Gå til innhold

Kan ikke mounte nettverksdisk i Kubuntu 7.10

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå prøvd det meste for å mounte en disk jeg deler på en annen pc på mitt lokale nettverk. Men får bare "Utilstrekkelige rettigheter" hver gang jeg klikker på den delte nettverksdisken.

Har lagt til dette i /etc/fstab:

//192.168.1.197/d /media/htpc_d smbfs username=mitt_brukernavn,password=mitt_passord 0 0

Har installert samba gjennom apt-get og maskinen jeg prøver å mounte fra kjører Windows XP.

Hvis jeg klikker meg gjennom "Network" og "Samba-ressurser" i hjemmemappen så finner jeg den delte disken og kan logge meg på med brukernavn og passord og få tilgang.. Så hvorfor funker ikke dette i fstab?

Her er rettighetene på /media/htpc_d:

drwxrwxrwx 2 jann root 4096 2007-10-20 11:16 htpc_d

Hva er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken sti faar du opp naar du er koblet til gjennom nautilus, altsaa hva staar i adresselinja da?

Har du prövd aa koble deg opp som rot? (f.eks. sudo nautilus /media/htpc_d)

Sjekk signaturen min for formatet i fstab, du bör vel legge inn uid og gid.

Lenke til kommentar
Får smb://maxim@htpc/D$/

La til uid, gid og kjørte "sudo mount /media/htpc_d" og da funket det. Hvordan kan jeg få dette til å skje automatisk slik at jeg slipper å kjøre sudo ved oppstart?

søkte litt mer på google og endte opp med denne i fstab:

//192.168.1.197/d$ /media/htpc_d smbfs credentials=/home/jann/.smbcredentials,gid=jann,uid=jann,dmask=777,fmask=777 0 0

og da var den koblet opp ved oppstart. Alt funker fint.

Lenke til kommentar
Får smb://maxim@htpc/D$/

La til uid, gid og kjørte "sudo mount /media/htpc_d" og da funket det. Hvordan kan jeg få dette til å skje automatisk slik at jeg slipper å kjøre sudo ved oppstart?

søkte litt mer på google og endte opp med denne i fstab:

//192.168.1.197/d$ /media/htpc_d smbfs credentials=/home/jann/.smbcredentials,gid=jann,uid=jann,dmask=777,fmask=777 0 0

og da var den koblet opp ved oppstart. Alt funker fint.

Nei, det gjør det visstnok ikke.. Logget ut og inn igjen og da funket det ikke.. Hva skjer..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...