Gå til innhold

[løst] Får ikke tilgang til disker (Ubuntu)

Anbefalte innlegg

Hei,

nå har jeg nettopp installert Ubuntu 7.10, og etter mye klabb og babb er jeg endelig inne.

Jeg har 4 disker i maskinen, 2 SATA og 2 PATA, alle sammen vises i "min datamaskin", og jeg har formatert alle med ext3. Problemet er bare at jeg ikke har tilgang til noen av diskene?! Under rettigheter står det "ukjent", og jeg får feilmelding om jeg prøver å endre rettigheter eller eier.

Aner ikke hvordan dette kan ha skjedd. Brukte gparted for å formatere diskene.

Edit: Fant endelig svaret ved hjelp av Google, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=196501

Nokså tungvindt, tror nok det er ting som dette som gjør at Linux ikke har "tatt av" enda .. :p

Endret av Stikko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vurderte ikke aa titte under 2.6 i server howto'en som jeg tipset deg om istedet? I linux er det veldig ofte flere veier til Rom, for de som behersker terminal, er det definitivt raskest uansett OS. Det er ingen ulempe om samme operasjon kan utföres paa flere maater. De som roter rundt i System Settings finner heldigvis det meste de er ute etter, og jeg mener det er lettere aa finne frem der enn i kontrollpanelet til MS. Uansett, flott at det ordnet seg, kan hende knotingen betaler seg paa lang sikt.

Lenke til kommentar

2.6 var jo ikke akkurat det som var mitt problem da, jeg hadde fått diskene opp å gå, og kunne gå inn på de - men fikk ikke skriverettigheter.

Men som du sier, gjør meg ikke så mye at det blir litt knoting, har for eks. allerede lært meg en del terminal-kommandoer i hodet :)

Lenke til kommentar
2.6 var jo ikke akkurat det som var mitt problem da, jeg hadde fått diskene opp å gå, og kunne gå inn på de - men fikk ikke skriverettigheter.

Men som du sier, gjør meg ikke så mye at det blir litt knoting, har for eks. allerede lært meg en del terminal-kommandoer i hodet :)

OK, jeg skjønner. Jeg førte jo opp dette med permissions rimelig nøye på samba oppsettet, men når det gjelder å legge til nye disker bør jeg vel føye på noen detaljer. Nå skulle jeg gjerne visst akkurat hva du gjorde som førte deg ut i uføret, så hvis du kan rekapitulere hvordan du satte opp diskene (jeg regner med du formaterte, men hvordan monterte du de?). Generelt kan du åpne filbrowseren Konqueror som administrator slik som beskrevet i howto'en, og da er det bare å høyreklikke på det du måtte ønske for å endre rettigheter. Akkurat når det gjelder montering av disk, så må rettighetene bestemmes når du monterer, og da er det standard at den som monterer får rettighetene, hvilket er rot dersom du ikke har gitt andre rettigheter til å montere. For meg er det greieste å sette uid og gid når jeg monterer, men for mer brukervennlighet er det vel greiere om vanlige brukere får lov å montere disken, og det kan settes i System Settings. I ditt tilfelle vil jeg vel uansett bare foreslå at du benytter hjelpen som er her inne til å sette opp fstab slik du måtte ønske. Benytt manual sidene i terminal, så finner du fort kommandoer, og hvordan de brukes. Konfigurasjonsfiler har gjerne også egne man sider, så man fstabforteller deg det meste om hvordan disker kan settes opp. Hvis du lurer på hvordan man fungerer tar du bare man man, den har også sin egen man side :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...