Gå til innhold

High- vs. low-frequency input?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nettopp brukt surround anlegg fra en nabo, bestående av en Denon AVR-1602 reciever og 5stk paradigm høytalere. Fronthøytalerene er av en litt eldre Monitor 7 modell og de har to innganger. Jeg spurte selgeren hva forskjellen mellom de to inngangene var men han visste ikke. Det står altså Low-frequency input på den ene og High-frequency input på den andre. Noen med litt bedre hi-fi forståelse som kunne tenke seg å forklare nærmere hva forskjellen er? Min ekstensive kunnskap strekker seg så langt som til det Logitech Z-680 anlegget jeg kjøpte for flere år siden :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der det står Low-frequency går signalene til delefilteret til bass\mellomtonedelen.

Der det står High-frequency går signalene inn til diskantens delefilter.

Det skal være noen metallpinner eller en annen strømledende forbindelse mellom + & +, og - & -, med mindre høyttaleren har blir bi-ampet. (og forige bruker har glemt å sette på plass det som stod der orginalt)

Bi-amping vil si at du sender to like signaler til høyttaleren; ett til delefilteret til diskanten, og ett signal til delefilteret til mellomtonen og bassen.

Er det en strømførende forbindelse mellom plussene, og mellom minusene, så skal det ikke spille noen rolle hvor du kobler kabelen på.

Dersom det ikke er noen forbindelse noen vei, så må du enten skaffe det, eller kjøre bi-amping på høyttaleren.

Problemet ditt er da at din forsterker ikke støtter bi-amping på centerhøyttaleren.

Du må da i så fall splitte signalet på en eller annen måte før det kobles på høyttaleren, eller lage forbindelse mellom plussene og mellom minusene.

Det holder å strekke en kort kabelstump mellom.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...