SteffenMA Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hei, Jeg lurer på det å legge inn telefonkabel eller da adsl til en et hus som ikke har noen form for tilkobling til telefonnettet. Blir det gravd en grøft som de legger kabelen i eller? Jeg har ikke peiling Og hvor mye vil sanne ting koste? Sann ca.. Håper dere forstår hvor jeg vil hen Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 trodde det ble lagt inn alltid i hus som ble bygget jeg.... Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Åh..beklager.. Dette er da en hytte Som skal bli et hus. Lenke til kommentar
Molay Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Her må du nok bestille fast telefon fra Telenor (analog eller ISDN). Evt kan du selv gjøre arbeidet ved å grave grøft og kjøpe inn kabel, for å deretter få en telemontør selskap til å koble på kabelen i nærmeste fordeler. Tror nok din beste bet er å bestille fast telefon fra Telenor og få dem til å utføre arbeidet (siden de har leveringsplikt på telefoni). Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Her må du nok bestille fast telefon fra Telenor (analog eller ISDN).Evt kan du selv gjøre arbeidet ved å grave grøft og kjøpe inn kabel, for å deretter få en telemontør selskap til å koble på kabelen i nærmeste fordeler. Tror nok din beste bet er å bestille fast telefon fra Telenor og få dem til å utføre arbeidet (siden de har leveringsplikt på telefoni). Ja ok, Da får jeg ta en tlf til telenor. Litt synd at satelitt bredbånd og mobilt bredbånd osv. fungerer dritt etter det jeg har hørt. Er vel tryggest og satse på kabel. Men kan jeg grave selv og legge kabel, eller er Telenor veldig strenge på dette? Regner med at de skal ha en pen sum for jobben. Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Når du bestiller den tjenesten du vil ha sier du bare ifra om at det ikke er ført frem kabel. Telenor betaler alt som må gjøres frem til første punkt. Entrepenørfirmaene har fullmakt på en viss sum. Om det blir større kostnader må det søkes om. Alt dette tar montøren/kundesenteret seg av. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Flott. Dette var gode nyheter. Da er jeg ihvertfall litt klokere. Tusen takk for god hjelp alle sammen Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Jobber selv i montørfirma, og vi legger frem til første punkt og setter opp kontakt, enten det gjelder telefon eller bredbånd. Om kabelen legges i grøft eller strekkes i luften kommer an på hvilke muligheter som er tilgjengelig, og dette gjelder bare til hus som er kommunalt registrert som helårsbolig. Hvis bygget ikke er det, må du kontakte Telenor å få prisoverslag på innstrekk. Selv om vi legger kabelen, er det kundens ansvar å besørge føringsvei, det vil si rør i bakken, åpen grøft eller nær nok stolpe. Hvis dette ikke er tilgjengelig, ville jeg sørget for å få boligen registrert som helårsbolig, for så å bestille telefon som Telenor er konsesjonspliktig til å levere. Montørfirma har bare fullmakt til å legge inn kabel inntil ett visst prisnivå, som ble senket fra 26000 kr til 7000 kr 16.november i år. Dette skal dekke montørens arbeidstid + materiellkostnader. Hvis prisoverslag overgår denne summen, vil ordren returneres Telenor, og deres planlegger vil gjøre nytt overslag og bestemme om arbeidet skal utføres. EDIT: Litt pynting på skriveleifer... Endret 21. oktober 2007 av JacEr Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hvilket av firmaene jobber du i JacEr? Jeg antar du er her i bergen du og. =) Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Jobber selv i montørfirma, og vi legger frem til første punkt og setter opp kontakt, enten det gjelder telefon eller bredbånd. Om kabelen legges i grøft eller strekkes i luften kommer an på hvilke muligheter som er tilgjengelig, og dette gjelder bare til hus som er kommunalt registrert som helårsbolig. Hvis bygget ikke er det, må du kontakte Telenor å få prisoverslag på innstrekk. Selv om vi legger kabelen, er det kundens ansvar å besørge føringsvei, det vil si rør i bakken, åpen grøft eller nær nok stolpe. Hvis dette ikke er tilgjengelig, ville jeg sørget for å få boligen registrert som helårsbolig, for så å bestille telefon som Telenor er konsesjonspliktig til å levere. Montørfirma har bare fullmakt til å legge inn kabel inntil ett visst prisnivå, som ble senket fra 26000 kr til 7000 kr 16.november i år. Dette skal dekke montørens arbeidstid + materiellkostnader. Hvis prisoverslag overgår denne summen, vil ordren returneres Telenor, og deres planlegger vil gjøre nytt overslag og bestemme om arbeidet skal utføres. EDIT: Litt pynting på skriveleifer... Du er genial! Takk!! Det er litt fint å vite åssen ting fungerer også. Var litt snedig det siste du sa der, ikke snedig skrevet men. Selve loven. Hvis arbeidet kommer over 7000.- så kan telenor bare stoppe hele greia? Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Ja, Telenor kan stoppe arbeidet hvis det kommer over 7000 kr, selv om jeg aldri kan huske at dette har skjedd. Grunnen til at ordren sendes tilbake til Telenor er at deres planlegger vil sørge for at det gjøres på biligst mulig måte, at montørbedrift ikke tar seg betalt for arbeid Telenor mener ikke er nødvendig. Om de skulle stoppe arbeidet helt, vil det bare være å bestille analog telefonlinje, som de er konsesjonspliktig til å levere til helårsboliger. Så kan du bestille ADSL på eksisterende telefonlinje. Hvis det ikke er snakk om en helårsbolig, kan ikke montørfirma legge inn innstrekk, uten godkjennelse fra telenor. Her vil telenor gi kunden en pris på hva innstrekket vil koste kunden, og kunden må betale alt selv. Til fritidsboliger er de ikke pliktig til å levere noe som helst linje uansett. En siste ting du bør sjekke er om bredbånd i ditt nærområde leveres gjennom telenettet eller kabelTVnettet, og hvilke prisforskjeller det er på leveransen av disse. Hvordan reglene er for innstrekk av koaksialkabel fremfor telekabel vet jeg ikke. EDIT: Hvilet firma jeg jobber for spiller ingen rolle, reglene skal være de samme for alle uansett. Firmaet jeg er i jobber for alle sammen, enten det er BKK, NGT, Telenor, Tele2 eller andre. Jeg har både positive og negative meninger om alle sammen, og hvis noen fra disse firmaene skulle lese mine personlige meninger på dette forumet, ønsker jeg ikke å få dette tilbake på meg i jobbsammenheng. Andre montører har gjerne andre meninger uansett. Mine meninger gjenspeiler heller ikke firmaet jeg jobber for sine meninger på noen som helst måte. Endret 24. oktober 2007 av JacEr Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Siktet til Eltel/Sønnico/Relacom. Selv jobber jeg i Eltel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå