Gå til innhold

Jeg vil på jordomseiling, men hvordan..?


vicci

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid ønsket å seile jorden rundt, men pga skole har jeg ikke kunnet gjennomføre et slikt eventyr. Sommeren 2008 er skolen ferdig, og mulighetene finnes. Problemet er at jeg ikke har noen båt og mønstre på. Jeg mønstrer ikke på hvilken som helst båt, siden det er mange farer der ute så bør det være dyktige seilere.

 

Er det noen som vet om seriøse sider om jordseiling eller mannskapsbørs?

 

Setter stor pris på svar:-) :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Colin Archer (eller hvordan du skriver det) er en fantastisk treskjøyte som jeg tror er den sikreste båten å dra på seiltur med jorda rundt =) Fra drammen reiste i 1933 eller 1934 (husker ikke helt) de første nordmennene som fullførte en jorda-rundt ekspedisjon i en vanlig seilbåt for privatpersoner. 4 personer startet som sagt fra Drammen, og fullførte 4 (?) år senere. Disse brukte en Colin Archer skjøyte (34 foot mener jeg å huske).

 

Leste (dag)boka som han ene skrev underveis for noen år siden, derfor jeg kun husker litt :p

Lenke til kommentar
Folk seiler jorda rundt i de rareste båter, for eksempel disse folka.

Personlig ville jeg heller lagt ut på jordomseiling i en bavaria 34 enn en colin archer skjøyte på 34 fot.

 

Hilsen en aktiv regattaseiler som tilbakelegger noen tusen nautiske mil hver sesong.

 

Men nå er vel du også en som liker å seile fort og rått ;) Spørs jo hva man er ute etter. Personlig ville jeg valgt "sakte men sikkert" når man tross alt skal bruke flere år på å seile jorda rundt. Ingen vits å stresse da =) Vil nesten garantere at en evt. tur fra usa til grønland i storm vil føre til magasyken i en bavaria...Vet om en familie som seilte colin archer for noen år siden (jordomseiling, nesten jaffal), og de satt å kosa seg under nevnte strekning, mens alle i nærheten var veldig dårlige pga. dønninger.

Lenke til kommentar

Bavaria 34 er selvfølgelig ikke en god båt å dra på jordomseiling med. Men poenget er at det har skjedd en god del med konstruksjon, design og materialvalg siden 1934 og colin archer skjøyter var kult. Et annet poeng er at du ikke har noe særlig peiling på det du uttaler deg om...

Hvis de folka var ute i såpass dårlig vær uten å bli sjøsyke har det med å gjøre at de er vant med å være på havet i drittvær mye mer enn at de satt i en spesifik type barkebåt.

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke bli irritert her nå. De fleste skjønner jo at vekt har en god del å si når man seiler i dårlig vær. En båt på 20 tonn vil naturligvis krenge mindre enn en båt på 5 tonn... Men du hadde jo ikke fysikk på vgs du...

 

Men jeg vet lite om dette, ikke noe i veien med å innrømme det. Men du har vel heller ikke vært på jordomseiling, og det er vel noe annet enn regattaseiling, med forskjellige mål for turen. Jeg har heller aldri sagt dette er den beste båten til formålet, men det er den båten jeg ville følt meg tryggest i på åpent hav når man skal jorda rundt.

Lenke til kommentar
En båt på 20 tonn vil naturligvis krenge mindre enn en båt på 5 tonn...
Hvor mye en båt krenger avhenger av mye mer enn hvor mye den veier, blandt annet hvordan vekten er fordelt i båten. En moderne seilbåt har store deler (1/3 til 1/2) av totalvekten plassert i kjølen 2-3 meter under vannflaten. Og så lenge den ikke mister kjølen vil den rette seg opp igjen av seg selv om den skulle bli kastet helt rundt.

 

Med en raskere båt har du mye bedre mulighet til å seile deg vekk fra stormene. Prøv for eksempel å krysse med en colin archer skøyte i 20m/s og 4 meter sjø. Det hadde ikke vært noe søndagstur i X'en heller. Men der kunne du heist stormfokk, tatt to rev, satt på autopiloten og gått ned for å koke pølser. (gitt at du ikke har spist opp alle pølsene enda)

 

Og om det skulle bli helt jævlig før du kom deg bort har du en mye lettere jobb med å komme deg unna de verste sjøene i en raskere og mer manøvrerbar båt enn du har med en skøyte.

 

Men jeg vet lite om dette, ikke noe i veien med å innrømme det. Men du har vel heller ikke vært på jordomseiling, og det er vel noe annet enn regattaseiling, med forskjellige mål for turen. Jeg har heller aldri sagt dette er den beste båten til formålet, men det er den båten jeg ville følt meg tryggest i på åpent hav når man skal jorda rundt.
Jordomseiling for turens skyld er selvfølgelig noe annet enn regattaseiling. Men om det virkelig blir survival-forhold spiller det ikke lenger så mye rolle om du seiler regatta eller ikke. Da er første og eneste prioritet å komme seg gjennom i en bit, og da bør man ha valgt utstyr med omhu.

 

Greia er bare at jeg synes det er utrolig klønete å uttale seg om ting man ikke har noe særlig greie på. Man leser seg enkelt og greit ikke til å bli god på havet.

 

Og btw, hadde fysikk på vgs ;)

Lenke til kommentar

Hehe ok så hadde du fysikk da. Min feil =)

 

Er enig i at man ikke kan lese seg god til dette, og jeg har aldri påstått jeg er det heller. Men jeg kjenner et par familier som faktisk _har_ vært på seiltur, og satt meg inn i hvordan de gjorde det, og hva slags forbehold de tok. Begge valgte archer skjøyta... Dessuten kan du sette på "autopilot" (les vindror) og stikke ned å spise pølser når stormen kommer.

 

Og ja, det er sikkert mange flere familier som har fullført jordarundt-turer med andre båter enn colin archer, og det har gått helt bra. Har aldri sagt det ikke går fint i andre båter, men gitt uttrykk for hva JEG ville seilt i, og følt meg tryggest i. Og jeg påstår fortsatt at vekt har en god del å si. Dessuten er det jo greit med over 100 m2 seilareal når det er lite vind, og få henta vinden i toppseilet (som kommer over øyene). Ikke _så_ viktig på åpent hav da men.

 

Prøver heller ikke å gå ut å si at jeg vet mer enn deg Harald, det tror jeg du vet. Du kan mye mer om dette enn meg, men synes det er merkelig at jeg trenger si det i det hele tatt... Du av alle burde jo være åpent for alle forslag, som kan så mye om dette... Hvor mange ganger har du seilt colin archer foresten? Regner med det har blitt noen ganger siden du uttaler deg om dette... Og ja, jeg har seilt begge båttyper...

 

Regner også med at du vet de fleste colin skjøytene har hel kjøl (altså hele veien fra akter til hekken...) Det øker jo stabiliteten...

Endret av w3p
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Herlighet.. Har lest bøker om menn som har hatt vannskrekk fra de var små og ikke lærte å svømme før ut i voksen alder, og drog på jordomseiling i 50 år ! Og vil tro at båtene på den tiden hadde en litt lavere standard enn det vi har i dag. Folk har kappløp jorda rundt i små fyrstikk esker, de trenger bare en viss vekt for at båten skal holde ut reset. Kon tiki 5 ble bygd av trestammer. Var ikke akkurat havets cruice skip... De bygga på båten mange ganger, og feilet mange ganger. En jordomseiling er ikke en prøvelse på hvilken båt som er mest egnet til turen, så klart er den også det, men og at du skal lære på turen. Det er få som har reist jorden rundt uten problemer. Mange har knekt masta utallige ganger, gått på skjær, forlis, møtt på pirater ( ja, ved rødehavet ) + masse utallige hindringer som man faktisk ikke alltid kan forberede seg til. Jordomseiling er ikke en familietur over til Danmark og tilbake, spontanitet og kreativitet er de viktigste redskapene du har med deg.

 

Hva skjer med alt det snakket om fysikk? Så lenge man kjenner båten, ikke undervurderer hvilke krefter som du faktisk skal cruice over og tenker sikkerhet først så skal ting gå helt bra :)

Det er selvfølgelig masse ant å tenke på, men ja, ta det på sikt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! jeg og noen kompiser vuderer særiøst å sette til sjøss. Noen som har forslag til gode info kilder?

Gjerne bøker, filmer, intervjuv etc..

 

Ingen av oss har noen erfaring med seilbåt. Seilkurs ville vært et naturlig sted å begynne.

Tips kommer godt med!

Takk!

Lenke til kommentar

skjønner ikke helt dette, med at nesten alle som har hatt fysikk på vgs tror de kan svaret på alt som skjer på jorda, støtter harald_ dog hadde heller gått får en hallberg-rassy.

 

var også på collin archer treff å spurte faktisk lederen der hva han mente om å bruke en slik båt til å reise jorda rundt og han anbefalte det ikke! i tillegg så skal de vist være grusomme viss de blir får små

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...