Yupp Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hei dere guruer. Jeg trenger mer lagringsplass. 1TB disker er ønskelig men ligger fortsatt litt høyt i pris. Noen som kan forutse når de vil falle. Jeg skal ha 4 stykker, men kan vente ett par måneder hvis prisen er på vei ned da. 500 GB ca. 800 = 1.62 750 GB ca. 1300 = 1.75 1000 GB ca. 2200 = 2.15 Fortsatt en del dyrere pr GB med 1 TB disker altså. Slik er det jo alltid. Men plassen i kassa er jo begrenset også, så vil helst ha så store som mulig. Er det noen erfaringer med slike disker. Er de driftsstabile? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Jeg må faktisk si jeg ble overrasket når jeg så de tallene der Jeg levde fortsatt i troen om at 1TB disken var ganske mye dyrere pr GB. Sansynligvis vil men ikke se at 1TB diskene blir billigst før de har kommet ned rundt 1000-1150,-, men som du nevner så koster det mer å ha 2 disker enn 1. 1x 1TB disk bruker mindre strøm enn en 500GB, du trenger kun 1 strøm og sata-kabel og du trenger kun plass til 1 disk.....Skulle jeg kjøpt nytt nå ville det nok blitt 1TB-disker. Lenke til kommentar
Bza Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hvis du ser på prisutviklingen for en 500GB HDD så ser du hvordan prosessen har utviklet seg. Det har gått jevnt og trutt nedover og nærmer seg nå etter 1 år 40-50% lavere pris en startpris. Samsung 500GB WD 500GB Fordelen med 1TB er ikke bare plassbesparelse i kabinettet, men med Samsung F1 1TB får du i tillegg også høyere platetetthet (334MB/plate vs 250MB/plate) noe som medfører betraktelig høyere overføringshastighet. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Funker fint med 750 gb disker også da... Om det ikkje er mere plass i et kabinett, så kjøper man bare et større, eller man kjøper et til. Har men nok penger til dyre store harddisker har man sikkert råd til større kabinett eller en liten server Har selv 9 TB fordelt på forskjellige størrelser av disker, og ser ikkje noe problem i å ha flere kabinetter eller arkivere litt harddisker i skuffen ettersom harddsikene blir fulle. Er jo ikkje akkurat slik at jeg trenger all den diskplassen online hele tiden! Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Funker fint med 750 gb disker også da... Om det ikkje er mere plass i et kabinett, så kjøper man bare et større, eller man kjøper et til. Har men nok penger til dyre store harddisker har man sikkert råd til større kabinett eller en liten server Har selv 9 TB fordelt på forskjellige størrelser av disker, og ser ikkje noe problem i å ha flere kabinetter eller arkivere litt harddisker i skuffen ettersom harddsikene blir fulle. Er jo ikkje akkurat slik at jeg trenger all den diskplassen online hele tiden! Dersom du betaler strømregningen din, så skal du ikke se bort ifra at du i løpet av en 1-2 år periode vil kunne ha spart inn utgiftene ved å kjøpe nye disker nå og selge de gamle ene og alene på reduksjon av strømforbruk. Lavere strømforbruk vil også si mindre varme som igjen betyr mindre kostnad ved å fjerne varmen. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Funker fint med 750 gb disker også da... Om det ikkje er mere plass i et kabinett, så kjøper man bare et større, eller man kjøper et til. Har men nok penger til dyre store harddisker har man sikkert råd til større kabinett eller en liten server Har selv 9 TB fordelt på forskjellige størrelser av disker, og ser ikkje noe problem i å ha flere kabinetter eller arkivere litt harddisker i skuffen ettersom harddsikene blir fulle. Er jo ikkje akkurat slik at jeg trenger all den diskplassen online hele tiden! Dersom du betaler strømregningen din, så skal du ikke se bort ifra at du i løpet av en 1-2 år periode vil kunne ha spart inn utgiftene ved å kjøpe nye disker nå og selge de gamle ene og alene på reduksjon av strømforbruk. Lavere strømforbruk vil også si mindre varme som igjen betyr mindre kostnad ved å fjerne varmen. Hvem brys seg om ussel liten strømregning! Lenke til kommentar
Yupp Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Takk for interessant betraktninger. Mens vi har diskutert har prisen på 1TB billigste variant fra WD synket fra ca. 2130 til 2083 hos Amentio. Ikke mye, men litt. Dette gir en GB pris på 2.08 Pussig nok er eksterne disker på 1TB nå billigere enn intern. Dette burde tilsi at diskene kan selges billigere. Jeg syntes argumentet med strøm er relevant, for å forsvare prisforskjellen i forhold til 500/750. Det er helt klart en fordel å ha så store som mulig. Det er begrenset hvor mange bokser fruen vil ha kjørende i rommet ved siden av soverommet. 500 GB er stadig på tilbud og er nok nådd bunn rundt ca. 750. 1.50 pr. GB ville gitt en pris på 1TB disk på 1500. En slik vil sikkert komme ned mot 700-800 som ser ut til å være en slags bunn i dette markedet, bare med større kapasitet hver gang. Hvis kurven for 500GB følges sånn ca. vil prisen halveres i løpet av 9 mnd. Så lenge vil jeg nok ikke vente. Den første som selger for 1800, vil få en bestilling på minst 4 TB disker fra meg, så får vi se hvor lenge jeg orker vente. Og større kabinett...... Tja har en LianLi cube + ett maxi-tower, som er fulle med 200+250+400 disker..... Noen som har noen positive/negative erfaringer med 1TB disker. Er de stabile. Ser at det er forskjellig antall plater i de forskjellige fabikantene. Det utelukker kanskje hitachi det da. Har "standarisert" på WD og er egentlig fornøyd med det. Endret 26. oktober 2007 av Yupp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå