Gå til innhold

Har relgion skyld i GO og fremtidige WW3?

Anbefalte innlegg

Har relgion skylda i en fremtidig verdenskrig og Global Oppvarming?

Mitt "bevis":

Relgion hjernevasker og undertrykker folk og gir folket en grunn til å gå til krig mot en annen nasjon. Under middelalderen førte relgion til utallelige kriger og alt annet grusomt jeg kan komme på, eller helvette som jeg vil kalle det. Krig fører til økning av teknologi i landet. Teknologi fører til sterkere og mer ødeleggende våpen, og som vi har sett det siste århundre... atombomben....

Krig i stor skala + atombombe = verdens undergand

Siden relgion har fått europa i krig en lang tid, har hatet bygget seg opp mellom flere nasjoner, f.eks 19 århundre, frankrike og tyskland. De to nasjonene's hat øker og i starten av det 20 århundre, starter den første verdenskrigen, som fører til andre verdenskrig som igjen vil føre til den tredje.

Ang. GO. Når teknologien øker, øker folks muligheter til å ha det bedre og få det enklere i hjemmet. Øk av hvitevarer og alle andre farger du kommer på pluss ordet "vare" fører til industriell økning. Industriell økning fører deretter til utslipp av klimagasser og det igjen fører til global oppvarming og oppvarming av jorden.

Så på en måte er dette et "bevis" på at relgion har skylden for verdenskrigene som har vært og vil komme, pluss den Globale Oppvarmingen.

Hva mener du om det?

Er du enig eller er du imot?

Endret av Articfare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er reineste sprøyt.

Det er riktig at krig fører til mer teknologi, men bare på den militære fronten og andre deler av infrastrukturen som hjelper til i en krig. Under krig vil et land fokusere på krigen, og alt som ikke gagner krigføringen (spesielt i kriger på skala med verdenskrigene) vil få andreprioritet. Videre følger det enorme ødeleggelser av krigføring. Jeg ser ikke hvordan du kan mene at et land tjener på krig.

Videre skylder du verdenskrigene på religion, og de hadde ikke noe med religion å gjøre.

Videre, igjen, har du skapt et fantastisk ustøtt argument for at religion har skyld i global oppvarming.

Dette er den verste anti-religiøse mølja jeg har sett på lang tid.

Når det gjelder en hypotetisk 3.verdenskrig forblir den hypotetisk, og den kommer sikkert, om den vil eie rom, til å være forårsaket av storpolitiske interesser i konflikt, slik de to første var.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Dette er reineste sprøyt.

Det er riktig at krig fører til mer teknologi, men bare på den militære fronten og andre deler av infrastrukturen som hjelper til i en krig. Under krig vil et land fokusere på krigen, og alt som ikke gagner krigføringen (spesielt i kriger på skala med verdenskrigene) vil få andreprioritet. Videre følger det enorme ødeleggelser av krigføring. Jeg ser ikke hvordan du kan mene at et land tjener på krig.

Videre skylder du verdenskrigene på religion, og de hadde ikke noe med religion å gjøre.

Videre, igjen, har du skapt et fantastisk ustøtt argument for at religion har skyld i global oppvarming.

Dette er den verste anti-religiøse mølja jeg har sett på lang tid.

Når det gjelder en hypotetisk 3.verdenskrig forblir den hypotetisk, og den kommer sikkert, om den vil eie rom, til å være forårsaket av storpolitiske interesser i konflikt, slik de to første var.

Som sagt fører krig til mer teknologi på militøre fronten, som du sier, men det blir også brukt av private. Bærbare telefoner, data og andre ting ble laget i første omgang av militæret til militært bruk, for å gi et eksempel. Men det har ettervært blitt mulig for private å bruke det.

Som sagt har relgion ført til mange unødvendige kriger, noe som igjeen har ført til mer teknologi og mer hat mellom nasjoner. Det ottomanske riket ble med i første verdenskrig, grunnet hellig krig eller no.

Og som sagt en tredje gang, har relgion skylden for global oppvarmingen grunnet øk av teknologi og "farge"-varer. Også all unødvendig dritt man produserer her i verden xD..... 80% av det som er på markedet om 5 år, er fortsatt ikke oppfunnet.

Lenke til kommentar

Religion forårsaker ikke ny teknologi, snarere tvert i mot.

Telefonen ble ikke oppfunnet for bruk i krig. Såvidt jeg vet ble ikke bærbare telefoner det heller.

