Gå til innhold

Bildekritikk: Forfallen låve på høyfjellet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den større versjonen var faktisk mindre?

Men uansett. Ganske herlig bilde, delikate farger og godt "sug" inn i bildet. Fint "forfallbilde". Fint lys, får en god gammelfølelse. Skulle gjerne sett det samme bildet med større vidvinkel, og litt mer dybde. Det er god dydbe nå, men vil ha mer.

Lenke til kommentar
Er dette HDR? Synes det er en halo effekt, særlig på høyre side av låven, som forstyrrer ganske mye.

Jeg tror også at låven skulle ikke vært midtstilt på bildet.

Tom

Jepp, er så vidt jeg husker 5 forskjellige håndholdte eksponeringer i RAW satt sammen til en HDR.

Er en liten halo-effekt rundt hele toppen av og på høyre side av låven. Litt forstyrrende, men fikk ikke redusert den mer enn dette uten å samtidig fjerne andre gode kvaliteter ved bilde.

Mangelen på bruk av det gyldne snitt er jeg gjort oppmerksom på av andre også og er helt enig. Om det skal brukes til noe en gang, så blir bildet litt beskjært på høyre side og i bunn for å få en bedre balanse.

Takk for kommentar!

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Hvordan klarer du 5 ulike eksponeringer håndholdt? Mitt kamera takler kun 3 i bracketing så vidt jeg vet, vet ikke hva du har, men høres bra ut. Dersom du gjør innstilllinger på stående fot mellom hvert bilde skal du ha enda mer cred for dette bildet. Bildet er svært så smakfullt spør du meg. Liker hele saken, mer vidvinkel kunne vært gunstig ja. Evt gjøre låven mindre i bildet, eller få med mer av landet rundt (og mer himmel), dersom det er like øde som det ser ut.

Lenke til kommentar

Ikke det at teknikk er det viktigste i fotografi, men her er skyggene (busken, under låven og litt av døren) blitt blokkert i svart. Selvsagt er ikke det verdens undergang og et brudd på regler, men kanskje det ville vært bedre med litt detaljer i skyggene? På nært hold i originalstørrelse ser låven litt uskarp ut, antakelig fordi du har skutt håndholdt og ikke med stativ. Heller ikke det er krise, det er motivet som gjør bildet, og her har du et innmari lekkert motiv. Dog må jeg si at dette bare er en kulisse. Det mangler et forgrunnselement. En bjørn som labber foran buskaset, en ørn på himmelen, eller kanskje en mystisk svartkledd person med ryggen mot kameraet som står som ei påle midt i buskene. Det ville løftet bildet to hakk. Som sagt; fin bakgrunn for et bilde, men det mangler det essensielle - et hovedelement. Uten det blir det mer et effektfullt snapshot.

Lenke til kommentar
Hvordan klarer du 5 ulike eksponeringer håndholdt? Mitt kamera takler kun 3 i bracketing så vidt jeg vet, vet ikke hva du har, men høres bra ut. Dersom du gjør innstilllinger på stående fot mellom hvert bilde skal du ha enda mer cred for dette bildet. Bildet er svært så smakfullt spør du meg. Liker hele saken, mer vidvinkel kunne vært gunstig ja. Evt gjøre låven mindre i bildet, eller få med mer av landet rundt (og mer himmel), dersom det er like øde som det ser ut.

Har ikke AEB på mitt kamera, så justerer innstillinger underveis. PS gjør en god jobb i å sette sammen bildene og rette de opp i etterkant.

Er så øde som det ser ut som, så andre perspektiver er fullt mulig.

Ikke det at teknikk er det viktigste i fotografi, men her er skyggene (busken, under låven og litt av døren) blitt blokkert i svart. Selvsagt er ikke det verdens undergang og et brudd på regler, men kanskje det ville vært bedre med litt detaljer i skyggene? På nært hold i originalstørrelse ser låven litt uskarp ut, antakelig fordi du har skutt håndholdt og ikke med stativ. Heller ikke det er krise, det er motivet som gjør bildet, og her har du et innmari lekkert motiv. Dog må jeg si at dette bare er en kulisse. Det mangler et forgrunnselement. En bjørn som labber foran buskaset, en ørn på himmelen, eller kanskje en mystisk svartkledd person med ryggen mot kameraet som står som ei påle midt i buskene. Det ville løftet bildet to hakk. Som sagt; fin bakgrunn for et bilde, men det mangler det essensielle - et hovedelement. Uten det blir det mer et effektfullt snapshot.

Takk for input

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...