edge Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Heisann, Lurer bare på hvilken codec som brukes på CD-er. Tenkte feil først, men lurer fortsatt Endret 21. oktober 2007 av edge Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Google Edit: Vet ikke hvilken codec som brukes på vanlig musikk cd-er. Men windows bruker vel en eller annen windows codec. Endret 21. oktober 2007 av BigJackW Lenke til kommentar
edge Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Vil ikke konvertere flac til mp3, men vil rippe CD-er til noe annet en .wma eller mp3 og siden .flac er "lossless" så virker det for meg som et godt valg(til tross for at filene er på +/- 30MB). Men hvilket format ligger på CD-er? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Nå må du bestemme deg. Vil du vite formatet eller codecen? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 PCM er formatet på CD-er. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 PCM, ser det ut som. Lenke til kommentar
edge Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Begge? Planen var å rippe med noe annet en WMP, gjerne til da .flac Merker at jeg ordlegger meg passe dårlig nå EDIT- Der ja, thanks Endret 21. oktober 2007 av edge Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Formatet til vanlig lyd-CD heter Red Book, også kalt IEC 908. PCM er bare en modulasjonsteknikk, så Red Book-formatet inneholder mer enn bare PCM-data for lyden (eksempelvis slik som .WAV-filer kun gjør). For ripping av CD-er generelt vil jeg anbefale å bruke Exact Audio Copy, og til komprimering er nok FLAC det beste alternativet om du ønsker lossless komprimering For lossy komprimering vil jeg anbefale Vorbis (Hydrogen Audio-wiki: Vorbis). Endret 21. oktober 2007 av skag1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Det er Wav som ligger på CD-er. Det er i hvertfall det som brukes av PC når det er ukomprimert. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Nei, Wav er en "PC-versjon" av PCM. Red Book er ikke et codec, men standarden for CD-er. Nok en gang: codecet som brukes på en CD er PCM. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Wav tilbyr bare en header til PCM-data, for å spesifisere noe mer data, f.eks hvor mange kanaler det er, oppløsning (bits) og samplerate. På en CD trenger man ikke denne headeren, fordi det alltid er snakk om 16 bits, 44100Hz i 2 kanaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå