Sundt Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hei. Jeg har sett en del fine naturbilder her inn på forumet. Så nå tenkte jeg at jeg vil ut å prøve å fotografere noe i naturen, som kan være litt stilig. Jeg legger ved et bilde der dere ser att fotografen har fokusert på objektet i midten. Må jeg ha en spesiel effekt på kameraet, må jeg redigere det sånn, eller er det bare å knipse? Takk for svar Lenke til kommentar
DHM Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Du trenger en stor blender, fokuser på blomsten, og voilá ! Angående svart-hvitt rundt og farge på blomsten, må dette gjøres i etterbehandlingsprogram. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) For det første tror jeg at fotografen har valgt et objektiv med høy lysstyrke og sørget for at denne står på en rimelig stor blender (f1.4-2.8)- Dette gjør at dybdefokusen er ganske kort, og kun kronbladene vil late til å være i fokus (skarpt). Her tror jeg ikke det hadde hjulpet å ha en lang tele for å slå ut bakgrunnen; De har sjelden nærgrensen du har behov for her- og avstanden fra kronbladene til bakken ikke er all verdens. Jeg vil tippe at fotografen enten har brukt manuellfokus, eller brukt kun fokuspunktet i senter av søkeren og låst seg til nettopp toppen av blomsten her. Dermed har bakgrunnen blitt tonet noe ned ved å bli myk. I tillegg har han jobbet med bildet i etterkant og tatt bort fargene i bakgrunnen digitalt. Endret 21. oktober 2007 av Svein Gunnar Kjøde Lenke til kommentar
Sundt Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Du trenger en stor blender, fokuser på blomsten, og voilá !Angående svart-hvitt rundt og farge på blomsten, må dette gjøres i etterbehandlingsprogram. Er nybegynner, så hva er en blender? Er det en sånn ganske stor ting som fotografer bruker i konfirmasjons- og bryllupsbilder? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Nei, men godt tenkt- det er en reflektor du tenker på (som man bruker til å reflektere inn lys til mørklagte områder av motivet- litt som et speil). Blender er hullet som dannes av de tynne bladene inni objektivet ditt- som mao regulerer størrelsen på åpningen. Dette påvirker først og fremst hvor fort lys slipper gjennom (litt som slusene i en vanndemning), men også hvor stor avstand i bildet som er skarpt (dybdeskarphet). Objektiver med store blendere (f1.0 - f2.8) gir deg litt mer spillerom i å ta bilder med lite tilgjengelig lys og kreativitet i bruk av fokus. Minuset er at de ofte er litt dyrere, større, tyngre, og finnes oftest som fastobjektiver og ikke zoom. I tillegg er de sjelden på sitt aller beste optisk når du bruker dem med størst "blender/hull". Endret 21. oktober 2007 av Svein Gunnar Kjøde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå