Gå til innhold

Har noen et tips om et godt musikkproduksjonsprogram?

STKP

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her i dette forumet, så jeg spør et spørsmål det mulig finnes et svar på allerede i dette forumet!

Jeg er en kar som driver mye med filmproduksjon, og da også musikk. Jeg synger selv, og er glad i å lage musikk når sjansen byr seg. For litt siden laget jeg film på skolen, og i den anledning var i jeg studio og spillte inn noen DDE låter på engelsk... (Filmen skulle bryte opphavsrett, så følte at DDE var tingen til det prosjektet... hehe) Når jeg var i studio, ble det brukt Cubase! Det var et helheftig program! Dødsfett!

På skolen (medialinje) har vi hver vår bærebare MAC. Her ligger Garageband innstallert, og den hadde også en del av funksjonene Cubase hadde. Bla. en midi-editor som var direkte genial. Jeg har lenge hatt lyst på et skikkelig musikkprogram her i heimen, men har aldri fått tid til å spekulere i hva jeg vil ha.

Magix har produkter jeg normalt er fornøyd med. På Spaceworld Megastore i Storgata, har de et program som heter Magix Music Maker Deluxe 11. Det er det også medfølgende midi-keyboard, noe jeg også ønsker! Det koster ikke allverdens! Nå har også verson 12 kommet, men tror ikke denne finnes i norske butikker ennå.

Finnes det noen flere programmer ute i verden, helst i Norge ;) , som kan være aktuelle til musikkinspilling? Midi-keyboard og editor er såklart vitkige effekter. Hvor mye koster egentlig et midi-keyboard?

Jeg håper at jeg har klart å skrible ned noen ord som kanskje noen også har et svar på! Jeg er veldig lysten på å ha et slikt program. Ikke bare er det gøy, men kanskje jeg også endelig kan lære meg å spille skikkelig piano :cool:

Ellers får dere ha en god helg!

Hilsen Magne!

www.stkp.net

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

magix ville jeg holdt meg unna, det er leketøy, alla ejay...

det virker som du hadde kommet langt med Cubase, veldig bra MIDI muligheter.

Midi-keys kan du få til en 1000 lapp. (m-audio)

Lenke til kommentar

Et hvilket som helst keyboard med midi-utgang funker, men vanlige midi-kontrollere begynner på rundt 1000lappen ja.

Til ren produksjon fra scratch ville jeg vurdert Reason. Ekstremt arsenale av samples som følger med, som kan kjøpes, og lastes ned. Kan ikke ta opp audio, men bare MIDI. Topp til backingtrack produksjon osv. Så importerer du bare til Cubase, og legger på f.eks vokal eller gitar, og legger siste hånd på verket. Savner audio-opptak i Reason, men ellers er det knall til produksjon.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for innlegg!

Jeg fikk lasta ned en demoversjon av programmet, og har nå sittet å lekt meg litt med Reason. Vel, jeg falt ikke helt for det. Kanskje har jeg en dårlig PC, men programmet kjørte sakte og dårlig. Jeg fikk heller ikke opp vinduet på full skjem. Bakdelen som ble nevn, er jo at ekte instrumenter ikke kan spilles inn... Ellers savner jeg en funksjon som gjøre at tastaturet også kan fungere som piano... Sånn er det hvertfall på Garageband på MACen min på skolen. Greit nok, lydene som jeg fikk til var gode.

Jeg har sett litt rundt på nett, og jeg får et bra midi-keyboard til 850 på bla. Immerslund musikk. Det er ikke så ille. Vi får se i hvor stor grad jeg trenger et slikt program, men ønsket er veldig stort. Aller først må jeg finne noe som passer til meg og min PC! Der er rart, for systemkravene til Reason går fint på min data, men det kjørte dårlig alikevel...

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor "pianist" du er, men sånne rimelige midikeyboards er ofte ganske vonde å spille på. Et alternativ er å sjekke om du kan få kjøpt en gammel synth rimelig. Yamaha DX7 har for eksempel et klaviatur av en helt annen kvalitet, men det gjelder da å få tak i en hel en til en grei pris.

Den tar mye større plass også, så det må du ha..

Jeg har et EMU Xboard også, det tar ikke mye plass på pulten, og har et greit klaviatur. Ikke så mange taster, men de er gode å spille på.

Uansett bør du prøvespille klaviaturet før du kjøper det. Noen av de som tilbys er leketøy, og knapt nok brukbare.

