Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye dekk foran eller bak?


Dipstick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Aha, det store diskusjonstema er tilbake! Stor uenighet om dette, mange hevder at de beste dekkene bør være bak. Med de dårligste bak er det lettere å få bakhjulsskrens/overstyring, noe som for uerfarne er vanskeligere å oppheve enn forhjulsskrens/understyring. Når det gjelder styring kontra drift (for bakhjulstrekker) er dette en annen sak.

Lenke til kommentar
Aha, det store diskusjonstema er tilbake! Stor uenighet om dette, mange hevder at de beste dekkene bør være bak. Med de dårligste bak er det lettere å få bakhjulsskrens/overstyring, noe som for uerfarne er vanskeligere å oppheve enn forhjulsskrens/understyring. Når det gjelder styring kontra drift (for bakhjulstrekker) er dette en annen sak.

 

hehe, mener du at dette også er et diskusjonstema på forhjulstrekk? Da trodde jeg de beste dekkene gikk fremme uansett?

Lenke til kommentar
Hehe, bruker å bli det store diskusjonstemaet dette.

 

Finnes flere tester på dette, blant annet en som VG og NAF har gjort her.

 

Men egentlig er det vel en litt unødvendig diskusjon? Dersom man roterer dekkene, så slites vel alle jevnt slik at man slipper dette problemet? Det er jo ikke så ofte man sitter med to slitte og to nye dekk egentlig.

 

Eneste grunnen til at jeg må ha to nye dekk, er at jeg kjørte litt for lenge med slitte dempere slik at dekkene foran er blitt slitt skjevt.

Lenke til kommentar

Har du ESP (elektronisk stabilitetsprogram) på bilen, så sett de beste dekkene foran.

 

Har du ikke ESP, så sett de beste dekkene bak.

 

Dette er ut i fra en prioritering av sikkerhet. Prioriterer du "morsomme" kjøreegenskaper (sladding) så setter du de beste dekken foran. Da kommer rumpa uten at du trenger å dra i brekket (forhjulstrekk). Prioriterer du fremkommelighet, så setter du naturligvis de beste dekkene på drivakselen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Det er jo ikke så ofte man sitter med to slitte og to nye dekk egentlig.

Jo

 

Ok, det avhenger vel kanskje litt av kjørestil :)

 

Ikke bare kjørestil. Jeg kjøpte 4 nye vinterdekk (uten pigger), og etter ett år oppdaget jeg feil på det ene, en stålwire stakk ut av sideveggen (på innsiden, så det ikke før jeg skiftet til sommerdekk). Jeg fikk 2 nye dekk, men med nytt mønster, da det jeg hadde fått først hadde gått ut. Så da hadde jeg 2 nye og 2 brukte vinterdekk, med forskjellig mønster og forskjellige egenskaper. Teknisk avd hos dekkimportøren anbefalte å sette de beste bak, for å unngå overstyring, fordi:

"En understyrning kan upplevas otrevlig, men är inte lika farlig som en överstyrning eftersom en överstyrning sker oftast blixtsnabbt i högre fart (80-85 km/h) och oftast utan möjlighet att få tillbaka kontrollen över bilen. En undersstyrning känns oftast vid lägre fart (60-65 km/h) och man kan oftast sänka farten och få tillbaka kontrollen över bilen."

Lenke til kommentar

Zanta har et meget godt poeng i posten sin; det er tryggere å krasje pga. understyring enn pga. overstyring.

 

Hos oss (Dekkmann), varierer det veldig hva vi anbefaler. Er det f.eks. en Merc 190E - beste dekkene bak ;)

 

Vi prøver egentlig å se an litt behov og erfaring for kunden. Noen vil ha de foran, andre bak.

 

Merk: er det meget stor forskjell på dekkene anbefaler vi å sette de dårligste bak. Da vil kunden, som sannsynligvis har vært veldig bestemt på at de dekkene holder MINST en sesong til selv om de har bare 3mm mønsterdybde igjen, fort skjønne at de dekkene egentlig ikke var bra nok til å bruke likevel.

Lenke til kommentar
Teknisk avd hos dekkimportøren anbefalte å sette de beste bak, for å unngå overstyring, fordi:

"En understyrning kan upplevas otrevlig, men är inte lika farlig som en överstyrning eftersom en överstyrning sker oftast blixtsnabbt i högre fart (80-85 km/h) och oftast utan möjlighet att få tillbaka kontrollen över bilen. En undersstyrning känns oftast vid lägre fart (60-65 km/h) och man kan oftast sänka farten och få tillbaka kontrollen över bilen."

 

Understyring kan like gjerne skje i 80-85 som i 60-65. Og en understyring er vanskeligere å rette opp enn en overstyring etter min erfaring. Når bilen begynner å overstyre, får du forvarsel i god tid, og når overstyringen er igang, har du god tid til å trykke inn clutchen å styre deg inn igjen.

Lenke til kommentar
Understyring kan like gjerne skje i 80-85 som i 60-65. Og en understyring er vanskeligere å rette opp enn en overstyring etter min erfaring. Når bilen begynner å overstyre, får du forvarsel i god tid, og når overstyringen er igang, har du god tid til å trykke inn clutchen å styre deg inn igjen.

Har du førerkort på bil?

Lenke til kommentar

Jeg har førerkort og trives "best" med uprovosert og plutselig overstyring. Har vært med på ulykker med begge deler.

 

Følelsen av å skli ukontrollert rett fram mot møtende bil som kommer i yttersving er ikke morsomt. Da er jeg mer komfortabel med at bakenden sklir ut i samme situasjon. Det har kanskje noe med kjørestilen ellers å gjøre, samt at jeg har kjørt mest med bakhjulstrekk og framprovosert logring med bakenden.

 

I en forhjulsdreven bil som overstyrer er det jo "bare" å styre imot og gi full gass. Bremser man er det kjørt uansett hjuldrift. Hvis man har "prøvd overstyring" før med en bakhjulsdrevet bil har man kanskje teknikken inne og vet mer eller mindre hva som må gjøres. Ingen brå bevegelser osv. Men såklart, hvis man ikke klarer å reagere raskt nok tar det bare et millisekund før bakhjulene tar igjen forhjulene. Pendeleffekten på glatt vei er skummel.. Da er det ikke mye man kan gjøre, bortsett fra å holde seg fast.

Lenke til kommentar
Understyring kan like gjerne skje i 80-85 som i 60-65. Og en understyring er vanskeligere å rette opp enn en overstyring etter min erfaring. Når bilen begynner å overstyre, får du forvarsel i god tid, og når overstyringen er igang, har du god tid til å trykke inn clutchen å styre deg inn igjen.

Har du førerkort på bil?

 

Ja, det har jeg. Har du?

Jeg har en vinter på egenhånd bak meg, og to vintre med øvelseskjøring. Så jeg har opplevd både overstyring og understyring.

 

Overstyringen er lett å bli kjent med, dra noen runder på en parkeringsplass, så blir man ikke redd når rompa kommer ut. Da henter man den inn på refleks når man senere får ufrivillig overstyring ute på veien.

Understyring derimot, da føler jeg meg hjelpeløs. Eneste man kan gjøre da er å trå inn clutchen og håpe på å få grep igjen.

 

Derfor setter jeg mine beste dekk forran.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Å tro at man klarer å hente inn en uforberedt sladd etter noen runder på en parkeringsplass er vel litt opitmistisk.

 

Men hvorfor syte så mye om vinter? En real sladd i stor fart på tørr asfalt er verre enn på en vintervei. Vet man ikke hva man gjør da så får man en gedigen kontra når hjulene igjen får feste på bar asfalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...