Gå til innhold

nikon objektiv 18-70 vs 18-135

Anbefalte innlegg

I tester og foraer jeg har lest er nikons 18-70 vurdert som et bedre objektiv enn nikon 18-135. Er det virkelig slik? Blir bildene i området 18-70mm, vesentlig dårligere på 18-135 objektivet i forhold til på 18-70?

Noen med erfaring?

Har også sendt spørsmålet til nikon norge, med følgende svar tilbake:

Hei Harald,

Både 18-70 og 18-135 er velidig like i ytelse. Men det er riktig som du skriver at når det er snakk om stor spennvidde i zoom område så er dette vansklig å oppnå perfekte ytelser i hele området. Man må kompromisse litt i ytelsen (dette er ikke pro objektiv).

Vi har fått gode tilbakemeldinger på 18-135. Jeg benytter selv dette objektive på min D80 og mener det gir meg en tillfredstillende kvalitet på bildene.

Mitt råd er at du prøver objektivet og ser om det tilfredstiller dine behov. Jeg kan si at det er lite som skiller 18-70 og 18-135. på vårt 18-200 som gir et ennå større brennvidde område så kan man se vignetering over hele området, men dette er noe som skjer grunnet kompromissene som må gjøres for og klare denne store brennvideforskjellen. Men mange velger dette objektivet nettopp fordi det har 18-200. Jeg har fått mange gode tilbakemeldinger på vårt 18-200 objektiv også.

Lykke til med valg av objektiv. =)

Vennlig hilsen

Steinar C.

Nikon Europa, Brukerstøtte

www.europe-nikon.com/support

Endret av dpip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret fra Nikon virker ærlig og korrekt, selv om de kanskje ikke ønsker å gå inn på å kritisere sine egne produkter. Det er nok ikke så veldig stor forskjell optisk, og den lengste av dem gir nok helt sikkert "tilfredstillende kvalitet" som Steinar C skriver. Det er nok helst hvis finsmakeren i deg får bestemme at 18-70 virkelig skinner i forhold til 18-135.

Lenke til kommentar
Svaret fra Nikon virker ærlig og korrekt, selv om de kanskje ikke ønsker å gå inn på å kritisere sine egne produkter. Det er nok ikke så veldig stor forskjell optisk, og den lengste av dem gir nok helt sikkert "tilfredstillende kvalitet" som Steinar C skriver. Det er nok helst hvis finsmakeren i deg får bestemme at 18-70 virkelig skinner i forhold til 18-135.

kjøper ett av disse objetivene denne uka, sammen med et kamera, og jeg rives altså mellom litt bedre kvalitet, mot litt bedre allroundegenskaper. Spørsmålet blir om kvaliteten er så vesens forskjellig at man vil ofre litt på allroundegenskapene.

Lenke til kommentar

Kan også merke seg at 18-70 er litt mer solid bygget, og har blant annet metallfatning der 18-135 har plastfatning. Den optiske kvaliteten er ikke så forskjellig, og fristes du av det store zoomområdet på 18-135, så kan du like gjerne gå for det. Er ikke stor zoom så viktig, vil du få et noe mer solid og holdbart objektiv i 18-70.

Lenke til kommentar

Hei Harald,

Svaret fra Nikon Norge virker å være i tråd med det en kan lese fra tester på rundt på nettet. Har selv 18-70 som jeg er fornøyd med, og har ikke planer om å bytte ut dette. 18-135mm skal visstnok ha like god skarphet og kontrast, men mer fortegning. 18-70mm mer lyssterkt, det er f/4.5 ved 70mm, mens 18-135 vel er nesten f/5.6 ved 70mm, dette kan ha betydning for deg eller ikke. 18-135mm har plastfatning som nevnt, og har vel ikke ekte AF-s. Anvbefaler å titte på følgende nettsted for tester av disse objektivene:

photozone.de

slrgear.com

cameralabs.com (har gjort gruppetest av nikon "18-xx" zooomer

hilsen

Eirik

Lenke til kommentar
og har vel ikke ekte AF-s.

Du må nesten forklare nærmere hva du mener med dette. Er det litt treg SWM, som i 18-55, manglende FTM, eler noe annet? Jeg har aldri hørt at 18-135 har noe mindre "ekte" AF-S enn 18-70.

Hei,

Jeg sjekket litt rundt og ser at jeg tok visst feil der - det er 18-55mm og 55-200mm som har en enklere type AF-s uten "MF override" og som vel også er tregere.

hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Hei Harald,

Svaret fra Nikon Norge virker å være i tråd med det en kan lese fra tester på rundt på nettet. Har selv 18-70 som jeg er fornøyd med, og har ikke planer om å bytte ut dette. 18-135mm skal visstnok ha like god skarphet og kontrast, men mer fortegning. 18-70mm mer lyssterkt, det er f/4.5 ved 70mm, mens 18-135 vel er nesten f/5.6 ved 70mm, dette kan ha betydning for deg eller ikke. 18-135mm har plastfatning som nevnt, og har vel ikke ekte AF-s. Anvbefaler å titte på følgende nettsted for tester av disse objektivene:

photozone.de

slrgear.com

cameralabs.com (har gjort gruppetest av nikon "18-xx" zooomer

hilsen

Eirik

Hei Erik!

Supert svar. Før ditt svar ble lagt inn, og fristet av den litt større zoomen, bestillte jeg og fikk en 18-135 linse, sammen med en nikon d 40 fra japan photo. Og ganske korrekt: her er lystallene jeg testet: 18mm: f/3.5 24mm f/4,0 35mm f/4,5 og like før 70mm f/5,6 helt fram til 135mm. En annen ting viktig å presisere er at linsen er for stor for mitt lille d40 kamera, ved bruk av innebygd blitz. Det blir en relativt stor mørk halvmåne forpsaket av skygge fra objektivet ved 18mm som ikke forsvant før ved passert 35mm. Bildet under viser dette. skal få ny 18-70 linse fra japan photo, (innenfor 14 dagers angrefist etter angrerettloven, mot at jeg sender den andre tilbake, så får nå en unik mulighet til å teste begge linser opp mot hverandre.

Harald

post-142529-1193230201_thumb.jpg

Endret av dpip
Lenke til kommentar
Det blir en relativt stor mørk halvmåne forpsaket av skygge fra objektivet ved 18mm som ikke forsvant før ved passert 35mm.

Gjelder dette også uten solblender? I så fall er det verdt å merke seg.

Bildet ovenfor er tatt uten solblender.

Endret av dpip
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er litt merkelig, det blir ikke skygge med D80. Blitsen på D40 sitter kanskje litt lavere. Kan du ta bilde av en hvit eller grå vegg så vi kan se fenomenet bedre, litt vanskelig å vurdere på det bildet du postet.

Uansett bør du vurdere å kjøpe en ekstern blits. Det vil gi deg MYE bedre blitsbilder.

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er litt merkelig, det blir ikke skygge med D80. Blitsen på D40 sitter kanskje litt lavere. Kan du ta bilde av en hvit eller grå vegg så vi kan se fenomenet bedre, litt vanskelig å vurdere på det bildet du postet.

Uansett bør du vurdere å kjøpe en ekstern blits. Det vil gi deg MYE bedre blitsbilder.

Etter din oppfordring tok jeg dette bildet av veggen på badet. zommet helt ut, (18mm) og stillte meg relativt nært, ca 50 cm unnapost-142529-1193265726_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...