Gå til innhold

Duppeditt til blokkering av mobilsignaler


sanyar

Anbefalte innlegg

I Aftenpostens A-magasin 12. oktober var det på "Vidunderlige nye verden"-siden helt i slutten av magasinet en kul duppeditt. Det var en sak som blokkerte mobilsignaler innen en ti meters radius. Dessverre presterte jeg å kaste magasinet, så nå finner jeg ikke igjen denne dingsen.

 

Noen som har magasinet og kan sjekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er ulovlig, er å jamme signalene rund om. Det er jo gode grunner for et forbud; dersom folk har lov til å gå rundt og blokkere fritt, vil man kunne blokke ut viktige samtaler som f.eks. gjelder liv og helse, eller viktige samtaler økonomisk sett.

 

Som utgangspunkt vil jeg tro at det er tillatt å kjøpe og eie en slik dings. Dette er en vanlig måte å regulere på. Et mer aktuelt spørsmål er om det er lov å selge, og om det er lov å bruke. Sistnevnte er neppe lov. Så vidt jeg har sett er det ingen i Norge som tilbyr jammere, så det kan jo bety at det ikke er lov å selge heller. Men rent praktisk er det bare å bestille dette fra Storbritannia.

 

PS: Ble litt revet med her så bær over med meg ...

 

 

 

Vi var ikke innom spørsmålet under jusstudiet, men jeg fant følgende bestemmelse i straffeloven, som kan tenkes å ramme tilfellet. Likevel er dette nok mer med tanke på mer omfattende virksomhet:

 

§ 151b. Den som ved å ødelegge, skade eller sette ut av virksomhet informasjonssamling eller anlegg for energiforsyning, kringkasting, elektronisk kommunikasjon eller samferdsel volder omfattende forstyrrelse i den offentlige forvaltning eller i samfunnslivet for øvrig, straffes med fengsel inntil 10 år.

 

Uaktsomme handlinger som nevnt i første ledd straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

 

Medvirkning straffes på samme måte.

 

 

 

En forseelse som dette kan også komme inn:

 

§ 352. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som ved Forfærdigelse, Brug, Opbevaring eller Behandling af Sprængstoffe, Skydevaaben, Maskiner, Dampkjedler, elektriske Ledninger eller lignende Gjenstande gjør sig skyldig i uforsigtig Adfærd, egnet til at volde Fare for andres Liv eller Helbred, eller som medvirker hertil. Består overtredelsen i å skyte skarpe skudd med skytevåpen eller i å avfyre, antenne eller på annen måte bruke en eksplosiv vare, kan fengsel inntil 1 år anvendes.

 

Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den, som volder Fare for Ildsvaade ved uforsigtig Omgang med Ild eller ildsfarlige Stoffe, eller som medvirker hertil, eller som overtræder de til Betryggelse mod Ildsvaade eller Sprængninger eller lignende ved Lov eller i Henhold til Lovgivne1 Bestemmelser.

 

 

 

§ 365. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som overtræder de Forskrifter, der her i Riget lovlig er givne til Betryggelse af Sundheden eller Sikkerheden i Fabriker, Gruber, paa Jernbaner eller Skibe, i Teatre, ved akrobatiske Øvelser eller lignende, i Gjæstgiverier eller paa andre Samlingssteder.

 

 

 

For øvrig utelukker jeg ikke at jamming kan kvalifisere som medvirkning til visse forbrytelser f.eks. mot liv og helbred.

 

 

 

Det jeg her har listet opp er bare mulige straffehjemler. Det er ikke 100% sikkert at jamming faller inn under én eller flere av disse. Men jeg er ganske sikker på at bruk av slike er straffbare!

 

Uansett er det neppe ulovlig å prate om jamming og utstyret. Det er evt. omsetning og bruk som antakelig er straffbart (bruken er forutsatt straffbart på dingz.no sine sider så de har jo sikkert fått vite om hjemmelen eller forhørt seg med en ekspert på området - synd de ikke linket hjemmelen).

Endret av sanyar
Lenke til kommentar
Ja. Men det er ikke lovelig og bruke... Så hva er vitsen med og diskutere dette her da! Og bestiller du en fra Storbritania så er det nok ganske stor sjangse for at du blir stoppet i TOLLEN, og når de ser hav det er så spørs det om du får den inn i landet uten tilatelse til det!

Hvorvidt det er "vits" i å diskutere det... har du kanskje en spesiell moralsk motforestilling mot dette ettersom du ser ut til å ha lite til overs for dette? Jeg synes det er et interessant tema, og det er en god nok grunn synes nå jeg.

 

Det kan tenkes at den blir stoppet i tollen. Men de tar stikkprøver; de åpner ikke absolutt alle pakkene som sendes over landegrensen. Da måtte de nok ha fått et litt høyere budsjett. Om de stanser den, så tror jeg egentlig ikke at de vil stanse den. Det er grenser for hvor mye de gidder å bry seg, selv om du kan ha uflaks og en svært pliktoppfyllende toller sjekker pakken din; primært ser de på mer alvorlige gjenstander slik som ulovlige håndvåpen, men i praksis er det vel primært for å sjekke om det er et forsøk på å omgå tollreglenes verdigrenser.

 

Om den mot formodning stanses (det er ikke klarlagt så vidt jeg kan se at det er ulovlig å kjøpe eller å eie en), så er det bare noen få hundre kroner. Den duppeditten er så kul at det er verdt risikoen.

 

Kom med hjemmelen som forbyr salg/kjøp/besittelse/bruk så er det greit nok :). Jeg er bare forbanna på de tamme folka som maser i mobiltelefonen hele bussturen både om morgenen og på hjemturen etter arbeid. Hadde vært så deilig å kunne skru på en sånn og slippe å høre om fjortissproblemene til ... vel... fjortisser.

Endret av sanyar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...