Gå til innhold

Ta betalt for nettsider

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har drevet en del med å lage nettsider, mest for min egen del. I fjor fikk jeg en forespørsel fra et lokal idrettslag om jeg kunne lage en nettside til dem. Selv om det var en ganske omfattende nettside med mulighet for å legge inn/redigere nyheter, legge inn spillerprofiler, kampreferater med tilknytning til spillerprofilene, osv., tok jeg 2000 for siden (det var vel egentlig det meste de kunne tilby). Etterpå fikk jeg noen flere forespørsler, og tenkte at kanskje dette var noe jeg kunne drive med litt på si' (jeg er 16). Selv om det ikke er så veldig lønnsomt, så kan jeg i det minste drive med noe jeg liker å drive med.

Men poenget mitt; hva gjør jeg når jeg selger slike tjenester? Selv om det dreier seg om relativt små summer, hva gjør jeg med f.eks. moms, skatting, etc. etc.? Jeg er altså 16 år.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du har tenkt å holde på i lovlig forstand med dette vidare vil eg råde deg til å starte eit enkeltmannsforetak ("Bedrift"), og undersøke litt kva du må skatte på osv.

Men det betyr at jeg må være over 18 og at da faren min må skatte osv, eller?

Om da bare tar 2000 pr. nettside så er det fullt lovlig.. Men dette gjelder kun pr. oppdragsgiver. pr.år.

Ok, takk for opplysningen. Men går grensen nøyaktig på 2000, eller er 2500-3500 også mulig? Hva slags "lov" er det som sier dette?

:)

Lenke til kommentar
Du kan også drive skattefritt som privatpersom så lenge inntekten holder seg under 39 997nok pr. år. Da må du bestille frikor, merk at hvis du overstrider dette er det 50% skatt på alt over 39 997. Da lønner det seg ofte å melde fra og be om annet skattekort. Les mer hos skatteetaten: http://www.skatteetaten.no/

Men da må han være ansatt i en bedrift som kan skrive under på skattekortet.

Tror nokk det er best at du registrerer deg som enkeltmannsforetak i brreg.no (Brynøysundsregistrene)

(dette er gratis)

jeg er usikker på hvor gammel man må være, men det er også egne regler på salg og slike ting (du blir moms pliktig på varer/tjenester du selger)

Du kan ta kontakt med brreg og snakke med dem.

-Fredrik

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Sitter med samme problemstilling selv. Slik jeg nå har skjønt det etter å ha lest tråden, betyr det at jeg kan ta 2000 per side jeg lager for en bedrift/kunde uten å måtte skatte av det per år? Lager jo gjerne ikke en side mer enn en gang årlig uansett. Og på denne måten kan jeg levere en tjeneste og få betalt uten å tenke noe mer på det?

Og 2000x25 blir 50 000. Hvis jeg da har mer enn 25 kunder i året, må jeg da skatte av dette?

Jeg har ingen planer om å etablere noe bedrift av ulike grunner, men tenker på å ha det som en bi-inntekt siden jeg ikke får stipend i år. Jeg jobber muligens ved siden av, spørs om jeg får jobb der jeg pleier i juleferien eller ikke. Så det blir egentlig den eneste inntekten min.

Men hvordan kan staten bestemme hva som er 1 stk. arbeid per kunde? Hvis jeg lager en hjemmeside for en kunde, som inneholder 5 sider (1 index og 4 andre sider som info, kontakt osv...) Og ta betalt 500 per side da fks. Da vil jeg kunne tjene 2500 per kunde, eller?

Og til slutt, har noen noen linker til lovdata.no som gir noe konkret bevis på dette? For jeg har søkt selv, og rundt på forumet, og dette var den tråden jeg fant som passet best min problemstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...