Gå til innhold

Grub - error 15 (Ubuntu 7.10)

Anbefalte innlegg

Urk, etter mye klabb og bab med serveren min trodde jeg endelig alt var i orden. Alt som gjensto var å fjerne CD-rom stasjonen og skru igjen kabinettet, som sagt som gjort. Men selvfølgelig skulle noe gå galt, i det jeg startet maskinen igjen kom grub med følgende feilmelding "error 15: File not found".

Har søkt litt på Google, og fra hva jeg har lest så langt er det en del arbeid å gjenopprette ting til slik de var. Tenkte jeg skulle høre her før jeg ga opp og gikk tilbake til 2k3 server ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er cdromen / harddisken SATA eller IDE?

Det skulle være mulig å få den igang igjen ved å sette inn igjen, har du prøvd det?

Dette høres ut som om diskene flyttet på seg da du tok ut cd-rom'en, og at grub dermed ikke finnen /boot-mappen, og dermed ikke finner menu.lst.

For å få grub til å lete på riktig harddisk kan du sette inn en livecd, modifisere en menu.lst og installere grub på nytt, men innstillinger slik at den leter på riktig disk.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Boot opp med live-CD, vis oss din /boot/grub/menu.lst og også utskriften fra en ls -la /dev/disk/by-uuid/ og kanskje også sudo fdisk -l , så kan vi sikkert hjelpe deg med å mekke om på menu.lst-fila som Grub bruker til å montere diskvolumer ved oppstart, slik at den ikke lenger addresserer partisjonene som /dev/sda* , men i stedet bruker UUID=<lang-unik-streng-her> , dersom det er det som er problemet. Det samme problemet gjelder kanskje også for /etc/fstab som monterer partisjonene?

Lenke til kommentar

Det som jeg tipper har skjedd er at en av diskene (den som grub booter fra) har flyttet på seg. Den forventer trolig config og lignende på en partisjon på første harddisken (sda / hda / hd(0) ), og den disken har blitt flyttet til en annen plass ( sdb / hd(1) kanskje).

Error 15 betyr som oftest at den ikke finner partisjonen med config og lignende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...