Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye dekk foran eller bak?


Dipstick

Anbefalte innlegg

Å tro at man klarer å hente inn en uforberedt sladd etter noen runder på en parkeringsplass er vel litt opitmistisk.

 

Men hvorfor syte så mye om vinter? En real sladd i stor fart på tørr asfalt er verre enn på en vintervei. Vet man ikke hva man gjør da så får man en gedigen kontra når hjulene igjen får feste på bar asfalt

 

Av en eller annen grunn fikk jeg for meg at tråden gjaldt vinterdekk.

Eneste erfaringen jeg har med sladd i stor fart på tørr asfalt, er 100+ med piggdekk. Siden de hadde 80 profil og var 175 breie, kjente jeg godt hva som holdt på å skje, og greide fint å ratte inn. Med "breie" lavprofildekk derimot, der håper jeg at jeg aldri får en real sladd i stor fart på tørr asfalt.

 

Men jeg vil uansett ha best dekk forran, understyring på våt asfalt er ikke noe morro. Og det er på vått føre det er størst fare for at det slipper.

Jeg har kjørt med 0mm mønster bak i et par måneder nå, og framhjulene har alltid sluppet før bakhjulene likevel (hvis vi ser bort ifra provosering med kombinasjonen sving og gass), både på våt og tørr asfalt.

 

Den enkleste huskeregelen er. De breieste bak. :)

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å tro at man klarer å hente inn en uforberedt sladd etter noen runder på en parkeringsplass er vel litt opitmistisk.

 

Men hvorfor syte så mye om vinter? En real sladd i stor fart på tørr asfalt er verre enn på en vintervei. Vet man ikke hva man gjør da så får man en gedigen kontra når hjulene igjen får feste på bar asfalt

 

Av en eller annen grunn fikk jeg for meg at tråden gjaldt vinterdekk.

Eneste erfaringen jeg har med sladd i stor fart på tørr asfalt, er 100+ med piggdekk. Siden de hadde 80 profil og var 175 breie, kjente jeg godt hva som holdt på å skje, og greide fint å ratte inn. Med "breie" lavprofildekk derimot, der håper jeg at jeg aldri får en real sladd i stor fart på tørr asfalt.

 

Men jeg vil uansett ha best dekk forran, understyring på våt asfalt er ikke noe morro. Og det er på vått føre det er størst fare for at det slipper.

Jeg har kjørt med 0mm mønster bak i et par måneder nå, og framhjulene har alltid sluppet før bakhjulene likevel (hvis vi ser bort ifra provosering med kombinasjonen sving og gass), både på våt og tørr asfalt.

 

Den enkleste huskeregelen er. De breieste bak. :)

Har gjort det selv. Slicks!

 

Men byttet til vinterdekk igår da :thumbdown:

195/65 15 VS 225/45 17 er ikke bra. Ballongdekk.

Lenke til kommentar

Nyere undersøkelser sier vist at de nyeste dekkene bør settes bak.

 

Me nselv så setter jeg dem forran. Rett og slett for å spare noen kroner, da jeg har fremhjulsdrift. Dekkene slites jo som kjent fortest der man har driften på hjulene.

 

Men om det er det mest forsvarlige er ikke sikkert.

 

Uansett så er dekk så dyre i dag at jeg ikke har noe problemer med å gjøre dette på "feil" måte. Stor forskjell er det nok uansett ikke.

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort ifra faren for overstyring, så har du to valg her på en bakhjulstrekker.

 

Bra dekk bak, dårlige framme godt feste under akselerasjon, men dårligere stoppevne.

Bra dekk forran, dårlige bak lettere å få hjulspinn under akselerasjon på vått, men du greier å stoppe.

 

For min del er det viktigere å stoppe enn å akselerere, men så lenge de andre dekkene ikke er helt utslitt, tror jeg ikke du vil merke store forskjellen på forran og bak.

De slitte dekkene vil få mer slitasje bak enn forran, så hvis du tenker på å få så gjevn slitasje som mulig på dekkene, setter du dårlige forran.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Dersom man har et par nye dekk, og et par brukte dekk, bør man da sette de nye dekkene foran eller bak på en bakhjulsdrevet bil?

 

 

Jeg hopper inn i diskusjonen uten å lese alle svara.

Derfor går jeg bare rett inn og forteller hva jeg mener.

 

Jeg mener dette avhengi av han som kjører.

Men i utgangspunktet så bør de beste dekka sitte bak, spessielt på FWD biler.