Lenke til kommentar
Vel, jeg falt ikke helt for det. Kanskje har jeg en dårlig PC, men programmet kjørte sakte og dårlig. Jeg fikk heller ikke opp vinduet på full skjem.

Rett over scrollbaren er det to små knapper. Trykker du på den øverste av de vil programmet deles i to skjermer, og du kan maksimere sequenser-vinduet. Rack-vinduet kan du også maksimere, men da bare i høyden.

Hvilken versjon var det du prøvde? v3.0 hadde utrolig tregt GUI, men v4.0 kjører som en drøm på min gamle PC.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det finnes programmer som lar deg bruke tastaturet som et midi-keyboard, men dette er en ABSOLUTT NØDLØSNING! Jeg har testa det, og det er for det første mye lettere å spille med et vanlig keyboard, for det andre finnes det jo selvfølgelig ingen touch-sensitivitet.

Men om du vil prøve så laster du ned følgende(kun for windows):

Midi Yoke

Denne kjører utgangen fra virtuelle midiporter inn på inngangene igjen.

Bome's Mouse Keyboard

Et program som sender tastetrykk og museklikk inn på en valgt midiport

Så setter du opp dette i f.eks Reason som har full støtte for Bome keyboardet. Det er faktisk lista som en produsent (i alle fall i v4)

Du vet og at du kan "tegne" notene i Reason? Først lager du et spor, tegn med blyanten i tidslinja. Deretter velger du sporet, og trykker ctrl-e. Tegn ivei :)

Lenke til kommentar

Strålende at man kan tegne noter! Det er helt suverent! Jeg bruker allerede en del Guitar Pro 5 hvor jeg skriver noter.

Jeg har et keyboard stående i stua, og det har faktisk midi-utgang! Da slipper jeg å tulle noe volsomt med innkjøp av keybord med det første. Jeg er ingen volsom pianist ennå, men jeg tror at et slikt program kan få meg til å utvikle meg med spillingen. Det er hvertfall målet, for jeg har lyst til å kunne beherske et piano :)

Nå skal jeg først og fremst prøve ut dette tastatur keyboardet... Rydda litt på dataen i går, så får håpe at den ikke jobber like tregt i dag. Syns det er rart, for jeg har lite innstallert på maskina. Derimot har jeg mange prosessorer som kjører som jeg ikke vet hvor kommer fra. Kanskje disse burde vært fjernet ut av verden.

Hvor er det jeg setter opp Bome keyboardet i Reason 4? Siden det bare er 20 minutters kjøretid, er det greit å være rett på sak når jeg lukker det opp :)

Endret av STKP
Lenke til kommentar

Linken satt som et skudd, og nå får jeg hvertfall signaler når jeg trykker og taster under opptak i Reason. Bakdelen nå, er at jeg ikke hører en lyd. Notene jeg spiller kommer opp, men de spilles ikke av. Selv fra pianoet, er det stille som i graven. Der i mot når jeg velger "Midi Out - MIDI mapper", da blir det lyd, altså normalinnstillingen. Vel og merke er dette bare på pianoet. Hvis jeg går på "Midi In", står den på none. Velger jeg "in from MINI YOKE:1", stopper hele skiten med en feilmeld... Er det da ikke meningen at jeg skal få dette til? Programmet virket ikke særlig behjelpelig... hehe.

Takk for youtube-videoen forresten! Den var forklarende!

Lenke til kommentar
Hei, og takk for innlegg!

Jeg fikk lasta ned en demoversjon av programmet, og har nå sittet å lekt meg litt med Reason. Vel, jeg falt ikke helt for det. Kanskje har jeg en dårlig PC, men programmet kjørte sakte og dårlig. Jeg fikk heller ikke opp vinduet på full skjem. Bakdelen som ble nevn, er jo at ekte instrumenter ikke kan spilles inn... Ellers savner jeg en funksjon som gjøre at tastaturet også kan fungere som piano... Sånn er det hvertfall på Garageband på MACen min på skolen. Greit nok, lydene som jeg fikk til var gode.

