Gå til innhold

Orange Box - rekkefølge

xstian

Anbefalte innlegg

Ok, Orange Box er i hus, portal er gjennompløyd, og jeg sitter og hører på den låta nå, makan til genistrek det spillet der altså...

Og så har jeg fiflet rundt i tf2, men så er spørsmålet,

Hvilken rekkefølge bør de andre spilla gjennomføres for å få max utbytte av historien? Trenger jeg å gnage meg igjennom halflife 2 før jeg begynner med episodene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Holder med JFM på denne, gitt. Du bør også ta å spille gjennom Portal når du er ferdig med episode to, da denne inneholder litt informasjon om et selskap du får informasjon om på slutten av EP2.

Lenke til kommentar
Holder med JFM på denne, gitt. Du bør også ta å spille gjennom Portal når du er ferdig med episode to, da denne inneholder litt informasjon om et selskap du får informasjon om på slutten av EP2.

Hvordan selskap er det snakk om? Runda HL2 ep2 på fredag og jeg vet ikke helt hva du snakker om. Portal er jeg ikke ferdig med. Der er jeg på rømmen nå.

Kan du svare meg på pm?

Må si at jeg er sykt dårlig på å få med meg sånt...

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

JFM, det gjelder Aperture Science, firmaet som eide/eier Borealis.

Aperture Science er et firma som konkurrerer/konkurrerte med Black Mesa innen nogenlunde samme felt, og i Portal er du "forsøkskanin" for dem, mer eller mindre. På slutten av Episode Two ser man jo isbryteren Borealis som er et forskningsskip eid av Aperture Science som man trodde for lengt var forsvunnet. Borealis har noe ombord som vi ikke får vite hva er, men det er en viss sannsynlighet for at det er en portal gun...

Lenke til kommentar
Du bør spille Half-life (snakker om det første HL) først. Da får du mere tak på hva det handdler om. Så bør du spille HL2>HL2 ep1>HL2 ep2.

Med andre ord: Start med starten

Det er vel ikke noen sånn overhengende fare for at jeg får spilt eneren på xboxen antagelig?

Fins det noe sted som oppsummerer historien så langt?

Lenke til kommentar
Du bør spille Half-life (snakker om det første HL) først. Da får du mere tak på hva det handdler om. Så bør du spille HL2>HL2 ep1>HL2 ep2.

Med andre ord: Start med starten

Det er vel ikke noen sånn overhengende fare for at jeg får spilt eneren på xboxen antagelig?

Fins det noe sted som oppsummerer historien så langt?

Her er oppsumeringen:

Half Life

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Gordon Freeman havner midt opp i en ulykke som skaper en rifte (Resonance Cascade) mellom jorden og dimensjonen Xen. I kampen for å nå overflaten, møter Freeman komandosoldater som skal skjule at det hele har skjedd.

G-man overvåker Freeman og hjelper han på veg. Til slutt blir Freeman ansatt av G-man. etter at Gordon beseiret Nihilanth i Xen. G-man setter da Freeman i dvale.

Half Life 2

Gordon blir vekt opp igjen rundt 10 år etter hendelsen i New Mexico (Black Mesa). Han ankommer toget inn til City 17 som nå driftes av administratoren av Black Mesa, Dr. Breen. Her møter han gjengen fra tidligere, deriblant Alyx Vance. Hun hjelper Gordon i forsøket på å stoppe The Combine og starte en opprør blant folket.

Dr. Breen stoppes i det han skal stikke til The Combine sin hjemplanet i det fusjonsreaktoren i Citedel-en eksploderer. Tiden stoppes og G-man viser seg. Gordon og Alyx settes i en tidsklemme for videre vurdering.

Half Life 2: Episode 1

Kort tid etter hendelsen i HL2 bryter rasen Vortigaunts inn og henter tilbake Alyx og Freeman. G-man merker dette, men blir stoppet av Vortigaunts før han kan gjøre noe.

Det Vortigaunts ønsker å bruke Freeman til er å redde folket i City 17 før reaktoren i Citadel-en eksploderer. Alyx får tak i informasjon om The Combine som kan hjelpe rebellene, og stikker i lag med Freeman på toget ut av byen i siste liten. Eksplosjonen når toget og her stopper det... Like før eksplosjonen sender The Combine beskjed til hjemverdenen om at jorden har falt.

Half Life 2: Episode 2

Informasjonen Alyx har med seg må nå rebellene med Dr. Kleiner og Eli Vance i spissen. De befinner seg i en hemmelig base i White Forrest. På veien møter Alyx og Gordon nye utfordringer, blant annet en ny fiende kalt Hunter. Alyx og Gordon Freeman må forte seg med The Combine i hælene, for å få skutt opp en rakett som stenger superportalen. Når den stenges kan ikke The Combine få forsterkninger fra sin hjemverden. Og da starte nok en "The Seven Hour War".

Hentet fra denne tråden.

Lenke til kommentar
JFM, det gjelder Aperture Science, firmaet som eide/eier Borealis.

Aperture Science er et firma som konkurrerer/konkurrerte med Black Mesa innen nogenlunde samme felt, og i Portal er du "forsøkskanin" for dem, mer eller mindre. På slutten av Episode Two ser man jo isbryteren Borealis som er et forskningsskip eid av Aperture Science som man trodde for lengt var forsvunnet. Borealis har noe ombord som vi ikke får vite hva er, men det er en viss sannsynlighet for at det er en portal gun...

Hmm.. Husker at det var et brett som ble kuttet fra HL2 som skulle være ombord en isbryter hvis jeg husker riktig. Kanskje det var den ?

Lenke til kommentar

får jeg lov til å gå litt OT? så jeg slipper å lage eget topic for det.

har spilt portal en liten stund, har kommet til kapitell 11 trur jeg, datamaskinen som snakker har akkurat prøvd å drepe meg, og jeg har hoppet opp der det er noen store tanker, noen som forstår hvor jeg er? hvordan kommer jeg meg videre?!

Lenke til kommentar

Det er mer viktig å hvite historien i Half-Life 2 når du begynner episodene enn det er å vite historien fra Half-life før du begynner med Half-Life 2. Half-life historien er mer avsluttende enn Half-Life 2 historien.

Med det mener jeg at i Half-Life 2 starter du på en måte pånytt, og det som har skjed i Black Mesa nevnes ikke så mye at det er noe spesielt du går glipp av.

Men jeg anbefaler å spillet gjennom Half-Life 2 først før du starter med episodene, da får du maks utnyttelse av Ep1 og Ep2.

Lenke til kommentar

enig hvis ikke blir det bare grøt, spillt alle Half Life spillene og historien er unik. Den som få rmeg til og henge med og forsette fra start til slutt. Faktis på pc half life det eneste spillet jeg har runnet før jeg gikk lei. Å spillet bare fanger meg. Så start fra starten og spill til slutten i orange boxen.

Lenke til kommentar
Ok, Orange Box er i hus, portal er gjennompløyd, og jeg sitter og hører på den låta nå, makan til genistrek det spillet der altså...

Hvilken rekkefølge bør de andre spilla gjennomføres for å få max utbytte av historien? Trenger jeg å gnage meg igjennom halflife 2 før jeg begynner med episodene?

Det sier seg vel selv hva som er den beste rekkefølgen? Uansett, det må da være Half Life (ikke sikker om denne er nødvendig, lurer på det selv) - Half Life 2 - Hl2ep1 - HL2ep2...

Lenke til kommentar

Half Life er jo et av de beste spillene i historien.. så det er jo en fordel å ha fått med seg den delen av historien og.. Men lurer mer på om jeg hadde giddet spille et spill som er så gammelt idag.. Hadde nok ødelagt litt den magien eg opplevde da det kom.. Skal nå endelig få rundet Half Life 2 (Ble aldri ferdig på xbox) og er spent på Ep1 og 2.. Vidunderlig!

Lenke til kommentar

Det sier seg vel selv hva som er den beste rekkefølgen? Uansett, det må da være Half Life (ikke sikker om denne er nødvendig, lurer på det selv) - Half Life 2 - Hl2ep1 - HL2ep2...

Nja, det er ikke helt åpenlyst, At det heter episode 1 kan antyde at det er en prequel eller noe, trodde jeg kanskje.

Men nå skal jeg iaffal sette igang med HL2!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...