Gå til innhold

Vil Xbox360 ha bedre grafikk en PS3, for alltid?

Selvin

Anbefalte innlegg

Alle produkter som forventes å bli sinnsykt hyper enormt super bra(Ps3, GT5, MGS4, GTA4, HALO3, FORZA 2, PGR4 får alt for mye HYPE, noe som kan ødelegge litt av opplevelsen når spillet, konsollen kommer ut. Det vil si, bare dersom man faller for all hypen. F.eks. hvem fan trodde at spillene skulle kjøre på 120 fps? Noen svelger alt, uten ettertanke, mens at andre bruker sunn fornuft.

Svar:

Mange, inkludert deg ;)

Du var en av de aktive på forumet her som virkerlig kjøpte alt Sony sa.

Var det ikke Sony selv som sa alle spill ville kjøres i 1080p/120 fps?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du skal slite om du skal finne sitater der jeg har sagt at spillene vil alle sammen kjøre i 1080p og 120fps. Nærmeste du kommer er vel at jeg har sagt at muligheten for 1080p i noen spill er ett pluss i forhold til å ikke ha det. Greit jeg liker Sony, men klarer å tenke ;)

Lenke til kommentar
Tror du skal slite om du skal finne sitater der jeg har sagt at spillene vil alle sammen kjøre i 1080p og 120fps. Nærmeste du kommer er vel at jeg har sagt at muligheten for 1080p i noen spill er ett pluss i forhold til å ikke ha det. Greit jeg liker Sony, men klarer å tenke ;)

Jeg vet godt hva som ble sagt, og det var mange som kjøpte alt Sony sa. Men det er en helt annet sak.

Poenget er at Sony hypet PS3 litt for mye før den kom.

Endret av VistaGames
Lenke til kommentar

Kan være enig der ;)

Angående 1080P som du tror at jeg trodde skulle være på alle Ps3 spill.

Regner nesten med at 99 % av spillene vil komme som 720p, og de spillene som kommer med 1080p håper jeg vil ha muligheten for å stille dem ned til 720p. Jeg valgte uansett å kjøpe en hdtv som "bare" støtter opp til 1080i fordi utvalgte på bra lcd-tver som takler 1080p er alt for dårlig. 1080p skjermer med bra kontrast og max 8ms oppdateringshastighet blir alt for dyre slik det er nå. Skal kjøpe 1080p skjerm til ps4

Skjønner ikke helt hvordan en oppløsning kan være oppskrytt. Sony har skryt av at maskinen kan vise 1080p. Om utviklerene velger å bruke den er en annen sak? Men som det blir sagt så ser jeg heller det at de bruker 720p og masse effekter osv osv enn at de bruker 1080p og mindre effekter....

Fra samme tråd.

Kilde

Så det så! Nå har jeg da kjøpt 1080P skjerm i ettertid, så ble litt før ps4 :p

Gøy å lese hva vi skrev i 2006 om xbox 360 og ps3 :)

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Egentlig en veldig teit tråd dette grafikk er jo ikke det viktigste, det er jo spill utvalget som er viktig. Personlig kjøpte jeg ps3 fordi jeg syns man får mer for pengene, vet den koster en god del mer men alikevel verdt det syns jeg med tanke på at man får blu-ray spiller med på kjøpet. Men jeg brydde meg ikke noe særlig om grafikken den er fin på begge maskinene, dessuten er jo dette med grafikk litt opp til spill utviklerne også da.

Lenke til kommentar
Egentlig en veldig teit tråd dette grafikk er jo ikke det viktigste, det er jo spill utvalget som er viktig. Personlig kjøpte jeg ps3 fordi jeg syns man får mer for pengene, vet den koster en god del mer men alikevel verdt det syns jeg med tanke på at man får blu-ray spiller med på kjøpet. Men jeg brydde meg ikke noe særlig om grafikken den er fin på begge maskinene, dessuten er jo dette med grafikk litt opp til spill utviklerne også da.

Du syns denne tråden er teit. Jeg syns det er teit å poste i en tråd bare for å meddele at du ikke liker den. Søppel.

Gameplay er viktigst, men det betyr ikke at grafikk er uvesentlig.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at begge konsollene kommer til å levere flott grafikk framover. Jeg er storfornøyd med grafikken i spill som Bioshock, Gears, Heavenly Sword, PGR4, Motorstorm, Halo 3 etc. og for meg er det godt nok om spillene holder slikt nivå noen år framover. 1080p vs 720p har blitt et uvensentlig tema for meg. PS3 og X360 oppskalerer såpass bra til 1080p at det ikke spiller så forbanna stor rolle om 1080p er native oppløsning etter min mening. Det er viktigere ting enn oppløsning. Med spill som Ninja Gaiden 2, Mass Effect, Killzone 2, RE5, GTAIV og LittleBigPlanet vil begge platformer levere både grafikk og spillbarheten som tilfredstiller mine krav.