 

Skal fortelle hvorfor jeg mener dette:

 

Når en kommer til en sving, så er det forhjulene som forteller deg hvordan grepet er, men de dårligste dekka foran, og de beste bak, så forteller dekka att det er noe glatt, derfor fortsetter en kjøringen med den forsiktigheten og forhands "reglene" for å komme seg fint gjennom svingen, og bakdekka henger godt med uten problemer, da dem har bedre grep.

 

 

Med de beste dekke forand, så forteller dekka att grepet er ok, og en kjører etter det, tar ingen forhandsregler, passer ikke så godt på, og bakdekka mistergrepet, da dem har dårligere grep, da kommer rompa bråt og mye, uten signaler. Sjangsen for katastrofe er enorm, selv om du kanskje er en "erfaren" drifter.

Lenke til kommentar
Når en kommer til en sving, så er det forhjulene som forteller deg hvordan grepet er, men de dårligste dekka foran, og de beste bak, så forteller dekka att det er noe glatt, derfor fortsetter en kjøringen med den forsiktigheten og forhands "reglene" for å komme seg fint gjennom svingen, og bakdekka henger godt med uten problemer, da dem har bedre grep.

 

Det hjelper lite det når du kjører i 80 på tørr asfalt, og det plutselig går rett frem i en sving.

Og når ble det et problem at bilen overstyrer? Greier man ikke å hente inn overstyring, burde man parkere for vinteren.

 

Men som sagt tidligere i tråden, er det ikke vinterdekk trådstarter lurer på.

Lenke til kommentar
Når en kommer til en sving, så er det forhjulene som forteller deg hvordan grepet er, men de dårligste dekka foran, og de beste bak, så forteller dekka att det er noe glatt, derfor fortsetter en kjøringen med den forsiktigheten og forhands "reglene" for å komme seg fint gjennom svingen, og bakdekka henger godt med uten problemer, da dem har bedre grep.

 

Det hjelper lite det når du kjører i 80 på tørr asfalt, og det plutselig går rett frem i en sving.

Og når ble det et problem at bilen overstyrer? Greier man ikke å hente inn overstyring, burde man parkere for vinteren.

 

Men som sagt tidligere i tråden, er det ikke vinterdekk trådstarter lurer på.

 

 

Da må 99% av trafikantene parkere, også du.

 

Og det gjelder like godt sommerdekk som vinterdekk.

 

Og du greier ikke å rette slipp på forhjulene, og det er mange ganger enklere en å redde sladd.

 

Og på tørrvei, så gir ett 3mm spor dekk, bedre grep enn 9mm spor dekk.

Så du kjører enda fortere i grøfta med nye dekk i denne svingen.

 

Det er ved våtvei en merker slepp fortere med slitte dekk.

Og siden du ikke greier å forstå signalene fra dekka når du kjører bil, så er det bst å ta taxi.

Lenke til kommentar
Men som sagt tidligere i tråden, er det ikke vinterdekk trådstarter lurer på.

 

Som svart tidligere i tråden så var det i utgangspunktet sommerdekk jeg lurte på, men fint og få svar på begge deler. Mange av svarene her virker det som om tar utgangspunkt i at jeg kjører med to splitter nye og to utslitte dekk. Det er ikke tilfelle. Alle dekkene er fortsatt bra.

 

Jeg har forresten bestemt meg for å sette de gode dekka foran når våren kommer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Jeg har forresten bestemt meg for å sette de gode dekka foran når våren kommer :)

 

For sommerdekkenes del er jeg ubetinget enig i det. Hovedgrunnen er vannplaning, som lettest oppstår på forhjulene. Når bakhjulene kommer i omtrent samme sporet, vil veien være nesten fri for vann i sporene etter at forhjulene har kjørt der. Jeg setter derfor de beste sommerdekkene foran, slik at de kan bane vei for de dårligere bakdekkene. Helst bytter jeg dekkene foran og bak hver sesong, slik at jeg har 4 omtrent likt slitte dekk.

 

Når det gjelder vinterdekk, har jeg alltid de beste foran dersom jeg har 2 stk som er mer slitt enn de andre. Delvis fordi jeg har forhjulstrekk, og de beste dekkene foran gir meg best fremkommelighet og bremseeffekt. Jeg har forøvrig laaaang erfaring, og har mer glede av enn problemer med en overstyring/bakhjulsskrens. Men også her bytter jeg dekkene foran og bak hver sesong, slik at jeg har 4 omtrent likt slitte dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...