Gå til innhold

Blir dette for varmt ?

Lef

Anbefalte innlegg

Har tenkt å sette opp en maskin på stua i forbindelse med TV'n. Jeg har fra før en AMD Athlon T-bird 1,13 Ghz, som jeg tenkte jeg skulle bruke.

Maskina skal stå inne i stereobenken, for å få minst mulig støy kunne jeg tenkt meg å bruke CPU'n uten vifte. Hvis jeg klokker den ned til f.eks 850 Mhz (100*8,5), tror dere det da ville vært mulig å kjøre den uten vifte ? Tenker da selvfølgelige på varmeutvikling :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel uansett ha PSU-vifte? Så hvorfor ikke fyre opp en 12db Papst-vifte til CPU-en? Kan sikkert kjøre den på redusert hastighet hvis du har en god kjøleribbe. Ellers skal det vel da være mulig å kjøre prosessoren på full hastighet også (ikke at det er nødvendig for å se film men..)

Lenke til kommentar

Er ikke første gangen dete har vært oppe så søk...

Men har hørt at folk på forumet har tatt og satt psu volten på 7 uten at det har gjort noe, og med en god ribbe så var det noen som klarte å kjøre en nw på 2.8 ghz uten vifte med ribba fra zalman så swiftec sin ribbe (eller hvem den var sin) er nok bedre så det burde være mulig på en t-bred et eller annet. Det beste hadde egentlig vært å kjøpe en brukt p3 maskin, de kan du dempe temmelig godt. Cpuvita er jo bare noe tull egentlig og hardisken putter du inn i en gummiseng så slipper du vibrasjoner og til slutt stapper du kabinetet med noen asfalt mater eller noe. Når du kjøper brukt så er sikkert ikke psu på mer enn 200W eller noe og da kan du nesten skru av psu viften vedder jeg på

Lenke til kommentar

Takk for bra innspill !

Har ikke tenkt å svi av så voldsomt mange lapper på dette, så det blir nok i første omgang til at jeg bytter ut CPU vifta med en papst, så få jeg heller ta det andre litt etter hvert.

Kabinettet skal som sagt stå inne i en stereobenk med glassdør foran, så det er ikke sikkert at det blir noe voldsomt bråk uansett.

Lenke til kommentar
Hvis jeg klokker den ned til f.eks 850 Mhz (100*8,5), tror dere det da ville vært mulig å kjøre den uten vifte?

Selve nedklokkingen hjelper nok ikke så mye i seg selv, men det vil føre til at du kan kjøre litt lavere vcore. Og det er den som sørger for varmen... :D

Lenke til kommentar

Blir problem å klokke den lavere enn det tror jeg. På hovedkortet jeg skal bruke, et ASUS A7M266 går det nemlig ikke an å regulere multiplieren...

Får prøve med en papstvifte først, deretter event en zahlman tror jeg.

Lenke til kommentar

Ja, men så mye arbeid har jeg ikke tenkt å legge i det :-)

Vi får se, fra før av har jeg som sagt hovedkort og i tillegg et GF2 kort m/tv ut.

Med det jeg skal kjøpe i tillegg, inkl. en barracuda 120 gig og 25 m TP kabel, havner jeg på ca. 3200 kr.

Det er vel ikke så ille for en "tv-pc" som forhåpentligvis ikke bråker som et uvær :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...