Gå til innhold

Betale for service/reperasjon da man har garanti?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Saken er det at mobilen til dama begynte å tulle mye. Hang seg opp og var rar. Så ho sende den inn for service. Ho har både garanti (mobilen er 10mnd ca) og forsikring på mobilen.

 

Etter en stund ringte de som hadde hatt service på mobilen og sa det var fuktskade på mobilen. Det er jo greit, er jo ingenting å fikse. MEN skal ho betale da for å få mobilen tilbake da? De fikset ingenting, bare fant fuktskade

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er helt vanlig.

Beløpet er ofte rundt 300-400 kr. skal dekke verkstedets kostnader med diagnose og frakt.

 

Men, det er et men her... de har ikke lov til å ta betalt for dette (altså butikken) hvis du ikke har fått beskjed om dette på forhånd. Som oftest så står det på nederst eller på baksiden av servicenotaen kunden får når telefonen leveres inn, men enkelte kjeder krever også underskrift av kunden.

Lenke til kommentar

Så lenge hun IKKE er informert ved innlevering om at det kan koste noe dersom saken ikke går på garanti eller reklamasjonsrett, kan ikke verksted eller butikken kreve noe som helst, det er lovfestet.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren UTTRYKKELIG oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Lenke til kommentar
Og hvis hun ikke har lest hva hun har signert på? er hun da gjort UTTRYKKELIG oppmerksom?

Da har hun et problem, ikke butikken.

Man skal alltid gjøre seg inneforstått med det man signerer under på.

 

Uansett så har hvertfall alle kjeder også masse informasjon på dette på baksiden av servicebilaget kunden får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...