Datamaskiner ble heller ikke oppfunnet for bruk i krig.

Religion forårsaker ikke global oppvarming.

Du feiler på samtlige punkter.

Lenke til kommentar

Religion forårsaker ikke ny teknologi, snarere tvert i mot.

-Ja hvis man snakker om "moderne religion" så kan jeg si meg enig i at den er en bremsekloss for utvikling, vitenskap og teknologi, men ikke glem de gamle Egypterene som var flere tusen år forut sin tid mht. teknologi og vitenskap.

Telefonen ble ikke oppfunnet for bruk i krig. Såvidt jeg vet ble ikke bærbare telefoner det heller.

-Hva med GSM, GPS, GPRS :hmm:

Prototypen av det vi i dag kaller en datamarskin:

http://youtube.com/watch?v=hWXGdmj-pUQ

-så krig påvirker ikke GO?

-Er ikke enig i alt han skriver, men han feiler jo absolutt ikke på alt

Lenke til kommentar

Hva med dem?

Den videon ser ikke ut til å ha noe med det du sier å gjøre. Er du sikker på at det er rett link?

Uansett, utviklingen av datamaskinen begynte lenge før både første og andre verdenskrig, men det er riktig at noe av utviklingen fant sted i forbindelse med kodeknekking under 2.verdenskrig. Men med de utrolige skadene krigen påførte, er det vanskelig å se for seg at verden tjente på krigen i sum. Det blir bare for dumt.

-så krig påvirker ikke GO

1. Pek på en krig i nyere tid som har vært direkte forårsaket av global oppvarming.

2. Vis hvordan kriger påvirker global oppvarming.

Det er jammen ikke langt i fra.

Lenke til kommentar

Hva med dem?

-Teknologien ble utviklet i forbindelse med krigføring.

glem heller ikke atom kraftverk!

Den videon ser ikke ut til å ha noe med det du sier å gjøre. Er du sikker på at det er rett link?

-skal være rett denne, dette er en forhistorisk PC laget av IBM for at nazistene skulle holde styr på hvem som skulle gasses, jobbe, hvem som var joder, homser etc.

Uansett, utviklingen av datamaskinen begynte lenge før både første og andre verdenskrig, men det er riktig at noe av utviklingen fant sted i forbindelse med kodeknekking under 2.verdenskrig. Men med de utrolige skadene krigen påførte, er det vanskelig å se for seg at verden tjente på krigen i sum. Det blir bare for dumt.

- Påstår ikke at dette er historiens første PC, men at denne saken ble skreddersydd av IBM for å effektivisere nazistene.

Tjente på hva da?,

Hva blir for dumt?,

ingen antydet at verden er tjent på hverken religion eller krig?

-så krig påvirker ikke GO

1. Pek på en krig i nyere tid som har vært direkte forårsaket av global oppvarming.

2. Vis hvordan kriger påvirker global oppvarming.

Er det virkelig nødvendig?

Alt er med på å skape GO. Friksjon fra dekkene dine som ruller mot asfalten, friksjon mellom hud når man har sex, kirkebrann :innocent: , engangsgrill, peiskos, landbruksmarskiner, transport på land, i vann og i luft etc.

Da er det vell ikke vanskelig å tenke seg til at raketter, bomber, marine båter, stritsvogner, brennende byggninger etc. påvirker GO.

Det er jammen ikke langt i fra.

...ok, kan du peke på et konkret punkt til Articfare og dokumentere at den er 100% feil?

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk Articfare som skal underbygge påstandene sine, da, ikke vi som skal tilbakevise dem.

PS:

Har opptettelsen av selvstendige stater skylda i en fremtidig verdenskrig og Global Oppvarming?

Mitt bevis:

Staten hjernevasker og undertrykker folk og gir folket en grunn til å gå til krig mot en annen nasjon. Under middelalderen førte statens styring til utallelige kriger og alt annet grusomt jeg kan komme på, eller helvette som jeg vil kalle det. Krig fører til økning av teknologi i landet. Teknologi fører til sterkere og mer ødeleggende våpen, og som vi har sett det siste århundre... atombomben....

Krig i stor skala + atombombe = verdens undergand

Siden statene har fått europa i krig en lang tid, har hatet bygget seg opp mellom flere nasjoner, f.eks 19 århundre, frankrike og tyskland. De to nasjonene's hat øker og i starten av det 20 århundre, starter den første verdenskrigen, som fører til andre verdenskrig som igjen vil føre til den tredje.

