Gå til innhold

Gainward sitt GeForce FX skal kun produsere 7dB støy


EviLEddiE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lydintensiteten vil bli tidoblet ved hver økning på 10dB....men for øret vil vi oppfatte en økning på 10dB som dobbelt så mye/høyt...

Hmmm, tidobling for hver 10. dB? Altså en dobling ved hver dB? Dette virker litt mye... Se posten min over

 

Mener på at det var slik det hang ihop :roll:

Eks.. 20dB er 10 ganger mer lydintensitet enn 10dB, men 30dB er 100 ganger mer lydintesitet enn 10dB... :o

Lenke til kommentar

vent litt nå!

 

If the second had 10 times the power of the first, the difference in dB would be 10 log (P2/P1)= 10 log 10 = 10 dB.

 

Aldri sagt noe annet jeg 8)

 

Nettopp på grunn av at det ikke er lineært at begge påstandene blir sanne...

Motsi meg,pleeease :grumpy:

Lenke til kommentar

hmmm, logartitmisk skala er jo morro...

dB regnes ut med formelen B = 10 log I/I0, hvor I0 er en referanseverdi som er satt til terskelen for når vi kan høre, I0 = 10^-12 [W/m^2].

En dobling av lydintensiteten vil si at I=2I0 og dermed B = 10 log 2 = 3

Men hva vil en økning på 6 dB si på lydintensiteten? I følge formelen vår:

B = 10 log X = 6 => X = 4

En økning på 6 dB tilsvarer altså en 4 dobling av lydintensiteten og ikke en tredobling som jeg tidligere skrev.

En økning fra 7 dB til 30 db tilsvarer en 200 dobling av lydintensiteten og ikke en 8 dobling som jeg skrev tidligere.

 

Jeg beklager dette, men selv geniet kan ta feil... :oops:

Lenke til kommentar

Til tross for at jeg har Radeon 9500 kort selv og koser meg med det :) så har jeg litt vanskelig for å se poenget i denne tråden..

 

Vi har "alle" lest testene av GFFX og kanskje :lol: litt av det, men at det kan være mulig å få til en bedre kjøleløsning på kortet uten den lille hårføner vifta som er på de første utgavene av kortet er da absolutt ikke utenkelig.

 

Se bare på hvordan diskusjonene gikk før kortet var vist frem... GFFX blir kongen på haugen garantert, blablabla...

 

Vent nå og se hva Gainward gutta (og jentene :) ) får til før dere graver ned saken i deres egen dritt :grumpy:

 

Andy

Lenke til kommentar
Lydintensiteten vil bli tidoblet ved hver økning på 10dB....men for øret vil vi oppfatte en økning på 10dB som dobbelt så mye/høyt...

Hmmm, tidobling for hver 10. dB? Altså en dobling ved hver dB? Dette virker litt mye... Se posten min over

 

Når det gjelder lyd så er 3dB en dobbling av støyen. (Når du måler effekten av lydbølgene)

Det er pga vi har logaritmisk-hørsel, så har vi valgt å måle støy og lyd i dB.

Lenke til kommentar
hmmm, logartitmisk skala er jo morro...

dB regnes ut med formelen B = 10 log I/I0, hvor I0 er en referanseverdi som er satt til terskelen for når vi kan høre, I0 = 10^-12 [W/m^2].  

En dobling av lydintensiteten vil si at I=2I0 og dermed B = 10 log 2 = 3

Men hva vil en økning på 6 dB si på lydintensiteten? I følge formelen vår:

B = 10 log X = 6 => X = 4

En økning på 6 dB tilsvarer altså en 4 dobling av lydintensiteten og ikke en tredobling som jeg tidligere skrev.  

En økning fra 7 dB til 30 db tilsvarer en 200 dobling av lydintensiteten og ikke en 8 dobling som jeg skrev tidligere.  

 

Jeg beklager dette, men selv geniet kan ta feil...  :oops:

 

Uansett så var det jo artig å diskutere litt god gammel fysikk igjen :D

Lenke til kommentar
Og som om ikke det var nok, så vil trolig ATI's R350 (som trolig er endel raskere enn GF-FX) kort være tilgjengelig i butikkene kun 1 måned eller så etter at GF-FX er tilgjengelig.

 

Det er feil. Det lanseres på det tidspunktet. Er nok ikke å se i butikkene på en god stund enda.

 

 

Vel... GF-FX er lansert men ikke i butikker, vil _KANSKJE_ være å få kjøpt i slutten av februar.

 

R350 blir trolig lansert i februar/tidlig mars, og ATI har selv sagt (og gjort siste året) at kort vil være tilgjengelig ca 1 måned etter lansering.

 

Dog, er selvfølgelig ingen garanti for dette, men jeg tror nok vi kan finne R350 for salg i april.

Lenke til kommentar
Er det noen andre enn meg som er litt bekymret over at hw.no har klint denne "nyheten" utover hele forsiden dems? De burde kanskje ha fått bekreftet støynivået fra flere kilder før de gjør noe sånt, personlig tror jeg neppe den greia skulle være god for 7 dB. 30 dB kanskje, men det er jo da nesten 800 % høyere enn hva den lover og kan neppe sies å falle innenfor et statistisk standardavvik.

 

uhh, har du lest linken til gainwards nettsider??? det bør holde....... Hvis Gainward har skrivefeil, er det ikke hw's problem...

 

Nei man skal bare være helt ukritisk og sitere alle påstander man kommer over... :rofl: hvis det er skrevet et sted må det jo være sant ,eller :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...