Det blir latterlig hvis debatten skal ned på et nivå der vi diskuterer antall pixler og antall polygoner. Ingen kan seriøst påstå at PS3 eller X360 ikke leverer god nok grafikk for HD-eraen. Jeg forstår meg ikke helt på folk som velger enten X360 eller PS3 på bakgrunn av grafikken.

Lenke til kommentar
I realiteten vil 360 sin drive være kjappere ved smart filplassering, mens PS3 kan overgå dette med å bruke harddisk-caching (noe det hittil har vært påkrevd å greie seg uten på 360, siden ikke alle har HD).

Utviklerene kan benytte seg av harddisk-caching på Xbox360 og likvel beholde kompabiliteten med core utgaven.

Det er som regel en god del real-time-film blandet inn i kuttsekvensene til MGS. Snakker vi f.eks. en time FMV i HD-kvalitet har vi vel alllerede sprengt DVD-grensen.

En time med 720p med WMV9-HD kan ligge på 2-3GB med ganske grei kvalitet.

Framerater utover 60fps er vel strengt tatt ikke så nødvendig, menneskeøyne villle ikke oppfattet så veldig stor forskjell uansett.

Det kommer mye ann på spillet. Med raske first person shootere kan man gå veldig høyt før man ikke lenger merker en forbedring.

Lenke til kommentar

Noen som husker de første PS2-spillene? Eller de første PSX-spillene? Konsollen har vært ute i 11 måneder. Utviklerne har såvidt skrapet overflaten på PS3-kraften så langt.

Klarer forøvrig ikke se noen grafikkforskjell på X360 og PS3 så langt.

Lenke til kommentar
Sant dette Norse. Grafikken har nå kommet til ett nivå der jeg faktisk synes at utviklerene kan flytte noe ressurser fra grafikk avdelingen over til gameplay/historie avdelingen.

Signed!

Ikkje minst, AI. Dette er noe utviklerene bør greie å løse på ein god måte de neste årene.

Lenke til kommentar

Det overrasket meg ikke veldig at mange trodde på hypen til Sony. Det overrasket meg heller ikke at hypen var nettop det - hype - og ikke hadde noe særlig rot i virkeligheten (PS2 ble jo hypet på nøyaktig samme vis, og klarte selvfølgelig ikke å leve opp til det (toy story grafikk, jada)).

Det som derimot overrasker meg enormt, er hvor mange som tror på hypen ETTER at konsollen er sluppet og man kan se hva den faktisk yter. Bare i denne tråden her er det jo fortsatt levninger av "Cell vil eie alt!", og det er fortsatt en del innlegg som bærer preg av at forfatteren har en slags overnaturlig tro på hva PS3 kan få til - alt som mangler er at utviklerne finner den magiske "optimalisér PS3 grafikk nå"-knappen.

Her kommer en liten bøtte med isvann: PS3 er en kraftig konsoll, men det er ikke noe magi som plutselig vil gjøre alt fantastisk så snart utviklerne "skjønner det". Den er laget med teknologi fra omtrent samme generasjon som xbox 360, og til en sammenlignbar pris. Det er litt forskjellig valg av arkitektur mellom de to konsollene som vil gi forskjellige styrker og svakheter, men neppe noe som vil gi dramatiske utslag (bare se på spillene som er ute så langt). PS3 har en fordel i blu-ray, men det har kostet sony en del også i form av høyere salgspris på konsollen og senere lanseringsdato. I ytterste konsekvens så vil 360-eiere måtte bytte dvd en gang eller to i løpet av et spill, mens ps3-eiere slipper. Hovedfordelen med blu-ray går mest på lavere støynivå, synes jeg.

I bunn og grunn tipper jeg at med det som egentlig er to tilnærmet like kraftige konsoller, så vil de grafiske forskjellene mest styres av utviklerne og de valgene de gjør. Store åpne landskap vs små detaljerte, forskjellig former for art direction osv.

Det er nok lurest å se på spillene man vil ha når man velger konsoll, og ikke la seg styre av maskinvare-hypen.

Lenke til kommentar
Sant dette Norse. Grafikken har nå kommet til ett nivå der jeg faktisk synes at utviklerene kan flytte noe ressurser fra grafikk avdelingen over til gameplay/historie avdelingen.

Signed!

Ikkje minst, AI. Dette er noe utviklerene bør greie å løse på ein god måte de neste årene.

Eg vil og skrive under på dette.

Og Mass Effect ser ut til å levere ein heilt vannvittig historie.

Lenke til kommentar
Det overrasket meg ikke veldig at mange trodde på hypen til Sony. Det overrasket meg heller ikke at hypen var nettop det - hype - og ikke hadde noe særlig rot i virkeligheten (PS2 ble jo hypet på nøyaktig samme vis, og klarte selvfølgelig ikke å leve opp til det (toy story grafikk, jada)).

Det som derimot overrasker meg enormt, er hvor mange som tror på hypen ETTER at konsollen er sluppet og man kan se hva den faktisk yter. Bare i denne tråden her er det jo fortsatt levninger av "Cell vil eie alt!", og det er fortsatt en del innlegg som bærer preg av at forfatteren har en slags overnaturlig tro på hva PS3 kan få til - alt som mangler er at utviklerne finner den magiske "optimalisér PS3 grafikk nå"-knappen.

Her kommer en liten bøtte med isvann: PS3 er en kraftig konsoll, men det er ikke noe magi som plutselig vil gjøre alt fantastisk så snart utviklerne "skjønner det". Den er laget med teknologi fra omtrent samme generasjon som xbox 360, og til en sammenlignbar pris. Det er litt forskjellig valg av arkitektur mellom de to konsollene som vil gi forskjellige styrker og svakheter, men neppe noe som vil gi dramatiske utslag (bare se på spillene som er ute så langt). PS3 har en fordel i blu-ray, men det har kostet sony en del også i form av høyere salgspris på konsollen og senere lanseringsdato. I ytterste konsekvens så vil 360-eiere måtte bytte dvd en gang eller to i løpet av et spill, mens ps3-eiere slipper. Hovedfordelen med blu-ray går mest på lavere støynivå, synes jeg.

I bunn og grunn tipper jeg at med det som egentlig er to tilnærmet like kraftige konsoller, så vil de grafiske forskjellene mest styres av utviklerne og de valgene de gjør. Store åpne landskap vs små detaljerte, forskjellig former for art direction osv.

Det er nok lurest å se på spillene man vil ha når man velger konsoll, og ikke la seg styre av maskinvare-hypen.

Utrolig bra skrevet!

PS3 er en ypperlig maskin, men det er også Xbox 360.

Endret av VistaGames
Lenke til kommentar

Vi er inne i en spennende periode for gamere, vi har 3 selskaper som faktisk konkurerer om å ha det beste, vi er bortskjemte nærmest og kan for den sags skyld vasse i tittler og man har så mange valg at det faktisk er vanskelig.

Så krangler man om hvem som har best grafikk?

Lenke til kommentar

Utrolig bra skrevet!

PS3 er en ypperlig maskin, men det er også Xbox 360.

+1

Bravo bravissimo. Vannvittig bra skrevet arnegn.

Lenke til kommentar

Host host!

Sony trygler utviklerne?

Utvikle til PS3 og høst frukten

Publisert 2007-10-22

Tekst: Bernt Erik Sandnes

Med både PlayStation og senere PlayStation 2 har det vært Sony som har kunnet velge og vrake mellom utviklerne til deres formater, men med PlayStation 3 har begeistringen til tider ligget stille. Det er for få konsoller ute hos forbrukerne til å rettferdiggjøre de skyhøye utviklingskostnadene og maskinen er ifølge flere utviklingsstudioer for vanskelig å lage spill til.

I Dean Takahashis blogg hos The Mercury News hvor han bl.a. ser på ukens salgstall, snakkes det også om en av ukens nyheter nemlig ryktet om hvor vidt Sony nå har begynt å bønnfalle flere utviklere om å utvikle spill til formatet. Han skriver bl.a.:

"En av ukens nyheter har vært snakket om at Sony nå trygler tredjepart-utviklerne om ikke å forlate deres plattform. Skiftet i attituden er merkbar satt opp mot den arrogansen som har vært vist de siste årene. Argumentet fra Sony er at styrken i maskinen vil vise seg når utviklerne har lært å lage spill til den. Men utviklerne vet at de kan skape fire eller fem Wii-utviklingsteam med de folkene som skal brukes til et enkelt PS3-team. Kanskje vil vi ha en overflod av Wii-spill i de kommende årene og det er ikke noe moro for Sony med tanke på PS3-spillene i årene fremover."

Hva mener dere? Ser markedet annerledes ut nå? Har Sony bruk for å beile seg mot utviklerne eller vil de komme etter hvert når de ser hvor kraftfull maskinen er?

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...