Ang. GO. Når teknologien øker, øker folks muligheter til å ha det bedre og få det enklere i hjemmet. Øk av hvitevarer og alle andre farger du kommer på pluss ordet "vare" fører til industriell økning. Industriell økning fører deretter til utslipp av klimagasser og det igjen fører til global oppvarming og oppvarming av jorden.

Så på en måte er dette et bevis på at dannelsen av selvstendige stater har skylden for verdenskrigene som har vært og vil komme, pluss den Globale Oppvarmingen.

Hva mener du om det?

Lenke til kommentar
-Teknologien ble utviklet i forbindelse med krigføring.

glem heller ikke atom kraftverk!

Kilder?

-skal være rett denne, dette er en forhistorisk PC laget av IBM for at nazistene skulle holde styr på hvem som skulle gasses, jobbe, hvem som var joder, homser etc.

Slike telle- og tabuleringsmaskiner ble funnet opp på 1880-tallet og først brukt i en amerikansk folketelling rundt 1890.

- Påstår ikke at dette er historiens første PC, men at denne saken ble skreddersydd av IBM for å effektivisere nazistene.

Det tror jeg ikke. En av grunnleggerne av IBM oppfant disse maskinene, og de ble brukt og solgt lenge før nazistene kom til makten.

Hva blir for dumt?,

ingen antydet at verden er tjent på hverken religion eller krig?

Det gjorde du.

Er det virkelig nødvendig?

Alt er med på å skape GO. Friksjon fra dekkene dine som ruller mot asfalten, friksjon mellom hud når man har sex, kirkebrann :innocent: , engangsgrill, peiskos, landbruksmarskiner, transport på land, i vann og i luft etc.

Tull.

...ok, kan du peke på et konkret punkt til Articfare og dokumentere at den er 100% feil?

Det har jeg, men uansett, det er hans jobb å underbygge.

Lenke til kommentar

Me sjøl:

Vi får gjøre dette kort

GPS:

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

Atombombe ble fremstilt under ww2

Atomkraftverk ble framstilt etter ww2:

http://no.wikipedia.org/wiki/Atomkraftverk

"Slike telle- og tabuleringsmaskiner ble funnet opp på 1880-tallet og først brukt i en amerikansk folketelling rundt 1890."

-Joda, de gamle Egypterene hadde også tellemarskiner for flere tusen år siden, men hva har det med IBMs database som ble brukt under ww2 å gjøre?

Ser ikke helt hvor du vil...blir liksom samme som at jeg sier at bilen er basert på et dampdrevt kjøretøy fra 1700-tallet, så sier du NEI, hjulet ble oppfunnet i steinaldertiden...

-Se om du finner en identisk marskin som er gamlere enn den fra ww2!

- Vennligst per ut det sitatet du har misforstått mht. at jeg angivelig har påstått at verden er tjent med religion og krig!

...skal si meg enig i at det er hans "jobb" å underbygge det, men så lenge man argumenterer i mot bør også dette underbygges dersom noen etterlyser det...ellers så kan det fort oppfattes usaklig!

Global oppvarming er betegnelsen på økningen av den globale gjennomsnittstemperaturen som vi for tiden opplever. Denne oppvarmingen har med variabel hastighet pågått i så langt omlag hundre år. De fleste, ikke bare forskere, mener at dette er ett av utslagene av den menneskeskapte drivhuseffekten, der stadig økende utslipp av klimagasser som CO2 har gjort at mindre av varmen fra jorden unnslipper atmosfæren.

-dersom man produserer varme og mindre enn 100% av den varmen går ut i atmosfæren, vil den igjenværende delen av denne varmen være med på å skape/forsterke GO.

DVS: alt som produserer varme og gasser som gir drivhuseffekt vil være med på å skape/forsterke GO!

Om du virkelig er uenig i dette så forklar gjerne hva du mener istede for å blånekte så krampa tar deg...

Prøv å være litt mere presis enn å bare si: tull, kilder, det gjorde du, etc.

Kom gjerne med kilder selv!

takk!

Lenke til kommentar

Mange av dine eksempler med varme er del av det naturlige kretsløpet, og tilfører ingen ny varme. Global oppvarming skjer på grunn av en økning av drivhuseffekten.

