jeg har all grunn til å tro at de som byr faktisk virkelig vil ha denne. Den vil jo bli helt unik.

Igjen, takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...