Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Da var jeg blitt gravid ublanlagt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har noen gode ord?

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel det meste!

Jeg har gått på p-piller leeeeeeenge, og nå plutselig har jeg blitt gravid! Og nå er jeg til og med så feig at jeg ikke har klart å si det til sambo enda heller. Tufse meg!

Vet ikke hva jeg skal si når jeg føler det er min skyld (selv om jeg ikke kunne gjort noe anderledes)

Og jeg vet ikke hva jeg vil!

Jeg vil ikke ta abort da jeg har gjort det før en gang.

Men jeg vil heller ikke ha da jeg ikke har råd og jeg går på skole!

VANSKELIG

:cry:

Noen som har oppplevd noe lignende eller har trøstende ord å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ihvertfall ikke din skyld, hvis man skal nevne noe om skyld så må man heller si at det er deres skyld. Som du nevner så var dere sammen om det.

Tro meg, er han en normal person så vil han ikke legge noe skyld på deg. Uansett så er det ikke en situasjon der man burde eller skal utdele såkalt skyld.

Når det gjelder urolighetene dine for at du går på skole så tror jeg det skal gå bra. Det er mange småbarnsforeldre som studerer. Det finnes de som også er aleneforeldre og studerer.

Selvfølgelig må du sikkert utsette litt av studiene dine, men det burde ikke skape de største problemene for deg.

Husker selv når kjæresten min fortalte meg at hun var gravid, satkkaren var jo så nervøs atte. Men det gikk heldigvis bra og nå har vi ei fantastisk jente sammen på 1 år.

Hun var (og er fremdeles) lærling når hun fikk henne, slik at hun ble et år forsinket med utdannelsen sin.

Når det gjelder økonomien så kommer det nok til å gå bra, ting vil garantert falle på plass. Slik at man burde ikke ta de økonomiske problemene på forhånd.

Du burde også se det positive på tingene, så har du noe mer å veie opp om.

Lenke til kommentar

å det var gode ord! Og han er helt normal og jeg vet at han ikke vil beskylde meg for noe som helst! Han er en voksen mann!

Hvordan er bo situasjonen for dere da siden dere har ett barn sammen?

Vi bor i hus og har husleie (fellesutgifter) og lånet som vi betaler ned på! Så det vi har går jo til disse utgiftene, så jeg ser ikke helt hvordan økonomien skal strekke til! Vil nødig selge på grunn av dette!

Og vet jeg ikke blir alene om dette

Lenke til kommentar

Pr. dags dato bor vi hver for oss siden hun må fullføre. Jeg er hjemme nesten hver helg, ihvertfall når jeg kan. Men når hun er ferdig med det så får vi se åssen ting blir.

Når du får barn vil du få ekstra støttte fra lånekassa blant annet, også får man barnetrygd på ca. 900 kr etter at barnet er født.

Mer om lånekassa her:

http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Hvis det er huslån dere har så kan dere jo alltids be om avdragsfrihet på lånet (men betaler renta). Men husk at hvis boligmarkedet faller så kan dette fort slå til bake på dere selv.

Det er ihvertfall lurt å ta en samtale med banken om dette, og få høre hvilken tilbud de vil ha til dere. Hvis dere ikke er fornøyd med dem, så kan dere jo også høre med andre banker.

Men det å selge kanskje litt drastisk tanke mener nå jeg. Det er i alle parters interesse at dere fortsetter å beholde hjemmet deres.

Det dere heller burde forbrede dere på er alle våkenettene, en unge som ikke vil sove, eller sover lite i løpet av en natt, at man ikke kan være så impulsive som man var før/ alt må planlegges osv. Det er en større omveltning vil jeg si. Men uansett så ikke stress med dette. Vi tok faktisk alt rolig husker jeg. Eneste vi var på var undersøkelsene hos jordmor/ lege og at vi kun kjøpte barnestol (for å kunne frakte barnet hjem fra sykehuset), vogn (det var lang leveringstid, 4 måneder) og noen klær. Når det gjelder barneklær så kan man kjøpe masse på salg som er helt kurrante.

Lørdager man må sitte hjemme fordi man har barn kommer det mange av. Men i lengden så går det greit, man kommer gjennom det.

Du har ihvertfall et bra utgangspunkt siden du ikke er alene om dette, er mye bedre når dere er to omkring dette. Lykke til ihvertfall, vi har ihvertfall aldri angret. Abort var heller aldri et valg for oss husker jeg, men det var oss.

Lenke til kommentar

Puuh.... letta litt til nå!

Jeg er heldigvis ikke noe party menneske! Sitter nå som oftes hjemme om lørdagskveldene visst vi ikke besøker venner fordi vi er ikke noen som er så veldig utemennesker! Vi er heller ikke så veldig impulsive så alt planlegges som oftes (noe det ofte må også p.g.a at sambo har en sønn fra tidligere ekteskap)

Sambo tjener en del penger, men han har mye lån fra før og betaler og barnebidrag, men kanskje han går akkurat under. Men trekker den fra lån og sånt?

Så har jeg fult stipend og lån nå så det blir jo ikke så mye ekstra ut fra det jeg kan se!

Men jeg jobber jo ved sidenav skolen så jeg har vel rett på noen penger derfra også selv om det er deltid?

