Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Krav til godgjørelse ved overgang til enkeltmannsforetak

IRRupt

Anbefalte innlegg

Hei

Ble i forrige uke kontaktet av min arbeidsgiver med en forespørsel om jeg var interessert i å opprette et enkeltmannsforetak for dermed å leie meg ut til arbeidsgiveren.

Skjønner godt bakgrunnen for arbeidsgiveren, (ingen arbeidsgiveravgift, feriepenger osv), og jeg er godt innforstått på hvilken måte dette påvirker mine rettigheter i forhold til sykepenger osv.

Jeg tjener pr i dag ca 35 000 brutto (23 700 netto) fast pr mnd. Og jeg lurer på om noen som er i samme situasjon kan hjelpe meg med å regne ut et minstekrav mtp månedlig godtgjørelse dersom jeg skulle gå over til et enkeltmannsforetak?

Nedenfor har jeg satt opp det jeg tror kommer inn i bildet, men er som sagt veldig usikker.

35 000,-(Lønn)

+ 3 570.-(Feriepenger 12%)

= 38 570.-

+ 5 440.- (arbeidsgiveravgift 14.1% )

= 44 010,-

+ 1 500,- (diverse forsikringer ?)

= 45 510,-

Hvor kommer moms inn i bildet? Hvor høy skatt vil jeg få? Eller hvor mye vil jeg sitte igjen med etter skatt?

Er desperat etter gode svar

Takker på forhån

Korpulent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så dum avtale egentlig da du kan få til endel avskrivinger, som avis, telefon osv.

Prisen du har regnet ut er eks mva.

Skatt vil bli temmelig lik. Husk å få en avtale med like god oppsigelsestid som du nå har.

Det er lettere for arbeidsgiver å si opp en innleiekontrakt enn en arbeidsavtale.

Hvilken bransje er du i?

Lenke til kommentar

Jeg vil nok anbefale deg å kontakte en advokat som kan hjelpe deg med både avtale og hva du trenger til godtgjørelse.

Edit: Ser at du har glemt pensjon, det er en ganske vesentlig og viktig del av lønnen.

Edit2: Du bør også ha et risikotillegg da du utsetter deg for en viss risiko for å bli oppsagt uten noen form for oppsigelsesvern

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Takk for gode svar

Har brukt de siste dagene på å undersøke videre hva som kommer inn i bildet med tanke på selvstendig næringsdrivende vs lønnsmottaker.

Tilbudet jeg fikk fra arbeidsgiver var på 60 000,- (ikke tatt hensyn til mva) Etter at skatt, forsikring, pensjonsparing og avsetnign til feriepenger er tatt i fra sitter jeg igjen med ca 5000,- mer enn som lønnsmottaker.

En annen fordel som jeg ikke har sett på er fordelen et momsregnskap vil medføre, slik at forskjellen i kroner vil bli større.

Kan også nevne at jeg vil få 3 mnd "oppsigelse" av kontrakten.

Er dette noe å satse på? Eller sagt på en annen måte, vil 5000-6000 pr mnd oppveie for riskioen som jeg utsetter meg for?

@riroil: Jeg jobber i en stor salgsorganisasjon som er rettet mot bedriftsmarkedet. Jobber 50% med salg, resterende med administrativt arbeid.

Lenke til kommentar

Jeg syns kanskje at 5000 kr i gevinst for dette var noe knapt. Hva med tiden som du skal bruke på dette? All ekstratid som du må bruke på å sørge for det ekstra papirarbeidet har også en pris. Er i hele tatt skeptisk til hele opplegget. Det blir lettere å si deg opp.

Lenke til kommentar

Er arbeidet du utfører på noen måte mulig å måle i provisjon/prestasjons basert lønn? Hvis så hva med å få inn en bonus ved gode prestasjoner.

Men 5000 i månden ekstra er ikke mye med tanke på at du da ikke har noe som heter usaklig oppsigelse lengre. Kan si opp engasjementet uten noe grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...