Gå til innhold

hvordan kjøle ned en xp2200+

intox_neb

Anbefalte innlegg

Hei

Har et lite problem jeg tenkte jeg skulle lufte for litt fagpersonell. Dere har sikkert litt kunnskaper rundt avkjøling av prosessor, og har i den sammenheng et lite problem. Kjører en xp2200+ som har en tendens til å nærme seg 60 grader (trur temperaturen er noe høyere, men er nå det som vises), noe som resulterer i at maskinen slår seg av. Lar dette skje, da jeg ikke er helt sikker på hva slags temperatur som er akseptabel for et amd system. Når temperaturen begynner å overstige 57 grader blir systemet veldig ustabilt.

I denne sammenheng hadde jeg håpet noen kunne komme med en anbefaling med hensyn til vifte, er veldig opptatt av at maskinen skal være stillegående, men må samtidig kunne holde temperaturen til prosessoren på et akseptabelt nivå.

Har fylt kabinettet med chieftec lyd-isolering, et slags pute-stoff som skal isolere lyden, men trur nok dette hjelper til at temperaturen stiger i kabinettet...håper noen har en anbefaling med hensyn til vifte...

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg en utmerket løsning. På prosessoren har jeg en Swiftech MCX4000 og en 120mm Titan aluvifte montert på funnel. Den støyer ikke så veldig mye i utgangspunktet (ca 30 db, men 120mm vifter lager en mye mer behagelig lyd enn mindre vifter). Jeg har i tillegg en del Papst 19 db 80mm kabinettvifter for å få gjennomtrekk. Det er et must med kabinettvifter for å få ned CPU-tempen, for det hjelper jo ikke med en bra kjøler hvis lufttemperaturen er høy. Du bør ha hvertfall 1 vifte fremme og bake.

Alt dette styres med en Sunbeam Rheobus, og med alle viftene på sakte fart hører jeg dem ikke (til sammen 6 vifter). Jeg skrur opp farta når jeg skal spille e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...