Gå til innhold

Demping i TV-uttak

Anbefalte innlegg

Hallayen

Jeg driver og legger opp et par TV- uttak her hjemme for å få kabel.tv over hele huset. Jeg skal ha fire uttak med ca. 5 meter coax mellom dem.

Jeg har lagt merke til at det er noe som heter "demping i uttaket" som står bakpå hvert uttak. Hvordan fungerer dette? Blir signalet som sendes videre ut på kabelen fra et uttak også dempet, eller er det bare selve uttaket på dette spesielle uttaket som blir dempet? Hva gjør denne dempingen egentlig? Høres dumt ut at man skal dempe signalet :-?

Jeg hadde først to kontakter som det sto 1dB på, og to som det sto 7dB på. Disse ga alle et fint bilde. Desverre hadde personen i butikken solgt meg feil uttak, fordi de som det sto 1dB på ga ikke noe signal videre på kabelen. Så jeg byttet disse og fikk noen som det sto 14dB på. Med disse 14dB'erne ble bildet for dårlig synes jeg. Jeg har en nyinnkjøpt, temmelig bra og dyr TV, og da vil jeg selvfølgelig ha et perfekt bilde på denne...

Hjelp tas imot med åpne armer!

Panzy

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Videoannonse
Annonse
Hallayen

Jeg driver og legger opp et par TV- uttak her hjemme for å få kabel.tv over hele huset. Jeg skal ha fire uttak med ca. 5 meter coax mellom dem.

Jeg har lagt merke til at det er noe som heter "demping i uttaket" som står bakpå hvert uttak. Hvordan fungerer dette? Blir signalet som sendes videre ut på kabelen fra et uttak også dempet, eller er det bare selve uttaket på dette spesielle uttaket som blir dempet? Hva gjør denne dempingen egentlig? Høres dumt ut at man skal dempe signalet :-?

Jeg hadde først to kontakter som det sto 1dB på, og to som det sto 7dB på. Disse ga alle et fint bilde. Desverre hadde personen i butikken solgt meg feil uttak, fordi de som det sto 1dB på ga ikke noe signal videre på kabelen. Så jeg byttet disse og fikk noen som det sto 14dB på. Med disse 14dB'erne ble bildet for dårlig synes jeg. Jeg har en nyinnkjøpt, temmelig bra og dyr TV, og da vil jeg selvfølgelig ha et perfekt bilde på denne...

Hjelp tas imot med åpne armer!

Panzy

De merd 14dB dempning er gjennomgangs kontakter. Gjennomgangskontakten brukes når du skal videreføre kabelen fra kontakten og videre til en annen.

Den med 1dB er endekontakt, som brukes når du ikke skal videreføre kabelen.

Hvis du har ett langt kabelstrekk eller at signalet er rett og slett dårlig, kan du kjøpe en antenneforsterker som forsterker signalet og gjør bildet klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...