Gå til innhold

Ta sisteåret vgs som privatist?

Defo

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette egentlig?

Noen sier du må gå på skolen i en klasse som alle andre, andre sier du leser selv, og går opp til privatisteksamen da og da.

Jeg har god selvdisiplin så det å studere selv burde ikke være noe problem, samt at jeg lærer mer av å lese selv en time enn jeg ville ha gjort på skolen en time i samme fag. Jeg vil gå så langt å si at jeg lærer noe kanskje 20% av tiden på skolen, noe som er ganske mye bortkastet tid.

Noen har noen erfaring og info rundt dette? :)

Endret av defo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du føler at du får mer ut av å lese for deg selv vil jeg anbefale deg å ta det som privatist. Har selv tatt nesten et helt år som privatist (mangler to eksamner nå til jul). Dvs 28 timer. Fagene jeg har tatt er 2- og 3mx og fy. Fagene jeg skal ta til jul er 3kj og religion.

Jeg er helt enig med deg at det er lettere å lese fagene på egenhånd en å kaste bort mye tid sammen med en lærer. Angrer meg på at jeg ikke visste at jeg skulle ta så mange fag som privatist før. Da kunne jeg jo kortet ned VGS-tiden med et år. Det eneste som jeg er litt skeptisk til er Norsk. Litt verre å lære seg å skrive skikkelig på egenhånd, men det er jo individuelt.

Endret av EDB
Lenke til kommentar
Om du føler at du får mer ut av å lese for deg selv vil jeg anbefale deg å ta det som privatist. Har selv tatt nesten et helt år som privatist (mangler to eksamner nå til jul). Dvs 28 timer. Fagene jeg har tatt er 2- og 3mx og fy. Fagene jeg skal ta til jul er 3kj og religion.

Jeg er helt enig med deg at det er lettere å lese fagene på egenhånd en å kaste bort mye tid sammen med en lærer. Angrer meg på at jeg ikke visste at jeg skulle ta så mange fag som privatist før. Da kunne jeg jo kortet ned VGS-tiden med et år. Det eneste som jeg er litt skeptisk til er Norsk. Litt verre å lære seg å skrive skikkelig på egenhånd, men det er jo individuelt.

Leser du helt inviduellt hjemme for å så gå opp til eksamen, eller hvordan fungerer det? Går det ann å fullføre første termin nå til jul, og ta det siste halvåret som privatist?

Er mange ganger jeg kommer hjem fra skolen, og får spørsmålet; "har du lært noe i dag da?". Da må jeg tenke meg ordentlig om, og det er ikke få ganger jeg må svare; "nei, faktisk ikke". Ellers har jeg andre grunner til at jeg lærer mer av å ikke være på skolen, som jeg ikke vil gå inn på her.

Lenke til kommentar

De fleste fagene leste jeg bare hjemme. I 3FY var jeg i noen av timene rett og slett fordi det tvang meg til å lese. Et godt tips er å regne mange eksamensoppgaver, da blir eksamen en lek.

Snakk med noen lærere på skolen din, de vil helt sikkert hjelpe deg. Mulig de kan han litt problemer med det. Er vanskelig å få noen konkrete svar av lærerne på skolen min, pga de ikke har vært borti slike ting før.

Du kan følge et fag frem til jul, melde deg av, og ta eksamen til våren. Den eksamenen du tar da blir ikke annerledes enn den du ville fått selv om du ikke hadde fulgt faget frem til jul.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er jo mulig.. Som privatist melder du deg opp til eksamen, og eksamenskarakteren er den du får uansett..

Det er 1 årlig privatist eksamen i hvert fag? Og da må jeg ta hele pensum? I så fall er det jo ikke "mulig" å bare ta halve pensum som privatist, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...