Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva slags landformer finnes i Aurlandsdalen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger bare svar til dette spørsmålet: Hva slags landformer finnes i Aurlandsdalen?

Trenger _minst_ tre, men fint med flere.

Og, på det bildet under, er det en V-dal eller en canyon? Kanskje begge deler?

610px-2001_07_06_Dalbunnen_Under_Sinjarheimgalden.jpg

Håper noen kan svare fort på dette :).

Endret av Lakrits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På det bildet ser det ut som det er en V-dal øverst, og en canyon nederst; det ser ut til at det har blitt utviklet en liten canyon i bunnen av en V-dal. Jeg er litt usikker på hvor lang tid det har tatt å utvikle den canyonen, det avhengiger av berggrunnen, vannføring, sedimenttransport, etc., men man kan jo spekulere på om det er en tilpassnings-canyon som har blitt til av landhevingen etter siste istid for ca. 10 000 år siden. Landhevingen fikk havnivået til å synke i forhold til landet, og elver vil forsøke å ligge så plant med havet som mulig og vil i noen tilfeller grave tilpassnings-canyoner for å få til dette.

Men som sagt, dette er bare spekulasjoner fra min side :)

Det sto ikke veldig mye om de fysiske landformene på Wikipedia, men det kan se ut som om vannet i dette bildet er en dødisgrop dannet av store isblokker som har blitt begraved i sedimenter (f.eks grus, sand, leire), og som har fått sedimentene til å synke når isblokken smelter og forsvinner.

Under den bratte fjellskråningen på venstresiden i bildet her ser det ut som det er en talus, også kalt ur. Det samme kan man se på oversiden av vannet i dette bildet. I dette bildet ser det ut til å være avbildet en point bar som er innsiden av en elvesving hvor elva legger igjen sand og grus slik at denne gradvis bygges ut. Det antyder at det er en meanderende elv som også vil produsere elvesletter i varierende grad, noe som også kan sees i dette bildet som den flate sletten i nærheten/rundt elva.

Og i dette bildet kan man se noen små alluviale vifter, men man skal ikke se bort ifra at det også går ulike typer skred i de eksisterende bekkene nedover fjellsiden. Alluviale vifter kan ligne på taluser, men er istedet dannet der hvor elver og bekker kommer ned en skråning og plutselig avtar hellingen i bakken og flater ut. Det som skjer da er at elva mister mye av sin evne til å transportere stein (kalt transportkompetanse) siden denne er avhengig av hastigheten til vannet. Jo større hastighet, jo større steiner kan elva ta med seg. Og når elva plutselig flater ut går hastigheten ned, og elva klarer ikke transportere steinene lengre, og de blir liggende igjen. Over tid vil disse steiene bygge seg opp og danne alluviale vifter.

Dette var noen av de landformene jeg klarer å antyde fra bildene. Håper det var til hjelp. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Vel, U-daler er et resultat av breis som eroderer, og vann som former V-daler har ikke på langt nær så stor 'eroderingmulighet' som en isbre. Jeg har vansker med å tro at denne store dalen er gravd ut av kun elver fordi det ville tatt uhorvelig lang tid, samtidig som hele fastlandet i Norge var dekket av innlandsisen når denne var på sitt største for ca. 11000 år siden. Så breerosjon har nok vært viktig for grave ut store deler av denne dalen. Om du ser på dette og dette bildet ser du jo tydelige, runde U-profiler. Siden jeg aldri har vært der selv, og baserer tippingen min på kun disse bildene, skal du nok ikke se bort ifra at jeg kanskje tolker bildene feil. Men elveerosjon etter at innlandsisen forsvant for 9500-10000 år siden kan ha vært viktig for å utvikle canyonene og den ellers bratte topografien slik som i dette og dette bildet. De to bildene av U-profiler ser ut til å ha vært tatt et stykke opp i høyden ovenfor tre-grensa (så høyt oppe at trærne ikke kan vokse der), mens disse V-profilene og canyonene ser ut til å være lengre ned i dalen hvor det er masse vegetasjon, noe som skulle tilsi at U-profilen fra breerosjon er bedre bevart lengre opp i høyden. Grunnen til at U-dalene er bevart i høyden, mens de lavere delene av dalen ser ut til å ha vært erodert av elver, kan ha med hvordan nedbøren i området ansamles gradvis når små bekker renner sammen og danner stadig større bekker lengre ned, inntil man får store elver. Som jeg sa så er elver ikke veldig gode til å erodere, så man trenger store elver for å få utviklet V-profiler og canyoner raskt. Selv om man kan se noe som ligner elveløp på de bildene tatt oppe i høyden, så er det ikke sikkert at disse har vært erosive nok til å ha 'vandalisert' U-profilene i samme grad som det tilsynelatende har skjedd lengre ned i dalen hvor elva er større.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...