Jeg har sett litt rundt på nett, og jeg får et bra midi-keyboard til 850 på bla. Immerslund musikk. Det er ikke så ille. Vi får se i hvor stor grad jeg trenger et slikt program, men ønsket er veldig stort. Aller først må jeg finne noe som passer til meg og min PC! Der er rart, for systemkravene til Reason går fint på min data, men det kjørte dårlig alikevel...

anbefaler deg reason sterkt.

syns du bør leke deg litt mer med programmet.

du kan få sequenceren på hele skjermen. window-->detach sequencer window

kjørte sakte og dårlig? her henger jeg ikke med. programmet funker som de fleste. laster opp en lyd spiller og tar opp. tar opp tempoet eller ned med tempoet. setter på reverb eller delay hvis det skulle trenges.

gjøre tastaturet til keyboard er jo noe tull. lyder skal spilles inn med et midi keyboard. det er ikke regnet for pc tastatur men ordentlig keyboard.

lydene som kommer i demo versjonen er noen fattige prosent av det som kommer med i fullversjonen.

det som er med reason som jeg savner i andre program er så å si lydene. du får med lyder til alt og ahr synther som er enkle å jobbe med.

Lenke til kommentar

Jeg har lekt meg en del i demoversonen av Reason i det siste. PC-keyboardet fungerer nå, men ja, det er noe tull. Jeg har et keyboard stående i stua, og jeg ser det har midi-utgang. Da mangler jeg vel bare en å strekke :cool: Såklart, programmet er nok ikke dårlig, men det kjører sakte på dataen min. Nå er den ikke den raskeste kniven i skuffen, men når jeg spiller av filer og sånt, får jeg feilmelding som sier "your computer is to slow to play this song" eller noe. PC-en min innfrir alle krav, men den er generelt drit og treg. Det må gjøres noe med den tror jeg. Hvor får man tak i dette programmet om det så skulle kjøpes? Finnes det noen demoversoner av Cubase eller Cubasis? Hadde jo vært artig å prøvd ut noe av det også...

Lenke til kommentar

Det første du kan prøve er om du bruker en høyere samplingsfrekvens enn 44,1 KHz å sette denne til nettopp 44,1 KHz. Om du bruker ASIO kan du prøve å øke antallet buffer samples, og i verste fall prøv med DirectSound-APIet.

Da jeg testet ASIO med 256 samples buffer ved 96 KHz knelte min PC ganske raskt med Reason. Etter jeg stilte opp bufferen og senket samplingsfrekvesen kan jeg ha rundt 10 ganger flere maskiner i Reason før CPU-bruk begynner å bli illevarslende høyt.

Lenke til kommentar

Nei, forsinkelsen har ingenting med kvaliteten på lydkortet å gjøre, kun bufferstørrelsen. Man kan beregne forsinkelsen med denne ligninga:

(b / r) * 1000 = d

Hvor b er bufferstørrelsen og r er samplingsraten.

Eksempelvis om man bruker en samplingsrate på 44100 Hz og en bufferstørrelse på 4096 samples får man:

(4096 / 44100) * 1000 = 92,8 millisekund

Grunnen til at ASIO gir tilnærmet ingen forsinkelse (eller ingen merkbar forsinkelse) er at ASIO-driveren omgår kmixeren i Windows og bufferstørrelsen kan være svært liten.

Eksempel om man bruker ASIO ved 44100 Hz med f.eks 128 samples bufferstørrelse:

(128 / 44100) * 1000 = 2,9 millisekund

En annen måte å få ned forsinkelsen ytterligere istedet for å senke bufferen er å øke samplingsraten, men da går CPU-bruken rett til værs.

Med ASIO må man finne en god mellomting mellom CPU-bruk pga. høy samplingsrate og bufferstørrelse, evt. spraking/hakking pga. for lav buffer og forsinkelsen generelt.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Veldig mange gode og informative svar her! Dette kan gjøre susen en gang i tiden! Da trenger jeg bare en kabel til PC-en fra pianoet. Er dette noe som skaffes på f.eks immerslundmusikk eller noe? Kanskje Elkjøp har? Hva ligger prisen på eventuellt?

Lenke til kommentar
Så du mener jeg kunne fått like god og kjapp respons i reason med mitt innebygde drittkort en mitt presonus firebox kort?

Det er helt riktig. Med ASIO4all klarte jeg 3 ms forsinkelse med det integrerte lydkortet på mitt gamle Epox-hovedkort, kun fordi jeg klarte å få ned bufferstørrelsen til 128 samples ved 44,1 KHz med ASIO4all uten at lyden hakket. Men native ASIO-støtte i hardware på lydkort beregnet på lydproduksjon er jo å foretrekke, samt folk som driver med musikk har som regel spesielle behov for I/O-muligheter og DAC-kvalitet som gjør at de kjøper lydkort utviklet spesielt for musikkproduksjon. Men så lenge man bare klarer å senke bufferstørrelsen nok så skal man klare 2-3 ms forsinkelse med alle lydkort (i teorien).

en.wikipedia.org/wiki/Audio_Stream_Input/Output

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...