Angående tellemaskiner, så kan jeg ikke vise til en identisk en, men en bil fra i fjor er ikke identisk med en i fjor heller. Mitt poeng er at denne maskinen høyst sannsynlig var en naturlig utvikling av ganske like, tidligere modeller. Ditt poeng var jo at datamaskiner ble oppfunnet pga. 2.verdenskrig, og om du mener det er dette et dårlig eksempel, siden IBM hadde laget slike maskiner lenge før 2.verdenskrig, og ingenting tyder på at krigen førte til at de gjorde noe stort gjennombrudd de ikke ellers ville gjort på den fronten.

Og igjen, tesen til trådstarter er jo at religion forårsaker krig, krig forårsaker mer teknologi (derav kommentaren om at samfunnet tjener på krig), og mer teknologi forårsaker økt drivhuseffekt som forårsaker global oppvarming. Det virket som du støttet dette.

Lenke til kommentar
Mange av dine eksempler med varme er del av det naturlige kretsløpet, og tilfører ingen ny varme. Global oppvarming skjer på grunn av en økning av drivhuseffekten.

-Ja jeg snakker om et totalbilde på hva som påvirker GO

drivhuseffekt kombinert med varme, men et par dusin tanks som spyr ut diselrøyk burde vell ikke være en del av naturens kretsløp.

Angående tellemaskiner, så kan jeg ikke vise til en identisk en, men en bil fra i fjor er ikke identisk med en i fjor heller. Mitt poeng er at denne maskinen høyst sannsynlig var en naturlig utvikling av ganske like, tidligere modeller. Ditt poeng var jo at datamaskiner ble oppfunnet pga. 2.verdenskrig, og om du mener det er dette et dårlig eksempel, siden IBM hadde laget slike maskiner lenge før 2.verdenskrig, og ingenting tyder på at krigen førte til at de gjorde noe stort gjennombrudd de ikke ellers ville gjort på den fronten.

-Nix, jeg mener ikke at datamarskinen ble oppfunnet under ww2, men at denne aktuelle IBM marskinen ble designet for krigføring.

Og igjen, tesen til trådstarter er jo at religion forårsaker krig, krig forårsaker mer teknologi (derav kommentaren om at samfunnet tjener på krig), og mer teknologi forårsaker økt drivhuseffekt som forårsaker global oppvarming. Det virket som du støttet dette.

Egentlig ikke, man trenger ikke å få det noe bedre med teknologi...

Drar ikke til "syden" for å få tilgang til tenkologi, drar dit for å unnslippe teknologi, slappe av og nyte livet...

men for all det, det er jo gøy med 50" LCD og PS3:)

regnestykker: religion -> krig-> GO er vell litt billig, men jeg forstår hva han mener.

eller det var kanskje dette han sa: Krig i stor skala + atombombe = verdens undergand

Totalt sett så er jeg sikkert mere enig med deg enn med han, men grunnen til at jeg tar for meg deg var denne settningen: Du feiler på samtlige punkter.

Selv om man er uenig i mange punkt så feiler jo han absolutt ikke på alt.

syntes denne settningen var noe hard og usaklig.

virket som du var mere ivrig på å slakte han enn å ytre dine meninger.

Lenke til kommentar
Kan du finne et eneste punkt som er helt korrekt?

Fakta:

-Teknologi fører til sterkere og mer ødeleggende våpen, og som vi har sett det siste århundre... atombomben....

-Krig i stor skala + atombombe = verdens undergand

-Øk av hvitevarer og alle andre farger du kommer på pluss ordet "vare" fører til industriell økning

-Industriell økning fører deretter til utslipp av klimagasser og det igjen fører til global oppvarming og oppvarming av jorden.

Lenke til kommentar

Fakta:

-Teknologi fører til sterkere og mer ødeleggende våpen, og som vi har sett det siste århundre... atombomben....

-Øk av hvitevarer og alle andre farger du kommer på pluss ordet "vare" fører til industriell økning

-Industriell økning fører deretter til utslipp av klimagasser og det igjen fører til global oppvarming og oppvarming av jorden.

Men tesen er jo at religion har forårsaket alt dette. Hvor i all verden er den underbygd?

(For å klargjøre: når jeg sier "du feiler på samtlige punkter", så mener på alle punkter du forsøker å bevise. Det betyr ikke at det ikke kan snike seg inn fakta i alle de dårlige argumentene.)

Lenke til kommentar

Fakta:

Men tesen er jo at religion har forårsaket alt dette. Hvor i all verden er den underbygd?