Gud så mange spørsmål som dukket opp i hode mitt nå! :)

Har hatt alene kveld i dag så har enda ikke sagt noe, han er hos en felles venn å skrur bil! Og da har det en tedens å bli leeeeenge!

Lenke til kommentar

Hvis dere klarer dere nå, så går det helt sikkert fint selv om dere får en liten en i tillegg :) Små barn krever ikke det nyeste og dyreste utstyret, så utgiftene mye etter hva du gjør det til.

Om du ønsker å fortsette å studere så kan du gjøre det, mens far tar full pappapermisjon. Da vil permisjonspengene regnes ut fra hans lønn, og du vil fortsette å få studielån. Det eneste du MÅ ta av permisjon er 6uker som er fastsatt til mor (3 uker før termin og 3uker etter).

Du kan eventuelt ta permisjonen selv, og søke om fødselsstipend fra lånekassen. Da vil du motta ca samme sum som du får i studielån pr. i dag, hvis jeg ikke tar helt feil. Mer info finner du på www.lanekassen.no. Hvis jeg ikke tar helt feil vil du få engangsstønad fra NAV på rundt 33000kr utbetalt i tillegg til dette.

Når permisjonstiden er over vil du motta kontatstøtte såfremt denne ordningen fremdeles finnes.

Etter hvert vil du jo også bli ferdig med studiene dine, og komme deg ut i fast jobb. Dette klarer dere hvis dere vil!

Lykke til uansett hva dere velger.

Lenke til kommentar

Du får ikke både foreldrepenger i 44 uker og engangsstønad på kr 33 584,-. Man får bare en av delene.

Som Darkness skriver så tar ikke den lille største parten av budsjettet i starten. Kjøp mest mulig på tilbud så får du ting billigere. Når du skal ha vogn så ikke kjøp den nye modellen, da kan du sikkert få ned prisen enda mer.

Darkness:

Etter hvert vil du jo også bli ferdig med studiene dine, og komme deg ut i fast jobb. Dette klarer dere hvis dere vil!

Støtter denne.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Heisann.

Samboeren min begynte å studere en stund etter fødselen.

Hun fikk ekstra stipend da siden hun hadde en unge under utdanning.

Det står nok noe på lånekassen ang det.

Det går nok bra skal du se.

Som han lenger oppe sier, blir nok noen våkennetter med amming osv.

Men nå er det kanon å se at han vokser til. :D

Du har også krav på ammetid, så du kan stikke hjem for å amme han i skoletiden.

Det fikk hvertfall samboeren min.

EDIT: Noen som hadde nevnt det allerede. :/

EDIT2:Han/hun ? :D

Endret av Aykon
Lenke til kommentar

Med mindre du har ventet i flere månder med å si det så er det nok ingen problemer, går jo fort litt tid hvis man tror at det er p-pillebruket som gjorde at den ene mensen ikke kom, deretter vil man jo ofte ta mer enn en test bare for å være sikker. :)

Og er du langt på vei så er det bare å si som sant er at du var nærvøs og usikker på deg selv.

Når det gjelder økonomi så trenger man ikke så mye. Medmindre du vil ha alt det nyeste er det ikke så dyrt med unge før den blir et par år. Legger du ut en annonse på finn, eller en i avisa (eller leser de som er der) kan du trolig få tak i masse utstyr gratis, eller til symbolske beløp. Skulle du være så heldig at dine eller hans foreldre ikke har blitt besteforeldre enda, drypper det fort en del ekstra bistand også, men uansett er de flinke til å avhjelpe.

Den store utfordringen er ofte hvis mor blir gående hjemme og ikke kommer seg ut i studie igjen forde man blir 'vant' til å gå hjemme, så pass på at du selv holder motivasjonen oppe.

Kontantstøtten den siktes til er for barn mellom 1-3 år, og kan være aktuelt hvis du IKKE skal ha barnet i barnehage i den perioden.

De fleste gutter blir litt tafatte først, men så fort ungen har kommet er de i hundre.

Lenke til kommentar
Du får ikke både foreldrepenger i 44 uker og engangsstønad på kr 33 584,-. Man får bare en av delene.

Som Darkness skriver så tar ikke den lille største parten av budsjettet i starten. Kjøp mest mulig på tilbud så får du ting billigere. Når du skal ha vogn så ikke kjøp den nye modellen, da kan du sikkert få ned prisen enda mer.

Darkness:

Støtter denne.

Jeg ser at ting kan fremstå litt uklart:

Man får ikke fødselsstipend fra lånekassen samtidig som far har permisjon.

Man får ikke enggangsstønad samtidig som far har permisjon med penger fra NAV.

Jeg TROR fremdeles at man får fødselsstipend fra lånekassen samtidig som enggangstønad fra NAV. Det er to forskjellige instanser. Engangsstønaden skal dekke de 6 ukene mor MÅ ta permisjon. Foreldrepenger og fødselsstipender ikke det samme.

Lenke til kommentar

Jeg så feil, fra lånekassen får man ekstra støtte uansett selvfølgelig.

Om hva du får ekstra så kommer alt på hva du har tjent. nav.no har en god oversikt over hva du har krav på.

Men som jeg har skrevet før, ikke se økonomien som særlig problemfull. Det kommer alltid til å ordne seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...