(For å klargjøre: når jeg sier "du feiler på samtlige punkter", så mener på alle punkter du forsøker å bevise. Det betyr ikke at det ikke kan snike seg inn fakta i alle de dårlige argumentene.)

Nja, synes han er noe upresis...

Først sier han

"Mitt bevis:"

Så sier han:

"Så på en måte er dette et bevis på at relgion har skylden for verdenskrigene som har vært og vil komme, pluss den Globale Oppvarmingen."

feiler på alle punkt for å bevise at religion har skylden for all GO -Ja det er helt umulig siden naturen selv skaper/forsterker GO

Feiler på alle punkt generelt, nei de sitatene jeg plukket ut er fakta.

Lenke til kommentar

Jeg ser selv at jeg har feilet på noen punkter, f.eks at relgion er den eneste grunnen til øk av teknologi. Selvfølgelig var Egypterne før sin tid og ble ikke styrt av en undertrykkende relgion, men det blir feil å si at relgion IKKE har skylden i økning av teknologi. Krig fører til økning av teknologi og ikke si til meg at militær teknologi ikke er i slekt med den sivile teknologien. Det blir helt feil.

Inrømmer at "bevis" ikke er det beste ordet å bruke i den sammenhengen.

Til Me sjøl: Fortell grunnen til at det du sikter mot ikke er riktig, og si hvorfor det ikke har sammenheng med det og det temaet.

Lenke til kommentar

OK. En gang til, enda mer nøye.

Har relgion skylda i en fremtidig verdenskrig og Global Oppvarming?

Mitt bevis:

Relgion hjernevasker og undertrykker folk og gir folket en grunn til å gå til krig mot en annen nasjon.

For det første hjernevasker ikke religion folk i seg selv. Det er noen religiøse som forsøker å hjernevaske andre, men det er mange som ikke gjør det. Det finnes noen religioner jeg vil driste meg til å si at ikke hjernevasker noen (f.eks. Buddhisme). Så allerede i starten bommer du, fordi du forsøker å skyte ned all religion, når det du sier ikke passer på all religion i det hele tatt.

Under middelalderen førte relgion til utallelige kriger og alt annet grusomt jeg kan komme på, eller helvette som jeg vil kalle det.

Det er sant at det var krig under middelalderen som i stor grad hadde med religion å gjøre. Men har du noen moderne eksempler? På denne tiden fantes ikke teknologien vi i dag har, og verken i skala eller kvalitet hadde man noen mulighet til å utløse globale klimaendringer.

Krig fører til økning av teknologi i landet.

Kan du vise til noen kriger som har ført til at vi i sum har mer teknologi? Altså, ikke at det har blitt utviklet teknologi i krigsøyesmed, men at en krig direkte har ført til så mange framskritt at det er rimelig å tro at verdens teknologinivå ville vært betydelig lavere uten krigen.

Ellers er dette en dårlig underbygd påstand.

Teknologi fører til sterkere og mer ødeleggende våpen, og som vi har sett det siste århundre... atombomben....

Det er sant, men hva har det med religion å gjøre? Pur religiøse kriger* har ikke eid rom i de siste hundre årene. Dessuten bygde mange teknologiske framskritt, f.eks. atomkraft (som også kan brukes destruktivt) på et vitenskapelig samarbeid som man antagelig ikke ville sett i en krigssituasjon.

Krig i stor skala + atombombe = verdens undergang

Det er sant. Men har det noe med religion å gjøre?

Siden religion har fått europa i krig en lang tid...

Hva med de siste 100-200 årene?

...Har hatet bygget seg opp mellom flere nasjoner, f.eks 19 århundre, frankrike og tyskland.

Kan du vise til noen kilder og generelt underbygge denne påstanden om at det var religion som lå bak konfliktene mellom Tyskland og Frankrike?

De to nasjonene's hat øker og i starten av det 20 århundre, starter den første verdenskrigen, som fører til andre verdenskrig som igjen vil føre til den tredje.

Det var nå ikke bare Frankrike og Tysklands følelser mot hverandre som sto bak verken første eller andre verdenskrig, og det er heller ingenting som tyder på at de vil komme til å utløse en tredje. Faktisk har landene ganske gode forbindelser nå, etter det jeg kan forstå.

Koblingen til religion falt av for lenge siden.

Så på en måte er dette et bevis på at religion har skylden for verdenskrigene som har vært og vil komme, pluss den Globale Oppvarmingen.

Hva mener du om det?

Er du enig eller er du imot?

Egentlig er ikke dette et bevis for noenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...